Monitors aansluiten op pc

Pseudonym

Eigen aanduiding
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ben van plan Alesis M1 active 520 aan te schaffen.
Maar hoe sluit ik deze aan op mijn pc zonder mixer?
Heb ik daar een USB interface of een speciale geluidskaart voor nodig?

alvast bedankt..

Ik neem aan dat je op dit moment gewoon de standaard geluidskaart van je computer gebruikt. Je kan dan een (kort) verloopkabeltje halen van 1x 3,5mm male stereo jack (voor in je computer) naar 2x 6,3mm mono jack (female). Dan kan je verder twee 6,3mm jack-jack kabels nemen met de lengte die je nodig hebt om de M1's aan te sluiten.

Je zou het ook in 1x met een verloopkabel van 3,5mm male stereo naar 2x 6,3mm mono jack kunnen doen, maar vaak zijn die niet zo lang dat je van achter je computer naar de plek op je bureau kan waar je je M1's neergezet hebt.

Een mixer heb je eigenlijk pas nodig als je ook nog andere apparaten behalve je computer wilt beluisteren op je M1's. Het kan wel handig zijn om een kleine mixer of volume controller naast je computer te hebben om het volume van je M1's te regelen, maar dit kan je natuurlijk ook in de computer doen.
Als je echt serieus met je muziek aan de gang gaat dan is een goede geluidskaart overigens wel aan te raden, maar die is net als een mixer niet noodzakelijk om je M1's aan te sluiten.

Ja..ik gebruik nu gewoon onboard geluidskaart van me pc..
Maar in de handleiding staat dat de 520's aangesloten worden met 2 XLR-Kabels..Dat zijn als het goed is van die microfoon stekkers..
En jij noemde hierboven Jack's..?

Oh sorry, ik dacht dat ze ook met jacks aangesloten kunnen worden. Dan moet je ipv 2 jack-jack kabels twee 6,3mm mono jack naar XLR kabels hebben. Een 3,5mm stereo naar 2x XLR kabel bestaat niet zover ik weet nl.

Op deze manier kun je ze wel aansluiten, maar ik denk dat dat niet echt heel verstandig is.

Als je geen volumeknop hebt en het volume dus softwarematig moet instellen, heb je wel eens kans dat hij KNOERHARD staat en je niet even snel je volume kan dichtdraaien. Als je dan je software volumeknop moet openen en dichtschuiven met de muis, heb je kans dat je je monitors al hebt beschadigd... en dat zou toch zonde zijn!!!

Ik zou absoluut gaan voor een klein volumecontrollertje erbij! Samson heeft een hele goede betaalbare.
Een mini-mixertje kost ook geen drol en volstaat ook prima!

Ik zou het wel weten:
- Gebruiksgemak
- Bij plotseling hard geluid / feedback geen schade aan monitors
- Digitaal volume aanpassen = bitreducing = geluidskwaliteit verlies

Je wil idd echt niet uitschieten met je muis als je aan de masterfader zit.
Als je pech hebt krijg je zo 100db+ voor je bekkie.

Heb ik ook weleens midden in de nacht gehad, kwam de buurvrouw meteen langs, gezellig :)

idd koop een kleine mixer, scheelt probs en is gewoon handig:maffia:

Oke, Ik snap wat jullie bedoelen..Lijkt me erg handig om een kleine mixer aan te schaffen.

De alesis M1 active 520 heeft wel een Gain-knop op de achterkant..
Als ik die dan gewoon zacht zet voordat ik ze aanzet?

Ik heb een klein mixertje gevonden..Samson MDR624 Mengtafel..kost €100,-.
Die heeft 2 x XLR. Dus me monitors kan ik erop aansluiten, maar hoe sluit ik dan weer dat mixertje aan op mijn pc?
Want ik heb gewoon een standaard geluidskaartje.

Laatst gewijzigd:
Je kan in de XLR's die op dit mengtafeltje zitten niet je monitoren aansluiten. Dit zijn namelijk XLR-inputs. De outputs (mix en controlroom) zijn gewoon jacks.
Je kan je pc aansluiten op bv de 2 track in of een van de stereokanalen.

Hoe dan? Nou met kabels, en als niet aan beide kanten dezelfde aansluiting zit, dan moet je óf een verloopje kopen óf een kabel met aan beide kanten een andere aansluiting. Dit laatste heeft dan weer de voorkeur omdat er met een verloopje altijd weer extra storing kan ontstaan.

ja dat zou ik ook doen
vanaf 100 euro heb je al een goede 2e hands met de volumeknop die je nodig hebt

Je kan een apart goedkoop versterkertje erachter , dan kan je gewoon je eigen kaart gebruiken tot die niet meer bevalt

zoiets ?

Attachments

• pc.jpg
    pc.jpg
    24,5 KB · Bekeken: 106
Maar in de handleiding staat dat de 520's aangesloten worden met 2 XLR-Kabels.

De 520's hebben ook jacks. En ja, dat weet ik zeker, want ze staan hier achter me 8o)

Weet je zeker dat je naar de juiste handleiding gekeken hebt? Op pagina 15 staat namelijk: XLR and 1/4".
1/4" is jack.

Zowel de XLR als de jacks zijn overigens gebalanceerde ingangen. Het maakt niet uit als je daar ongebalanceerd in prikt, alleen is het geluidsniveau dan waarschijnlijk lager dan je verwacht.

oke bedankt etaoin..

Ik wist niet dat 1/4 "jack" was..
Dus dan heb ik alleen een verloopje nodig.
en naderhand schaf ik wel een mixertje aan :D

Origineel geplaatst door MusiQmaN
Zowiezo zou je de 2 speakon uitgangen kunnen gebruiken met een converter ertussen.
:confused:
:D
8o)
Speakon uitgangen op een onboard kaartje / soundcard / whatever richting aktieve monitors?
:duivels:
:dubbel:
:okdan:

Laat ik ook nog constructief proberen te doen ;) . @DNA: wat je wilt is niet ideaal, maar je hebt niet per se een mixert nodig tussen PC en monitors. Ik heb zelf mijn geluidskaart heel lang direct naar een poweramp gehad (wel met volumeknoppen voorop) die mijn passieve monitors aanstuurde. Werkt prima, alleen je moet er even om blijven denken om de volumes standaard laag te houden. Is vrijwel hetzelfde als wat jij wilt, alleen gebruik je actieve monitors met een gainknop erop. Die zitten vaak heel onhandig achterop, dus das niet fijn afregelen, maar het kan natuurlijk wel. Dus gewoon:
soundcard out - kleine stereo jack ----> 2x mono jack - monitor jack in

Wat wellicht goedkoper is:
soundcard out - kleine stereo jack ----> huis-tuin-en-keuken-versterker cd/tape/line/aux in ---> naar gewone speakers. Heb je misschien al in huis of koop je voor een prikkie 2ehands. Te zien aan je setup neem je het toch nog niet heel nauw met de geluidskwaliteit.

Origineel geplaatst door MusiQmaN
nee, wel op een mixer ;) slimmerik

Dan nog; speakon aansluitingen zijn luidspreker-aansluitingen. Op de mixer die je noemt zitten die aan een 2x200 Watt versterker die (optioneel) in de mixer zit. Daar ga je natuurlijk geen actieve monitors aan hangen... De M1 520's zijn actief namelijk.

Back