Net-adapters. PAS ER MEE OP ! !

Geen XLR maar een laagspanning multiconnector die je ook tegenkomt op zendapparatuur. Dus niet per ongeluk in je 27 MHz stoppen wat dan komt er rook uit.

behringer 19 inch apparatuur heeft allemaal netjes een 3polige 230V aansluiting. de mixers die ik ervan ken inderdaad zo'n meerpolige stekker.

27mc! is dat niet het nieuwe alternatief voor mobiele telefonie? :o:

Origineel geplaatst door Roel
...
27mc! is dat niet het nieuwe alternatief voor mobiele telefonie? :o:
Geen abonnementskosten en geen dure ringtones, kortom een ideaal systeem. :D

Re: Re: Net-adapters. PAS ER MEE OP ! !

Re: Re: Net-adapters. PAS ER MEE OP ! !

Origineel geplaatst door freekymixer
IS het makkelijk om zelf zo een beveiliging in je gear te solderen ?

Misschien heb je hier wat aan. Iets verder in het stukje beginnen ze over een voeding en een soort spanning beveiliging.
http://www.sparkfun.com/commerce/present.php?p=BEE-1-PowerSupply

Origineel geplaatst door Hooihuis
Hou er ook rekening mee dat je adapter voldoende stroom kan leveren voor het betreffende apparaat. Stel je hebt 300 mA nodig maar je hebt een adapter die maar tot 140mA gaat, dan wordt deze laatste te heet omdat er een te grote stroom doorheen gaat lopen.

Voor de stroomsterkte maakt een oversized adapter niet uit, maar wel natuurlijk voor de spanning.

Overigens klopt het lang niet altijd wat een adapter precies levert. Zo heb ik een verstelbare die een veel hogere spanning levert dan waar de schakelaar op staat (bijv. 14 V in plaats van 9 V). Het kan geen kwaad de uitgang van dat soort adapters eens te meten :eureka:

zo heb ik met ?denkik 12 volt op een dr110 m ineen 0.5 sec gesloopt

geen beveiliging inside
bedenk vcoor je plugged
gelukig was deze niet soo duur
:duivels:

Ja hoor,....

Vandaag was het weer zover. Een Korg Electribe-A MKII.
Helemaal aan barrels.
Het hele voedingsgedeelte op het mainboard alsook bijna alles als het gaat om CPU, geheugen etc.
Er zit een zekering op het board gesoldeerd maar die is niet zo snel als de verwoestende kracht van de verkeerde voeding.
De zekering is wel stuk maar het heeft toch te lang geduurd. Het leed was al geschied.

Kortom, in één woord,....KAPOT, STUK, DEFECT, Totalloss ! !

Origineel geplaatst door vinnieq
Ik denk dat je beter Mike's klant kunt condoleren.

Dat is de vraag. Als iedereen zijn apparatuur blijft slopen, valt er voor Mike niets te repareren. Pure broodroof, dat gepruts met adapters dus...

:bekdicht:

Zo heb ik laatst een dx200 gekocht met een verkeerde adapter.
De dx200 werkt op dc12v/18w, maar de adapter is dc15v/ 13w.
Heb nu nieuwe adapter besteld, dus heb ik die andere yamaha adapter over.
Enig id waar die van kan zijn (model: pa-1505 ; 220v).

Oud topic, maar mijn vraag hoort hier wel bij.

Een paar dagen geleden heb ik een oude MIDI midicontroller Evolution MK 449C gekocht van forumlid Jikbeh.
Kostte me maar een tientje omdat hij niet helemaal goed meer was. Sommige rotarycontrollers zouden af en toe random waarden afgeven en de USB aansluiting was helemaal gaar, dus Jikbeh voedde hem met een adapter.
De adapter heb ik niet overgenomen omdat ik doorgaans al wel een passende adapter in de verzameling heb.
Inmiddels heb ik het ding hersteld en hij werkt weer helemaal naar behoren.
Tot zover de inleiding.

Volgens specificatie moet die Evolution worden gevoed met een adapter 9 -12 V DC, 250-300 mA, center positive. Een 12 Volt DC adapter, 300 mA center positive ligt hier, helemaal goed dus, maar die hoort bij een oude MIDI-FSK synchronizer, die eigenlijk niet eens mijn eigendom is.

Ik heb nog wel een andere adapter, 12 Volt DC 700 mA. (Onbelast gemeten 15,7 Volt, geen rare afwijking dus). Voor analoge spullen is die hogere stroomsterkte en wattage geen bezwaar, maar met digitale spulletjes weet ik dat niet zo zeker, dus vraag ik het liever even na.
Vraag is dus: Kan ik dat ding met een gerust hart gebruiken of loop ik kans op schade aan die Evolution?

ik heb ook al mijn Aaaah-dap torren een label geven en zitten in een Xenos plastic kastje met vele laatjes.

labels gewone witte papieren kantoor-stickers op de adaptors. geen ingewikkeld gedoe.

Vraag is dus: Kan ik dat ding met een gerust hart gebruiken of loop ik kans op schade aan die Evolution?

Geen probleem. Hoger wattage is altijd goed. De stroom die er gaat lopen wordt bepaald door de spanning en de interne weerstand van je apparaat. Beide veranderen niet dus blijft de stroom en het opgenomen vermogen gelijk. (Als je dus een adapter met een hogere spanning neemt zal er aldus de wet van ohm ook meer stroom door je apparaat gaan lopen.) Een adapter met een hoger wattage zal echter wel minder warm worden bij deze zelfde stroom. In dat opzicht is het dus eigenlijk aan te bevelen naar een hoger wattage over te stappen.

ik heb ook al mijn Aaaah-dap torren een label geven en zitten in een Xenos plastic kastje met vele laatjes.

labels gewone witte papieren kantoor-stickers op de adaptors. geen ingewikkeld gedoe.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Niettemin, ook op al mijn adapters zitten al jaren gaffatape labels met een omschrijving van doelapparaat. Of, als het een reserve/algemene adapter is, wat voor eentje.

Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat er nauwelijks nog lineaire netvoedingen te koop zijn. Veelal alleen nog maar geschakelde voedingen tegenwoordig. Terwijl in theorie een lineaire netvoeding een schonere spanning levert (minder ruis) dan een geschakelde voeding dat doet. Ik heb nog niet getest of dat in de praktijk ook daadwerkelijk hoorbaar is.

Daarnaast lijkt een geschakelde voeding van matige kwaliteit mij een groter risico dan een lineaire voeding van matige kwaliteit met het oog op brandgevaar en aanverwante. Dit door de hogere spanningen die aanwezig zijn in een geschakelde voeding. (Een lineaire netvoeding bestaat uit een trafo die 230 volt naar een veel lagere spanning transformeert en deze vervolgens gelijkricht en stabiliseert. In een geschakelde voeding wordt de 230 volt gelijkgericht, wat 300 volt DC (!) oplevert, en vervolgens wordt hier een PWM-blokgolf mee gegenereerd die door een trafo gestuurd wordt met een stukje terugkoppeling om de puls breedte (is synoniem voor vermogen) te regelen. Als er in het primaire deel of in het terugkoppeldeel inferieure (= veel te goedkope chinese) componenten gebruikt worden en het ontwerp 'op het randje' gemaakt is (ter illustratie bv voor een 15 volt voeding 16 volt elco's nemen ipv 25 volt elco's) lijkt mij dit door de hoge aanwezige spanning (is meer warmte bij een zelfde kortsluit of lekstroom) potentieel gevaarlijker.)

Maar misschien heb ik het ook wel gewoon bij het verkeerde eind.

Ohja, sprekende over brandgevaar. Vooral heel de voeding volplakken met papieren stickers ;)

Leuke aanbieding bij electronica-online: een universele geschakelde voeding van 1000mA voor maar €4,75
Voor dat geld zou ik geen voeding gaan gebruiken die anders is als de specs van je apparaat.

da's niet duur, echter bij sommige apparaten kunnen geschakelde voedingen brom veroorzaken (hoewel ze voor andere apparaten probleemloos werken)

Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat er nauwelijks nog lineaire netvoedingen te koop zijn. Veelal alleen nog maar geschakelde voedingen tegenwoordig. Terwijl in theorie een lineaire netvoeding een schonere spanning levert (minder ruis) dan een geschakelde voeding dat doet. Ik heb nog niet getest of dat in de praktijk ook daadwerkelijk hoorbaar is.
Reden is waarschijnlijk dat die geschakelde voedingen veel kleiner en lichter zijn. Ik heb zelf eerlijkgezegd ook liever een geschakelde voeding dan zo'n zwaar blok in mijn stekkerdoos hangen.
Wat betreft je andere punten, ik heb er te weinig verstand van om daar iets over te kunnen zeggen. Maar die adapter waar ik een link naar gaf is van HQ (dat goedkope merk wat je bij heel veel zaken tegenkomt). Maar wel een officieel erkend merk dus wat toch denk ik wel verplicht is om spullen op de markt te zetten die aan bepaalde veiligheidsnormen moeten voldoen?

Alle apparatuur die hier op de markt komt moet CE gemarkeerd zijn. Daar moet de producent zorg voor dragen. In feite is het een verklaring van de producent dat zijn product aan de geldende normen en richtlijnen voldoet. je mag redelijkerwijs aannemen dat wat je hier koopt CE gekeurd is en aan de normen voldoet. Er is echter ook veel chinees spul op de markt en in China gaat men een stuk soepeler met deze normen om (het zijn europese normen die niet in china gelden). Er wordt niet voor niets gegrapt dat CE staat voor Chinese Export in de zin van 'oh moet het CE gekeurd zijn dan schrijven we er toch ook gewoon CE op, kleine moeite'. Hier heb ik praktijkervaring mee. Producten waar een CE markering op is aangebracht maar die bij keuring door een gerenommeerde instantie als Dekra (voorheen KEMA) toch niet aan de norm blijken te voldoen. Waarop de chinese leverancier reageert met 'voor zo'n lage prijs mag je ook niets verwachten'.
Het grote probleem met dit verhaal is dat het pas aan het licht komt als het te laat is.

Ik bedoel nu niet HQ of welk ander merk dan ook tekort te doen. Ik heb geen ervaring met de kwaliteit van d(it)(eze) merk(en). Oplettendheid is echter wel vereist.

Back