Oberheim Xpander

Origineel geplaatst door HEXAGON
gebruik is de Xpander zonder klavier eraan ,draai alle vca's open ,zodat je een continu sound heb begin te moduleren en maak drones moduleer de vca 1 snel bvb,moduleer nu vca 2 trager bvb,nu zie je wat je ermee kan doen,ik gebruikte de xpander enkel zo.

oh ja gooi em door een lexicon pcm 80 of eventide h3000,nu ben je de drones king. :D

Kijk, zo had ik hem nog niet bedacht 8) Maar waar haal ik die pcm 80 vandaan? :{

Origineel geplaatst door Roel
die wil Hexagon vast wel uitlenen? ;)

ik heb er eentje gratis gekregen in een studio complex in London..zo van "hier als jij er nog iets mee kan"...(samen met een OBXa...ok het was een goede dag voor me)...best leuk een Xpander maar het was gewoon niet mijn ding

Origineel geplaatst door 6 trak
maar... zijn het nu echt 2 seperate VCA's of niet?

Ik ga het dit weekend eens uitgebreid onderzoeken. Ik val behoorlijk voor de overall sound van het ding. De interface is heel prettig ook. Hoe vind ik uit of het separate VCA's zijn?

Origineel geplaatst door Roel
die wil Hexagon vast wel uitlenen? ;)

al men digitale effecten zijn weg,ik heb nog enkel analoge.

ik sprak weer van 10+ jaar geleden.

in de pcm80 zijn enkele super spacy presets,op basis van delay chorus en reverb ,kan een h3000 niet aan tippen hoor.

Origineel geplaatst door SCD
Ik ga het dit weekend eens uitgebreid onderzoeken. Ik val behoorlijk voor de overall sound van het ding. De interface is heel prettig ook. Hoe vind ik uit of het separate VCA's zijn?
uitzoeken of beide VCA's kunnen worden ge-bypassed... hoewel ik denk dat de laatste VCA, ALS ze al in serie staan, de meest significante is en dus niet kan bypassen...
en kijken wat de eerste VCA allemaal kan ontvangen/doorsturen en/of versturen naar andere parameters...

Om iets in amplitude te moduleren, heb je een versterker nodig.
Synths gebruiken VCA's om dingen in amplitude te moduleren.
Om een envelope in amplitude te moduleren, heb je natuurlijk ook een VCA nodig.
Het maakt dus weinig uit of je de extra VCA, die je nodig hebt voor velocity, gebruikt om een envelope te moduleren of een audio signaal.
Je krijgt wel extra vervorming door de extra VCA in het signaalpad van de Xpander, maar dat is waarschijnlijk best lekker.

Ik ben er van overtuigd dat Oberheim geen extra VCA ingebouwd als het ook softwarematig af te vangen is. De filosofievan deze machine is cheap hardware, expensive software. Uiteindelijk is het gewoon een rekensommetje hoeveel signaal van het originele signaal doorgelaten moet worden na het berekenen van de diverse controllersignalen naar de twee VCA modulatiepunten.

ik dacht dat de eerste vca voor 'modulatie' was en de 2de voor de vca vd voice zegmaar (opengaand met de keys),want ik herhinner me nog dat ik 1 vd 2 altijd open moest draaien,en dus logisch gezien dan kan het zijn dat het de eerste is die gebypast wordt wanneer er geen signaal aan is toegewezen.

maar ik kan volledig fout zijn,het is te lang geleden.

Origineel geplaatst door Patat Met
Om iets in amplitude te moduleren, heb je een versterker nodig.
Synths gebruiken VCA's om dingen in amplitude te moduleren.
Om een envelope in amplitude te moduleren, heb je natuurlijk ook een VCA nodig.
er zitten idd meer VCA's in een synth dan normaal gesproken word aangegeven.

bijv:

LFO --> Depth (VCA) ---> VCO
LFO --> Depth (VCA) ---> PW
LFO --> Depth (VCA) ---> VCF
LFO --> Depth (VCA) ---> VCA
KBD --> Depth (VCA) ---> VCF ENV
KBD --> Depth (VCA) ---> VCA ENV
ENV --> Depth (VCA) ---> VCO
ENV --> Depth (VCA) ---> PW
ENV --> Depth (VCA) ---> VCF
ENV --> Depth (VCA) ---> VCA

Vraagje: kan iemand mij uitleggen waarom er op de Xpander TWEE VCA's geplaatst zijn na het filter? Ik begrijp de mogelijkheden ervan niet... De manual suggereert hier ook niks over voorzover ik het kan zien...

Zal wel iets HEEL simpels over het hoofd zien?
:confused:

Ik heb mij net een stevig verdiept in de structuur van de XPander maar ik snap het ook nog niet. DE VCA's zijn in serie geplaatst. Een standaard analoge synth sound, bv een pad:

VCO1: saw + via page 2 keyboard modulation aanzetten voor de pitch
VCO2: saw + via page 2 keyboard modulation aanzetten voor de pitch
VCF: Freq op 127, dus helemaal open zetten
VCA1: 63
VCA2: 0 + via matrix modulation bv Env1 toewijzen aan VCA2
ENV1: DADSR insttellen + AMP van ENV1 op max (63).

Dit resulteert dus in een normale analoge synth klank. Tot zover alles OK maar wat kun je nu in hemels doen met de VCA1? Overigens: als je VCA1 dicht zet, dus op 0, hoor je niks meer, dus dit bewijst volgens mij ook dat ze in serie staan. Iemand?

Sjaak

Misschien omdat ie dan harder kan? (als je beide VCA's op 10 zet) :P

:D VCA1 en 2 zijn gelijk aan elkaar dus je kunt ze ook moduleren met env's of lfo's etc. Zoals gezegd lijkt VCA2 op een normale klassieke VCA zoals je die op veel synths ziet, met als extra optie een gain, net als bij de Prophet 08 en Evolver. Hang er een envelop aan en voilà. Ik zit mij net te bedenken dat je met VCA1 dus wel de gain van VCA2 kunt moduleren. Ik ga dat eens ff testen en kijken of deze redenering klopt.

Ik heb nooit met een Xpander gewerkt en ken hem ook niet goed van internet/specs,
maar zijn die twee VCA's misschien nuttig als je bijvoorbeeld een ringmodulator wil maken?
Misschien zijn er nog meer-, of andere van dit soort mogelijkheden die je met VCA's kan bereiken.
Modular fanaten zoals Mono-Poly weet dit wel denk ik ..

maar zijn die twee VCA's misschien nuttig als je bijvoorbeeld een ringmodulator wil maken?

Je zou idd ringmod achtige klanken kunnen krijgen als je 1 van de 2 VCA's in audio rate zou moduleren dmv een LFO.

Maar je kunt bv ook denken aan een tremelo effect dat ook nog gecontroleerd wordt door een envelop die het totaal volume controleert. Da's moeilijk te doen als je maar 1 VCA hebt.

En zo kun je nog wel een paar mogelijkheden bedenken met 2 VCA's in serie. Gave bak hoor die Xpander/matrix 12. :okdan:

Staat hoog op de verlanglijst!

de 2e vca op de xpander wordt meestal gebruikt om het totale volume te regelen.
zodat de ene voice niet harder of zachtert is dan de andere.
maar omdat het een voledig matrix systeem is kan je hem ook voor andere dingen gebruiken...

:mega:

(voor zover te patchen op de xpander):

LFO op de input van VCA1,een envelope met trage attack op zijn modulatie input. Dus géén audio door VCA1.
AUdio op de input van VCA2, de output van VCA1 op de modulatie input van VCA2.

Nu heb je een delayed LFO. Maar dit gaat dus enkel als je de VCA's uit serie kan halen. Je kan dan ook nog een envelope mixen met de output van VCA1 alvorens hem naar de mod input van VCA2 te sturen, dan heb je een envelope met delayed LFO op je audio.

Maar nogmaals: ik weet niet in hoeverre de XPander hiervoor voldoende patchvrijheid heeft.

Back