ik hou twee synths tegen het licht de roland JD-800 en de D-50

DRe

SSM spacestation
ik ben erg benieuwd waarom iemand voor de jd800 en de andere voor de d50 gaat

Laatst gewijzigd:
nooit gehad maar ik kan me by de jd800 wel iets voorstellen qa gebruiks gemak
enm die uitbreidingen erby
al die kaarten die er ook voor de jd990 zijn

erg lekkere synth die volgens velen ,..analoog voelt en kan knlinken ,..
d50 best hele andere machine..ofniet

D50: goedkoper, instant-Jarre sounds ;).
JD800: mooier uiterlijk, klinkt wat meer hi-fi.

De D50 heeft 2 aparte oscillatortypes (sample of VA); de JD heeft ze allemaal hetzelfde (inclusief diigitale resonant lowpass).

ik heb ze geen van beiden, maar zou de JD800 alleen al voor zijn looks aanschaffen.
Ik kan er uren naar kijken

Origineel geplaatst door R-ond

d50 best hele andere machine..ofniet
tja ik heb alleen een jd-800 maar ik weet ongeveer hoe de d-50 klinkt (van cd's en samples)kan er wel inkomen dat de JD-800 softer klinkt is daarom de klank van een d-50 mooier?

Origineel geplaatst door dr.DRé
tja ik heb alleen een jd-800 maar ik weet ongeveer hoe de d-50 klinkt (van cd's en samples)kan er wel inkomen dat de JD-800 softer klinkt is daarom de klank van een d-50 mooier?
De D50 heeft inderdaad een mooi soort 'zijdezachte' saus over het geluid....

Origineel geplaatst door Yoozer
D50: goedkoper, instant-Jarre sounds ;).
JD800: mooier uiterlijk, klinkt wat meer hi-fi.

De D50 heeft 2 aparte oscillatortypes (sample of VA); de JD heeft ze allemaal hetzelfde (inclusief diigitale resonant lowpass).

VA???

DCO voglens mij, in die tijd bestond dat virtuele nog niet ;)

Ik heb een D 550 met PG 1000 gehad ook een JD 800 voor mij is het simpel, de JD 800 met afstand.

Origineel geplaatst door Wiseguy
Ik heb een D 550 met PG 1000 gehad ook een JD 800 voor mij is het simpel, de JD 800 met afstand.

komisch ik heb ze beide nog (D50/D550 en een JD990) en ik zou niet zonder de D50 willen.
Is in klank uniek de JD is dat niet IMHO

Origineel geplaatst door Grooveron
komisch ik heb ze beide nog (D50/D550 en een JD990) en ik zou niet zonder de D50 willen.
Is in klank uniek de JD is dat niet IMHO

Je ziet het smaken verschillen :)

Origineel geplaatst door Wiseguy
Je ziet het smaken verschillen :)

klopt blijft natuurlijk wel dat de JD een mooie bak is vooral wat betreft de looks en sound.

ping

ping

Ben ik het ook roerend mee eens!
De D-50 heeft veel meer een eigen sound....................... heel karakteristiek!
De JD800 heeft een andere invalshoek qua sound( is logisch vanwege de andere geluid opwekking structuur en parameters/en andere samples)

Voor (eigen) karakter de D-50 een 10
de JD800 een 6 ...maar totaal inzetbaarheid is beter! (vanwege oa.pianosounds en de guitars)

Voor toetsenboard betreft......de D-50 vind ik lekkerder!(is gewoon persoonlijk)...Maar oh wee als het kaduuk gaat!..............heel wat minuutjes gaan erin zitten...en geloof me ik kan het weten.

Greetz..:halleluja

Ik heb ze allebei gehad, en ook de JD990.

De D50 kent een digitaal en een 'analoog' gedeelte. De digitale attack samples hingen me in no time de keel uit, veel te herkenbaar. Het klassieke analoge gedeelte klinkt echter erg goed, en warm! Wel wat ruis, maar de klank is okay. De menu structuur is een beetje ondoorzichtig. Je krijgt wel veel te zien op de LCD, meen ik, maar echt snel programmeren was het niet. Een mooie pad machine.

De JD800 ziet er werkelijk kek uit. Stoer zwart met mooie knoppen en faders. Programmeren op deze synth is zoveel makkelijker dan op de D50! Het geluid is ronduit koud tov de D50. Ik heb het altijd een nogal steriele bak gevonden. Ik heb 'm uiteindelijk verruild voor een JD990 omdat ik gek werd van de user interface. Die faders liegen 99% van de tijd, en dat vond ik erg misleidend.

De JD990 tenslotte vond ik een erg goede module. De grafische LCD interface was perfect, want ik zag alles, maar altijd up to date. Bovendien ondersteunde de 990 audio rate FM terwijl de 800 dat niet had. De 990 heb ik een hele tijd gebruikt, en ging weg omdat ik gewoon eens wat anders wou.

Ben ik het ook roerend mee eens!
De D-50 heeft veel meer een eigen sound....................... heel karakteristiek!
De JD800 heeft een andere invalshoek qua sound( is logisch vanwege de andere geluid opwekking structuur en parameters/en andere samples)

Voor (eigen) karakter de D-50 een 10
de JD800 een 6 ...maar totaal inzetbaarheid is beter! (vanwege oa.pianosounds en de guitars)

Voor toetsenboard betreft......de D-50 vind ik lekkerder!(is gewoon persoonlijk)...Maar oh wee als het kaduuk gaat!..............heel wat minuutjes gaan erin zitten...en geloof me ik kan het weten.

Greetz..:halleluja
Ik gebruik de JD800,en de D-50 heel intensief,maar ben altijd als de dood dat er iets kapot gaat,moet er niet aan denken.Nadeel van die 2 is,dat je elke keer moet omschakelen met programeren.Tones heeft in een jd een andere betekenis dan in een d50.
Persoonlijk vind ik de d50 brutaler,maar daarintegen nodigd de JD je meer uit.
Maar uiteindelijk bepaal je zelf hoe die klinkt,er zitten genoeg parrameters in die de weg naar je droomsound mogelijk maken.
Voordeel van de D50 en JD800 vind ik dat ze niet moeilijk te begrijpen zijn,en ze liggen altijd lekker in de mix met andere synths.

Kheb net een JD-800 opgehaald.

Ten eerste..Heerlijke spacey bak. Eindelijk de zweefpads die ik jarenlang zoek! Dit is mn eerste rompler. Tot nu toe gefocussed op dco/vco subtractives. Ik ben geen rocket scientist maar heb o.a. een Nord modular G1, matrix-1000 met software editor en Andy A6 en ben niet vies van wat programeer werk. Ksnap dat het een oude bak is, maar wil even de voordelen van de fysieke user-interface tegen over een software editor (en een 990) afwegen. Een paar dingen zijn me meteen opgevallen:

Klopt het nou dat de tone-funkties geen "soft take-over" hebben? Ofwel meteen verspringen naar de fader waarde ipv veranderen als de oorspronkelijke waarde wordt bereikt?

En geen inc. dec. op de tone functions?

Als ik de resonance van alle 4 de tonen omhoog wil krikken kan het dus ook niet relatief van de huidige waarde? Dus alles luistert absoluut naar de waarde van de slider? Of 1 voor 1 omhoog krikken. Dat zou wel jammer zijn voor subtiele filter variaties tijdens het spelen die relatief op dezelfde afstand van elkaar blijven.

was het geen LA ?
begin/attackdeel was sampeltje, loopdeel was digitaal/ eenvoudiggolfvormpjegelooped?

vond de d50 altijd tam, er ligt altijd een plasticlaagje overheen.
kan ik met w30 waarschijnlijk erg goed benaderen.
en de bediening was omslachtig .
jd800 : eigen karakter? , ja goede 16bitsamples en een geweldige toegang met al die schuifjes en knoppen.
nooit getaand naar een d50, wel al 3 maal een jd800 gekocht ( en nu blijft ie !)

D-50 was m'n eerste echte synth, dus die blijft bij mij toch altijd wel een speciaal plekje in m'n hart houden..

Jep, 'k ben een trouwe softie.. :D

Back