3 kwarts maat

Origineel geplaatst door spdk
Bedoel je wel een driekwartsmaat en geen triolen? Wat voor muziek wil je maken?

(Triolen is toch het goede woord voor een 4 kwarts maat met minder ticks waardoor je als vanzelf de polka krijgt, zeer gewaardeert door menig gabber.?.)

Hat aantal tiks blijven gelijk. Alleen de maat posities veranderen.

Bij triolen van kwartnoten verdeel je 3 kwarten netjes over een gebied dat eigenlijk voor 2 kwart noten bedoelt is. Triolen klinken overigens veel meer als een 6/8 feel dan een 3/4.

Als je naar gridposities kijkt:

Volgens mij heeft een maat in vrijwel alle sequencers 960 integere posities. Bij 4/4 komen de kwartnoten op: Noot 1 op 0 noot 2 op 240, noot 3 op 480 en noot 4 op 720 (noot 1 weer op 960/0, enz).

Bij triolen krijg je: noot 1 0, noot 2 op 160, noot 3 op 320 (4,5 en 6 op 480, 640 en 800) (deze posities zijn identiek aan de achtsten in een 6/8 maat)

Bij een 3/4 maat:noot 1 op 0, noot 2 op 320, noot 3 op 640.

Overigens zeggen mensen vaak 3/4 waar ze 6/8 bedoelen.

Bedoel je wel een driekwartsmaat en geen triolen? Wat voor muziek wil je maken?

Kwil het een beetje in de stijl van Postman - Down the hill maken

is dat geen 3/4 ? of 6/8? :confused:

voor de mensen die het niet kennen hieronder een voorbeeld :

Attachments

• voorbeeld synthforum.mp3
    396,2 KB · Bekeken: 114
Origineel geplaatst door goran
Kwil het een beetje in de stijl van Postman - Down the hill maken

is dat geen 3/4 ? of 6/8? :confused:

voor de mensen die het niet kennen hieronder een voorbeeld :

Het is 6/8 of 4/4 in triolen. Het hangt er een beetje vanaf hoe je telt. Ik zou het iig 6/8 noemen. Het verschil tussen 6/8 en 3/4 is moeilijk uit te leggen. Het heeft met de "feel" te maken. Bij 3/4 zou in dit voorbeeld bij iedere kick en bij iedere snare een nieuwe maat beginnen. Hier zijn de kick en de snare duidelijk onderdeel van dezelfde maat: geen 3/4 dus.

Zet je sequencer dus op 6/8 en zorg ervoor dat wanneer je de grid op 1/8 zet je ook maar 6 blokjes in 1 maat ziet! Dan zou het moeten lukken.

Zet je je sequencer wel in driekwartz? Met 707 ken je da bes wel hendig doen.
Zelfs met mun Casio RZ-1 lukt het goed. Effe zoeken, maar het werkt.
Met 'n RM1X gut ut ook na lang zoeken. Zelfs Arabiese biets...

Origineel geplaatst door mavn
Het is 6/8 of 4/4 in triolen. Het hangt er een beetje vanaf hoe je telt. Ik zou het iig 6/8 noemen. Het verschil tussen 6/8 en 3/4 is moeilijk uit te leggen. Het heeft met de "feel" te maken. Bij 3/4 zou in dit voorbeeld bij iedere kick en bij iedere snare een nieuwe maat beginnen. Hier zijn de kick en de snare duidelijk onderdeel van dezelfde maat: geen 3/4 dus.

Zet je sequencer dus op 6/8 en zorg ervoor dat wanneer je de grid op 1/8 zet je ook maar 6 blokjes in 1 maat ziet! Dan zou het moeten lukken.

Om een idee te krijgen over het verschil tussen 3/4 en 6/8:
3/4 is eigenlijk het klassieke wals ritme, engelse en weense wals (dus zeker niet polka zoals een poster hiervoor schreef; polka is bijna altijd 2/4). Accent ligt vrijwel altijd op de eerste tel. Denk bv aan Andre Rieu, die speelt veel 3/4.

6/8 is een maatsoort met veel meer vijheden. Een klassiek 6/8 nummer is bv Andre Hazes - Een beetje verliefd.
Accent kan op tel één liggen, maar ook op 1 en 4. Afwijkende accenten kunnen liggen op 1 en 3, of 1 en 5. Deze afwijkende accenten kunnen heel verwarrend zijn voor het (dansend) publiek: als je een 20 tal maten 6/8 speelt met het accent op 1 en 4, moet je maar eens proberen om er één maat 6/8 tussen te stoppen waarbij het accent afwijkt van 1 en 4. Dansend publiek ervaart dat heel verwarrend. (probeer ook eens één maat 2/4 in een 4/4 nummer in te lassen...ook een leuk effect)

Maar is het wel 3/4... is het niet 3/6...

P.S. Hep net met Casio RZ-1 Work That Mother Fucker drum doos effe wals truuk gedaan.. stut gewoon op 4/4. Maar COMPENSATE (week ook nie wa da is) mot op 1/12 staan.

Das hier dan...

Dusssssssssssssssssss

P.P.S. En je doet er de meeste DJ's er inderdaad nie ech plezier mee... maag fok dee DJ's!
Motte ze maar skills hebbuh.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Rollie
Om een idee te krijgen over het verschil tussen 3/4 en 6/8:
3/4 is eigenlijk het klassieke wals ritme, engelse en weense wals (dus zeker niet polka zoals een poster hiervoor schreef; polka is bijna altijd 2/4). Accent ligt vrijwel altijd op de eerste tel. Denk bv aan Andre Rieu, die speelt veel 3/4.

6/8 is een maatsoort met veel meer vijheden. Een klassiek 6/8 nummer is bv Andre Hazes - Een beetje verliefd.
Accent kan op tel één liggen, maar ook op 1 en 4. Afwijkende accenten kunnen liggen op 1 en 3, of 1 en 5. Deze afwijkende accenten kunnen heel verwarrend zijn voor het (dansend) publiek: als je een 20 tal maten 6/8 speelt met het accent op 1 en 4, moet je maar eens proberen om er één maat 6/8 tussen te stoppen waarbij het accent afwijkt van 1 en 4. Dansend publiek ervaart dat heel verwarrend. (probeer ook eens één maat 2/4 in een 4/4 nummer in te lassen...ook een leuk effect)

Och, Je hoeft mij het verschil tussen 3/4 en 6/8 niet uit te leggen. Het ging er in mijn reactie enkel om dat ik hem kon vertellen dat het geen 3/4 was. Verder is er wel meer 3/4 geschreven dan alleen de wals...

Origineel geplaatst door minoelec
Maar is het wel 3/4... is het niet 3/6...

P.S. Hep net met Casio RZ-1 Work That Mother Fucker drum doos effe wals truuk gedaan.. stut gewoon op 4/4. Maar COMPENSATE (week ook nie wa da is) mot op 1/12 staan.

Das hier dan...

Dusssssssssssssssssss

P.P.S. En je doet er de meeste DJ's er inderdaad nie ech plezier mee... maag fok dee DJ's!
Motte ze maar skills hebbuh.

Het hoeft niet in ABN, Maar een beetje duidelijker dan dit zo ik wel op prijs stellen...

3/6 bestaat trouwens niet.

Origineel geplaatst door 6 trak
Code:
K-----S-----
1-2-3-1-2-3

No offence, maar in de octaaf discussie heb je al aangetoond de meest eigenwijze en hardleerse persoon te zijn die ik ooit op en forum ben tegengekomen. Deze discussie laat ik dus graag aan mij voorbij gaan... Kennis vergaar je door te leren. Jij wil enkel dat alle feiten zich aan jouw logica aanpassen...

Laatst gewijzigd:
:confused:

Stop "octaaf" ff hier in de zoekmachine. Het was je eigen topic...

"waarom noemen we een octaaf: octaaf. Er zitten maar zeven noten in"

Met de wijze waarop je hier reageerde zag ik de bui al hangen...

Ik bedoel het overigens minder lullig dan het wellicht overkwam. Ik wilde mij enkel zo snel mogelijk aan een eventuele discussie onttrekken.

Origineel geplaatst door mr space
3 kwarts maat blijft een lastig geval
Hoezo, omdat het geen 4/4 is? :confused:
Nog geen duizend km oostelijk vinden ze het doodnormaal om op feestjes in 11/16 (met kwart = minstens 200, ofzo, ook nog) te dansen.

Mijn 2p (net in Engeland geweest, vandaar): verschil tussen 3/4 en 6/8 is dat de 6/8e een nevenaccent heeft op de 4e achtste. Voor drumritmes zit daar dus meestal de snare. Een 6/8e kun je in 3-en onderverdelen op zo'n manier dat er geen nevenaccent meer is, maar technisch gesproken is het dan een 3/4e en de puristen zullen dan ook een 3/4e schrijven voor die maat. Ik maak me sterk dat bijv. het hoofdmotief uit "America" uit Bernstein's Westside Story geschreven is als een alternerende 6/8e- en 3/4e-maat. Als je het allebei doet (dus snare op de 4e tel, maar ook accenten op de 3e en 5e), dan is er eigenlijk sprake van polyritmiek. Of je dan 3/4e of 6/8e schrijft, is een kwestie van smaak, maar ik zou dan gewoon de heersende maatsoort aanhouden.

En voor de zekerheid: een maatsoort is geen breuk, dus 3/4 is echt iets anders dan 6/8e!

waar heb je nu weer last van joh?
jij quote mij... en dus... welke bui bedoel je?

Denk even in de context van de discussie die jij 1 a 2 maanden geleden rond het octaaf opstarte.

we hebben vastgesteld dat het voorbeeldje dat werd gepost 6/8 is. Ik kreeg het gevoel dat jij met je "getallenreeksje" weer een nutteloze discussie wilde aanzwengelen en wilde claimen dat het wel 3/4 is. Dat gaat weer reacties opwekken met tot het gevolg dat we weer in een discussie verzeilen zoals we die rond het begrip octaaf hadden.

het gaat er uiteindelijk maar om dat je zoveel mogelijk óp de tel kunt laten gebeuren toch? daarom heb je uitheemse maatverdelingen, om ook uitheemse ritmes netjes in kaart te brengen...:confused:

Ik kreeg het gevoel dat...

Ik wilde mij enkel zo snel mogelijk aan een eventuele discussie onttrekken.
ach zo... note to self...

als je je de volgende keer nu ECHT aan een discussie wil onttrekken dan gooi je mij toch op jouw'n negerlijst...
dan kan je door 1 klik eventueel toch nog mijn posts bezeiken...

ach zo... note to self...

als je je de volgende keer nu ECHT aan een discussie wil onttrekken dan gooi je mij toch op jouw'n negerlijst...
dan kan je door 1 klik eventueel toch nog mijn posts bezeiken...

Ik heb helemaal niet de behoefte om jouw te negeren. Je hebt vaak genoeg zinnige dingen te vertellen. Je draaft alleen af en toe een beetje door. Daar had ik in deze topic bij voorbaat geen zin in.

Ik heb helemaal niet de behoefte om jouw te negeren. Je hebt vaak genoeg zinnige dingen te vertellen. Je draaft alleen af en toe een beetje door. Daar had ik in deze topic bij voorbaat geen zin in.

draaf je zelf ook niet een beetje door? :)

Back