3 kwarts maat

Maatsoorten is altijd goed voor een hevige discussie :)

Natuurlijk wordt er in het oostelijk deel van Europa op andere maatsoorten gedanst dan wat wij hier in Nederland doen, maar dat heeft dan ook weer met de stappen te maken! De 7/8 maat heeft gewoon één stapje meer dan de 6/8!

Maar laten we eens onze blik richten op een wat bekender, in Nederland regelmatig hoorbaar lied: het Wilhelmus. Behoudens de opmaat ('Wil' is de vierde tel en 'hel' is de eerste tel van de eerste maat) zijn de eerste twee maten in 4/4 en de derde in 2/4. Dat herhaalt zich natuurlijk, om dan bij 'prince' over te gaan in 3/4. Zo dichtbij al zoveel verwarring :)

Zij die dit niet kunnen aanvoelen zou ik willen toevoegen: 'Houd U bij het boem-boem-boem-boem en vergeet de muziek verder maar...!'

Wout

En toch is het raar dat die versie van CuBase niet een 3/4 rooster kan ophoesten...

Verder, wist U dat het al oude 'House of the Rising Sun' in 6/8 staat, terwijl menigeen denkt dat het een 4/4 is?

Origineel geplaatst door trigg
draaf je zelf ook niet een beetje door? :)

Je hebt helemaal gelijk.

Ik had gewoon niks moeten zeggen...

heb je niet gewoon brakke latency van je vst plugin?

heb geen verstand van muziek theorie .. maar als iets op papier goed zou moeten klinken en bij t afluisteren het voor geen reet klopt zou ik eerder daar aan denken (ervan uitgaande dat ik wist wat ik deed en ik met erg latency gevoelige instrumenten zou werken zoals VST plugins) ..

btw mavn .. lief zijn voor 6-track anders krijg je zn alter ego (Demian) op je dak }:|

Origineel geplaatst door goran
.. alles wat ik probeer blijft maar scheef klinken .. en als ik het handmatig probeer ook .. ik snap daarom ook niet wat ik fout doe ..

Ik doe dit dus met NI battery op 80 Bpm

zomaar een ideetje hoor. maar moet je de nootlengtes niet ook mee quantiseren. anders staat alleen het beginpunt goed, maar kan het best zijn dat et niet klinkt omdat de lengte niet gelijk is.:)

Origineel geplaatst door Roel
zomaar een ideetje hoor. maar moet je de nootlengtes niet ook mee quantiseren. anders staat alleen het beginpunt goed, maar kan het best zijn dat et niet klinkt omdat de lengte niet gelijk is.:)

Het zit hem hier puur in de beginpunten (en ook niet in de latency)

Als je grid op 4/4 staat en je zet hem op 1/16-den, dan heb je dus 16 blokjes in 1 maat. Bij 3/4 op 1/16-den krijg je 12 blokjes in een maat (bij 6/8 overigens ook).

12 is makkelijk "deelbaar" door drie. De puls zit dan op het 1ste , het 5de en het 9de hokje, en de off-beat op 3, 7 en 11.

Bij 16 hokjes (4/4) kom je in de problemen. Als je deze netjes in 3-en wilt delen krijg je de puls op 1, 6 1/3 en 12 2/3.

Dat gaat jou sequencer dus niet redden met quantizing... ook niet op 1/32, 1/64, enz.

Het lukt je nooit om een 3/4 of 6/8 maat netjes in een 4/4 grid te proppen.

Origineel geplaatst door mavn Het lukt je nooit om een 3/4 of 6/8 maat netjes in een 4/4 grid te proppen.
En toch heb ik slagwerkers gezien die met hun ene hand een 3/4 spelen en met de andere een 4/4, maar dat zijn dan ook mensen en geen computers :D

Kan nog best, in CuBase (al hoewel, dit is natuurlijk een trukje en nog versie 1.10 :)

Wout

Attachments

• 3-4_4-4.jpg
    3-4_4-4.jpg
    50,3 KB · Bekeken: 136
Probeer het anders eens met een 12/8 maat, dan heb je 4x3 of 3x4 net wat je uitkomt, en daar komt bij dat je triolen hebt, een soort van natuurlijke shuffle is... .:geslaagd:
Als je het eenmaal weet, valt je op hoe ontzettend veel muziek 12/8e maat is.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
En toch heb ik slagwerkers gezien die met hun ene hand een 3/4 spelen en met de andere een 4/4, maar dat zijn dan ook mensen en geen computers :D

Kan nog best, in CuBase (al hoewel, dit is natuurlijk een trukje en nog versie 1.10 :)

Wout

Helaas staat mijn sequencer een grid met 1/12 niet toe... Wat jij hier doet is natuurlijk valsspelen. Verder zie ik het probleem niet om je sequencer "gewoon" op 6/8 te zetten... :confused: Daar is het namelijk voor bedoelt.

BTW,

Is het de topicstarter al gelukt om zijn sequencer op 6/8 te zetten?

Zoals ik al schreef: 'het is een trukje!'
Maar je kan een goede voorstelling maken hoe een 3/4 maat in een 4/4 gepropt kan worden.

Natuurlijk, je kan een sequencer in 6/8 zetten, want die is maatsoort is bedoeld om muziek in 6/8 te spelen. Ik heb ook nooit anders beweerd :D

Jammer dat je sequencer geen vreemde maatsoorten kan creëren. In mijn versie is het getal 16 het grootste dat ik kan invullen, dus 16/16 kan nog en aan de andere kant is 1/2 het limiet. Dat was inderdaad voor mij een reden om niet te gaan upgraden.

Wout

BTW,
Is het de topicstarter al gelukt om zijn sequencer op 6/8 te zetten?

Ben er weer, terug van weggeweest, haha...

Ik heb er flink aan zitte porre, veel in de manual gekeken ( blijkbaar dus niet goed ) want ik kan het gewoon niet ontdekken =( :stupid :(

Naar mijn weten pleur ik het ( daarbij de tempo ) gewoon op 6/8, ik kan niet ontdekken hoe ik de GRID of whatever ook moet aanpassen...

met andere woorden : ik kan niet ontdekken waar ik voorderest ( op daarzo bij de tempo na ) de maat aanduiding kan en moet instellen ... HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP

En als het wel ergens in de manual staat, zou je de blz nummer kunnen doorgeven??

Alvast bedankt :okdan:

In versie 1.10, die al jaren op de markt is (geen VST en geen audio), wel, zodra ik de maatsoort wijzig, dan... Dan gaat het gewoon vanzelf!!!

3/4, hup, gewoon alles staat keurig in een grid van drie. De quantize kan het grid wat duidelijker maken in de onderverdelingen. Tenminste, dat is in V 1.10 zo :) In de voorbeelden staat'ie op 16, dus de achtste-noot-lengte is in tweeën verdeeld. En de kwart noot dan ook in vieren (eerste voorbeeld).

Maar misschien is er een bug bij de installatie opgetreden?

Wout

Attachments

• cubasegrid.jpg
    cubasegrid.jpg
    59,8 KB · Bekeken: 134
En hier de 'quant'
Speel er wat mee en kijk wat er met het grid gebeurt.

Wout

Attachments

• cubasequant.jpg
    cubasequant.jpg
    18,1 KB · Bekeken: 135
Je zoekt dus gewoon waar in Cubase je je gridindeling kunt aanpassen (niet quantise etc., maar de optie voor gridindeling). Nou heb ik geen Cubase, maar staat hier misschien iets nuttigs in?

Trouwens:
Origineel geplaatst door goran
Kwil het een beetje in de stijl van Postman - Down the hill maken

is dat geen 3/4 ? of 6/8? :confused:

voor de mensen die het niet kennen hieronder een voorbeeld :
(dit is trouwens is een hele trage 6/8 )
Origineel geplaatst door Meinte37
Ik maak me sterk dat bijv. het hoofdmotief uit "America" uit Bernstein's Westside Story geschreven is als een alternerende 6/8e- en 3/4e-maat.
Bedoel je dat het dat wel of niet is? Misschien zou je het het beste kunnen zien als twee keer 6/8, met de tweede keer de maathelften als het ware in triolen (met maathelft = 3/8 ) - aangezien het tweede deel net zo gerekt klinkt als normaal triolen klinken. Maar dat kun je zo niet noteren natuurlijk... Eigenlijk is het muziekleven ook veel gemakkelijker zonder notatie! (écht waar? nee, niet écht waar... :D )

Origineel geplaatst door Cheimoon

Bedoel je dat het dat wel of niet is? Misschien zou je het het beste kunnen zien als twee keer 6/8, met de tweede keer de maathelften als het ware in triolen (met maathelft = 3/8 ) - aangezien het tweede deel net zo gerekt klinkt als normaal triolen klinken. Maar dat kun je zo niet noteren natuurlijk... Eigenlijk is het muziekleven ook veel gemakkelijker zonder notatie! (écht waar? nee, niet écht waar... :D )
Ik bedoel dat ik denk (en eigenlijk wel zeker weet) dat het wel zo is, dus: 1x 6/8 en 1x 3/4. Een triool is altijd de onderverdeling van een hele, halve, kwart, achtste, zestiende, ... in 3-en; iets verdelen in 3-en wat al in 3-en verdeeld kan worden zonder extra notatie, is geen triool-iets.

volgens mij is america toch echt gewoon een vierkwartsmaat, met twee tellen in achtste-triolen (dus 3 achtsten per kwartnoot) en twee tellen in kwarten-triolen (dus 3 kwarten per halve maat).

stuk makkelijk dan om de maat van maatsoort wisselen...

Origineel geplaatst door Missing Links
volgens mij is america toch echt gewoon een vierkwartsmaat, met twee tellen in achtste-triolen (dus 3 achtsten per kwartnoot) en twee tellen in kwarten-triolen (dus 3 kwarten per halve maat).

...dat vind jij. De componist is het er duidelijk niet mee eens: en_Wikipedia :D

Je kunt alles wel als 4-kwarts schrijven, maar een componist/producer/... zal toch echt een bepaalde bedoeling hebben als-ie dat niet doet. Er is meer dan genoeg muziek die niet te noteren valt in een 4/4e, laat staan dat het de lezer helpt bij het ontcijferen van die muziek. Toegegeven, dat is niet het soort muziek (moderne klassieke muziek, progressieve rock, etc.) dat je hier op SF snel tegenkomt, maar het bestaat wel degelijk en je mag dus aannemen dat ze daar wel wat vaker (en langer) over dit soort notatieproblemen hebben nagedacht.

Wat je op de wikipedia site ziet is niet de mening van Leonard Bernstein, maar een gewoon een theoretische uitleg van de melodie. Ik hoor het nummer gewoon in 6/8, hetgeen ook bevestigd wordt door de orkestpartituur die ik hier heb.

Origineel geplaatst door Jeroen
Wat je op de wikipedia site ziet is niet de mening van Leonard Bernstein, maar een gewoon een theoretische uitleg van de melodie. Ik hoor het nummer gewoon in 6/8, hetgeen ook bevestigd wordt door de orkestpartituur die ik hier heb.
OK, die had ik niet. Ik weet van andere stukken met dezelfde ritmiek dat die wel 6/8 3/4 zijn opgeschreven. Hangt ook erg van de componist af, lijkt me. En "vroeger" (voor de komst van computers) kwamen componisten er nog wel 'ns "halverwege" achter dat ze het misschien toch beter anders hadden kunnen noteren en ze waren niet allemaal zo ijverig dat ze hun manuscripten dan om gingen schrijven.

Daarnaast (slightly off topic) zijn onregelmatige maatsoorten in de westerse klassieke muziek nog niet zo lang ingeburgerd, zeker niet bij de uitvoerenden: het eerste deel van Holst's "Planets" staat genoteerd in afwisselend 3/4 en 2/4 (terwijl iedereen het hoort als een 5/4) en een beroemde dirigent heeft z'n assistent 'ns "Le sacre du printemps" van Stravinsky helemaal in 4/4 laten uitschrijven, omdat-ie geen zin had in het dirigeren van al die 5/16, 11/4, etc.

Origineel geplaatst door Missing Links

Brrr, krijg net een rilling over mn rug!
America is wel degelijk wisselend in 6/8 en 3/4, zonder enige twijfel!

Back