Helemaal newbie :D

hehehe ok :)

kijk idd eens naar één van de Akai bakjes uit MPC (MPC2000xl) serie.

Niet echt low budget maarehm... owned wel :D

check! aaaaaight?

eens met de voorganger !!!
in iedergeval tja, misschien kun je eerst een proberen met je pc goede muziek te maken, gebruik dan die P3 gewoon. knal er een software programma als fruityloops ofzo (of als je t echt wilt een protracker ofzo, wel beetje miniem programma maar als t werkt werkt t !) en gebruik ook een goedkope cubase versie ofzo, gewoon eerst ff proberen goede shit te maken met de computer joh ! immers goede muziek maken ligt niet aan apparatuur maar aan jezelf !!!

als je dan toch hardware neemt kun je misschien beter meteen goed starten met een MPC2000 ofzo, De la soul en al die gasten gebruiken hem ook en is nog niet eens zo duur meer, de laatste tijd. echte hiphopdontstop bak denk ik.
wat eerder gezegd is is natuurlijk ook een goede optie ! maar mijn advies is om eerst beetje te proberen met software, want ik denk dat je dat nog niet hebt geprobeerd. wellicht suck je wel in het maken van muziek en kun je alleen vocalen doen en koop je iets waar je niets aan hebt. (of heb ik nu te veel woorden gebruikt die niet mogen?):P

"jah Droop, dingen in hokjes plaatsen 0wned , is lekker makkelijk, achterbaks en kortzichtig, hoef je minder over zaken na te denken"
:P.. k dan! :D..

Origineel geplaatst door Transistor
jeetje wat zijn we allemaal weer makkelijk op de kast te krijgen zeg...
owkee owkee :)..

"eens met de voorganger !!!
in iedergeval tja, misschien kun je eerst een proberen met je pc goede muziek te maken, gebruik dan die P3 gewoon. knal er een software programma als fruityloops ofzo (of als je t echt wilt een protracker ofzo, wel beetje miniem programma maar als t werkt werkt t !) en gebruik ook een goedkope cubase versie ofzo, gewoon eerst ff proberen goede shit te maken met de computer joh ! immers goede muziek maken ligt niet aan apparatuur maar aan jezelf !!!

als je dan toch hardware neemt kun je misschien beter meteen goed starten met een MPC2000 ofzo, De la soul en al die gasten gebruiken hem ook en is nog niet eens zo duur meer, de laatste tijd. echte hiphopdontstop bak denk ik.
wat eerder gezegd is is natuurlijk ook een goede optie ! maar mijn advies is om eerst beetje te proberen met software, want ik denk dat je dat nog niet hebt geprobeerd. wellicht suck je wel in het maken van muziek en kun je alleen vocalen doen en koop je iets waar je niets aan hebt. (of heb ik nu te veel woorden gebruikt die niet mogen?)"

wijze woorden.. :)
niet veel meer hoef je op t moment nog te horen denk ik :P.. tenzij t geen nieuwe info is dan.. :)..

Ja ik ben het met Olafmol eens. Als kutje no-budget en lo-fi aan de slag wil dan heeft ie echt geen MPC nodig. Gewoon hop, aan de slag met wat shareware op die ouwe gare pentium en ProTracker op de koning van alle homecomputers. Daar kunnen hele leuke dingen uitkomen als je 'n beetje creatief bent. Verwacht niet dat je gelijk als Dre klinkt maar dat wil je ook niet.

Neej mstudio, ga je zelf niet censureren, van mij mag je alles zeggen. Opzich heb ik denk wel de feeling in me om aardige dingetjes te doen, heb veel gedaan vroeger met tracker op mn Gravis UltraSound kaart en dat soort dingetjes... Nu wil ik dus weer de draad oppakken, en nee vocals laat ik aan de maat van mij over :)

Maar is een tracker dan minimaal werken? Ik dacht je daar best wel veel mee kon doen enzow... Ach jah, go on met de advice :D

Origineel geplaatst door kutje

B.t.w. oli, old-skool niet echt, meer dirty-south achtige 'dark' horrorcore beats. Maar anyway bedankt voor je tips.
L8r,

old-skool is een term en geen concept of genre... (denk ik toch zo)
Eigenlijk is het gewoon een synoniem voor "nostalgisch" of "vintage" of whatever...

Eigenlijk bedoel ik dus de hip-hop, waar men gewoon een aantal loops sampled uit whatever (soul,funk,klassieke muziek,oma's achterwerk,...) daar wat drumz bovenop timmert en ge kunt beginnen rappen...

Ik denk aan Run DMC, Zulu Nation (schrijf ik het juist? Zeg mij als ik afga... And I don't mean the rear end!), ...etc
Denk jaren '80...

Oh ja, als je echt vintage wil gaan, moet je wel een TR-808 hebben. Maar die zijn wel stinking duur 2de hands!

Anywayz... veel geluk...

Jah ach old-skool, hoe je het wil noemen. Echt old-school willen we niet neej... Het mag wel modern klinken, wat zeg ik, min of meer moet, old-skool hiphop kan mij niet zo boeien.

Origineel geplaatst door kutje
Jah ach old-skool, hoe je het wil noemen. Echt old-school willen we niet neej... Het mag wel modern klinken, wat zeg ik, min of meer moet, old-skool hiphop kan mij niet zo boeien.

Die toestellen kunnen nu wel meer doen dan old-skool hip-hop soundz te genereren...
Maar uiteindelijk denk ik dat hetgene dat ik heb voorgesteld, je het goedkoopste zal uitkomen (minder dan 400 Euros).
Begin natuurlijk eerst wel wat met de PC te klooien.
Ik ben indertijd ook met trackers begonnen. Degene die ik het meest gesleten had, was "Fast Tracker 2". Dat is wel nog een beetje uit het DOS-tijdperk, maar je hebt aan een 486 al genoeg om iets deftig te maken... je moet wel iets voelen voor hexadecimalen zoals in protracker.

Ivm. met wat ik daarstraks voorstelde van gerief, moet ik wel effe een mogelijke verwarring voorkomen : Ik had het een MC-500 of MC-300 en niet een MC-505 of MC-303. Verwarrend hee??
Dus niet de groovebox series... De ouwe MC midisequencers met vintage DD-floppydrive...
http://www.vintagesynth.org/misc/sequencers.shtml

Roland maakt soms verwarrende keuzes in zijn naamgevingen, door toestellen die iets compleet verschillend doen een gelijkaardige naam te geven.
een voorbeeld : TB-303, MC-300, MC-303, SP-303, ...

later is er ook nog een MC-50 en 80 gekomen, maar die zijn al wat duurder.
Ik heb zelf nog v2.0 van de sequencersoftware, daar kan je 8 midi-tracks ipv 4 gebruiken...
Das al redelijk deftig hee?
Ook heb je een zeer handige TR-achtige drum-editing, waar je per positie 8 verschillende velocity waarden kunt kiezen om ingewikkelde dynamics in je patterns te steken. De step-recording is ook wel cool...
Van die 75 Euro dat ik aan mijn MC-300 heb gegeven heb ik nog geen minuut spijt... Dit toestel is gewoon een ondergewaardeerde vergeten klassieker...

Hallo Dr. Kutje. Het is maar een lapje tekst zo'n nickname.. maar wat doe je ermee., he , dat is de grote hamvraag.
In ieder geval, veel suc6 met het maken van je muziek werken.
Naton R.

Ok, ik heb ff gekeken naar de apparatuur die oli me aangeraden heeft. Ik hoop dat ik m'n huiswerk een beetje goed gedaan heb, want ik weet zo goed als niets van sound-hardware.

Als ik het goed begrijp is bijv. de MC-300 of 500 een sequencer. Dat is toch gewoon om verschillende sporen af te spelen, en door elkaar te husselen, etc. ? Maar stel een zooitje apparaten kan je net zo goed aan je pc hangen dmv midi-kabeltje, dat bespaart je een sequencer? Of zie ik dat verkeerd?

Dan de TR-505, een drumcomputertje. Ik heb ff wat geluisterd naar voorbeeld deuntjes die uit dat apparaat kunnen komen. Ik snap wel ongeveer wat ie doet, handig ding, maar kan je ook deuntjes uit een sampler pakken? En eventueel deuntjes van een PC of Amiga?

Sampler, jah duh ik ben niet helemaal achterlijk :D

En stel ik wil een deuntje spelen, het makkelijkste lijkt me dan de input (voor het deuntje) met een masterkeyboard, ik zag bijv. de Evolution MK 249 C, is dat wat? En is het daarmee dus mogelijk dat ik een deuntje speel, dat deuntje wordt opgenomen door mijn sequencer/tracker op m'n amiga? En eventueel weer dat deuntje terugstuur naar mn drumcomputer, die op zijn beurt weer een sampletje aanspreekt uit de sampler?? Of denk ik te geavanceerd?

Origineel geplaatst door ><i
Wil je mijn naam niet in den Ijle gebruiken :D

sooooorrrryyyyyy!!!!!! :P ;)
en alsnog suc5 met je hele zooi kutje =]

Welkom kutje. Er zullen toch geen vrouwen geshockeerd raken hier;).
Maar goed de gear. Ik geloof dat er een paar hele goede hiphop/rap-drumcomputers bestaan. Had Alesis niet een goede bijvoorbeeld?
En als je rap produceert moet je gewoon een sampler hebben. Als je het geld niet hebt neem je een softsampler:)

Ik tip je dringend om het vooral langzaam op te bouwen !
dus eerst met je P3 te rotzooien en wat software. wellicht misschien 1 keyboard erbij maar niet meteen een hele setup! Als je in 1 keer met meerdere hardware dingen gaat werken zul je het best moeilijk kunnen krijgen met het begrijpen van je apparatuur, althans dat merk ik om me heen vaak bij mensen. Dan weten ze half niet hoe of wat met hun apparatuur omdat ze de tijd niet hebben gehad om ze rustig te leren kennen.

Een trackerprogje kan best een hoop in het begin, alleen kun je meer met andere programma's ;) en je moet natuurlijk werken met dat waar je t lekkerst mee werkt ! ! ! MPC is wellicht boven je budget, dus inderdaad misschien duur
(ookal heb ik er 1 gezien een keer voor 500 euro maar denk dat die al verkocht is haha !)

Origineel geplaatst door Mstudio1
Ik tip je dringend om het vooral langzaam op te bouwen !
dus eerst met je P3 te rotzooien en wat software. wellicht misschien 1 keyboard erbij maar niet meteen een hele setup! Als je in 1 keer met meerdere hardware dingen gaat werken zul je het best moeilijk kunnen krijgen met het begrijpen van je apparatuur, althans dat merk ik om me heen vaak bij mensen. Dan weten ze half niet hoe of wat met hun apparatuur omdat ze de tijd niet hebben gehad om ze rustig te leren kennen.

Helemaal mee eens, en puntje bij paaltje kun je weer elke keer opdraven omdat die persoon er niet uitkomt! :(
Begin kalm...:peukie:

Ok bedankt iedereen voor de reactie's ik ga eens ff klooien met software...
Ook nog iedereen bedankt voor het van hart welkom heetten van mij, ook allemaal hoi.

L8r,

Back