Net-adapters. PAS ER MEE OP ! !

Schakelende voedingen kunnen nog wel meer bijgeluiden veroorzaken dan brom zeker wanneer het een symmetrische voeding is. Vaak zit er een soort sync circuitje in die ook een soort constante pieptoon kan veroozaken wanneer die niet goed in ingeregeld of wanneer de voeding op temperatuur komt dat het gaat verlopen.

klopt idd pieptoon heb ik ook ervaren
schijnt het zelfde principe te zijn als bij "moderne" treinen, altans het regelcircuit voor de motoren, deze piepen ook zoals bekend.
heb wel goede ervaring met geschakelde symmetrische voedingen uit afgedankte dvd spelers, geven netjes + en - 12 en + 5 Volt

Een vraag die hopelijk thuis hoort in dit topic:

ik heb een DBX mc6 zonder adapter. hij heeft nodig:

wisselspanning van 9,75 V
820 milliAmpere
10 Watt

ik vond een adapter met:

wisselspanning 10 V
700 milliAmpere
7 Watt

gaat dat lukken? of blaas ik de DBX en/of de adapter uiteindelijk op?

(en eventueel blaas ik ook mijn huis hiermee op?)

Dat zal niet gaan lukken aangezien de adapter niet genoeg stroom kan leveren om de DBX te voeden.

dus qua Ampere moet je er echt niet onder zitten, ook niet als het maar gering is?

Voor je apparaat:

teveel stroom kan nooit kwaad
te weinig stroom werkt je apparaat niet
te veel spanning kan ervoor zorgen dat je apparaat kapot gaat
te weinig spanning werkt je apparaat niet

Voor je voeding:

teveel stroom(leveren) maakt je voeding kapot
te weinig stroom kan geen kwaad
spanning is altijd hetzelfde, kan wel inzakken bij een te grote belasting

Het klopt wat je zegt Mark, maar ik vind het erg onduidelijk verwoord voor een leek die een adapter vastheeft en zich afvraagt of het al dan niet de juiste is. Ik doe zelf een poging:

-De adapter moet de juiste soort spanning (wissel of gelijk, dus AC of DC output) leveren die het apparaat vraagt.
-De adapter moet in het geval van gelijkspanning de juiste polariteit hebben (+ op de centerpin of - op de centerpin)
-De adapter moet de juiste spanning (in volt) leveren die het apparaat vraagt. Niet meer, niet minder.
-de adapter moet minimaal zoveel ampère stroom leveren als het apparaat vraagt; als hij meer kan leveren is dat geen probleem.

Als je je daaraan houdt, komt het goed.

Er zijn hier en daar lichte afwijkingen mogelijk, maar ik heb het hierboven bij het "werkt zeker" principe gehouden.

dus qua Ampere moet je er echt niet onder zitten, ook niet als het maar gering is?

Het hangt ervan af hoe ruim de fabrikant de nodige stroom heeft opgegeven. Als het apparaat werkelijk die 820mA vraagt, dan gaat je 700mA adapter geen lang leven hebben. Dat probleem merk ik op het werk vaak: apparaatjes die 1.3A vragen en 1.3A adapters hebben. Ik vervang ze nu door 1.6A adapters, en die overleven jaaaaren ipv een jaar.

ja dat is denkelijk wel duidelijker haha:okdan:

Bovendien wijken de meeste "goedkope" adapters af. In jou geval wijkt dit 2,5% en dat zou al eens fataal kunnen zijn. Ligt aan het apparaat zelf.

ja, die dingen wist ik ook allemaal.

behalve dan wat er zou gebeuren als Ampere ietsje lager is..of dan nu wel of niet kon
maar blijkbaar niet dus.

ik vond deze adapter op de rommelmarkt. Normaal werk ik het liefst met ruim ampere
en dat ga ik dan maar weer doen. nog even verder speuren in rommelwinkels/markten

Back