Roland D10

guitarist

Nieuwkomer
Hoi,
Ik heb goedkoop een Roland D10 op de kop kunnen tikken, maar ik was benieuwd als er ook software is om de patches aan te passen op de computer, via MIDI!
Of als deze synthesizer deze mogelijkheid uberhaupt wel heeft! :P

Ik heb ook een microKORG, en die kan het namelijk wel! ( ja en ik weet dat er 20 jaar verschil tussen zit! :') )

Ja dat kan heel goed zelfs met de D10, ff zoeken er is genoeg software voor gemaakt destijds, evt. kun je een Atari emulator runnen en daar een editor op draaien.

Er is zelfs een hardware programmer die destijds op de markt was voor de D10/D110 (en D5 ook compatible volgens mij)...de PG10 synth programmer:

pg10.jpg

Met een andere zoals de BCR2000 of ander midi controllertje kom je ook een heel eind denk ik.

Een leuke synth hoor die D10

In het verleden zijn er verschillende editors geweest waarbij je 'MT-32 compatible' in je achterhoofd moet houden. Onder DOS, Windows en in Emagic SoundDiver (PC en MAC) zat ook een uitgebreide Roland D-serie editor.

Origineel geplaatst door smackos
Er is zelfs een hardware programmer die destijds op de markt was voor de D10/D110 (en D5 ook compatible volgens mij)...de PG10 synth programmer

Yep, die PG10 gebruik ik ook voor mijn D-110's. Erg handig, want de synth zelf is vrij omslachtig te programmeren (ik neem aan dat de D10 precies dezelfde menustructuur heeft).

En inderdaad, het zijn leuke bakken. Zeker als je van vage electro-achtige geluiden houdt :)

Ginosoft, althans dat is een programma wat je zou kunnen downloaden,
bij mij werkt het overigens niet.

laatst werd nog in een van de yahoo LA groepen gesteld:

..
The Ginosoft editor (designed for th 'D' series of Roland synths) is
another complete waste of time, compiled in the early 90's, it's
interface is difficult to get in to, and I haven't gotten any results
for editing the GR-50 using WinXP. Some people swear by it, but
apparently none of them are on this list, as I have asked for input on
setup and configuration and, like I said, got no replies..
..

Bij anderen hoorde ik wel positieve verhalen.

Kortom, je moet gewoon zo'n programmer scoren zij het dat die redelijk zeldzaam zijn.
BCR lukt alleen als je midistrings kan maken en zou kunnen invoeren.
Dus met een hex calculator de checksum berekenen etc.
Erg ingewikkeld en zelfs op deze site heb ik niet gemerkt dat iemand daartoe in staat is.

Je kan dus niet de BCR in learn mode zetten en aan de data slider zwiepen zoals met die knetsige Alpha juno.

Wat dat betreft heeft Roland in de jaren tachtig een soort omgekeerde evolutie meegemaakt:

juno 106: iedere slider stuurt midi/sysex uit ---> alpha juno: parameter selecteren en vervolgens stuurt de alpha dial de corresponderende sysex uit ---->Roland D-serie: geen enkele externe uitsturing; en als je met de programmer edit reageert de sound engine niet eens realtime dus filtersweeps :doei:

Overigens kan ik je wel voorzien van een grote berg patches; dus als je mij even pb't met je email adres dan pomp ik ze naar je toe.

Hey nee wat echt werkt is zo een ATARI ST emulator op Windows XP, dat runt echt superstrak, ook met MIDI enzo, daar zijn heleboel oude Public Domain D10 editors mee te runnen...

Ik heb een kennis die muziek maakt met z'n atari, en die kloot ook wel eens met synths, wellicht dat hij me kan helpen daarmee!! :)

Zou je de pachtes naar brian apenstaartje [mijnnickname] punt nl kunnen sturen? :P

Bedankt alvast! :)

Voor de atari heb je idd een editor. Ik gebruik(te) "synthworks" speciaal voor de D-10/D-20.
Waanzinnig programma waarmee je de geluiden kan editten en tevens bank-manager.
Met dit programma kan je idd. ook MT-32 geluiden importeren.

Als je interesse hebt kan ik wel een kopietje(floppy) opsturen.

Terzoid maakt Noize, zie ook www.terzoid.com
Dat is een editor voor wat verouderde bakken, die prima werkt onder XP en Vista.
Je kunt o.a. de D-110 inladen, dat is de module versie van de D-10.

Het mooie van dit programma is dat je het scherm zo groot kan maken als je wilt.
Daarnaast kun je uit een patch gedeelte selecteren (naar keuze) en in een ander geluid plakken.
De lay-out is bijna saai te noemen, een beetje Atari-like, maar daardoor heb je wel veel meer overzicht dan bij Sounddiver en MidiQuest.

Het trail-programma wat je van de site kunt downloaden werkt na invoering van een registratiecode volledig.
Registratie voor Terzoid Noize One (slechts voor 1 instrument) kost $ 69.95 (ongeveer 40 euro).

Attachments

• terzoid.jpg
    terzoid.jpg
    66 KB · Bekeken: 159
Origineel geplaatst door smackos
Hey nee wat echt werkt is zo een ATARI ST emulator op Windows XP, dat runt echt superstrak, ook met MIDI enzo, daar zijn heleboel oude Public Domain D10 editors mee te runnen...

Kijk dat had ik eerder moeten weten.

Dat van die BCR en de hexcalculator is bij nader inzien misschien niet helemaal waar als je zo'n editor programma draait.
Als zo'n programma in real time de parameter veranderingen doorvoert (ik bedoel: als je aan de virtuele slider trekt zendt hij direct de sysex voor die parameter uit, de PG10 programmer werkt trouwens ook zo) dan zou je wellicht de BCR kunnen programmeren. In dat geval zou je de BCR een draaiknop op learn mode moeten zetten en vervolgens aan de virtuele slider (of waarde) moeten trekken.
De sysex wordt dan door de BCR ontvangen en toegewezen aan die knop.

Nogmaals, dat zal afhangen van het programma.
Bij Ginosoft was het dacht ik zo dat je de ingevoerde wijzigingen steeds moest dumpen naar de D10/D5 etc.
Het lijkt mij dat het programma dan steeds alle sysex informatie van de alle parameters integraal dumpt en dan heb je er dus niets aan.

Overigens lijkt mij programmeren met de BCR niet echt een optie; er zijn zoveel parameters (althans; de parameters moet je vermenigvuldigen met de vier parts) dat je nooit genoeg knoppen kan hebben, laat staan dat je die knoppen kan memorizen.

Nou die BCR heeft verschillende "paginas" van knoppen die je snel kan oproepen....dus knoppen genoeg, gewoon switchen

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook nog een oude D-10 staan, die ik lang geleden gebruikte met een ATARI, had daar ook een editor voor voor de ATARI. Ben nog vanplan die hele boiel binnenkort op te graven, heb ook nog een helebooel gave eigen patches die in die rommel moeten zijn opgeslagen. De naam van de editor kan ik zo direct niet herinneren, maari ik zie hierboven dat er gelukkig een heleboel alternatieven zijn. Als ik het boven water heb laat ik het weten.

Wat ook mooi is (en freeware), is CTRLR. Daarmee kun interfaces bouwen voor synths die communiceren met sysex en CC's etc. Er zit ook een Roland checksum calculator ingebouwd die heel simpel in de sysex string vermeld kan worden. Er is niet echt documentatie voorhanden, maar wel een forum waar genoeg uitleg te vinden is. Ik ben zelf af en toe bezig met een interface voor de D-20, dus als je wil weten hoe een sysex string voor de D-serie is opgebouwd, kan ik uitleg geven.

Back