n303y
Ouwe rot
Ik weet niet of deze topic wel hier hoort en niet in algemene discussies maar omdat het toch over klank geluid en theorie kan gaan post ik hem hier.
Nadat ik in Quest een stuk las over eenden gekwaak dat geen echo zou hebben heb ik ergens op http://noorderlicht.vpro.nl het onderstaande gevonden. De mogelijke verklaring die wordt gegeven lijkt op het eerste gezicht logisch maar als dat waar zou zijn zou dat dan niet eerder resulteren in in soort van chorus effect ipv een echo-loos lijkend geluid? Hoe klinkt een chorus effect in een echo-loze ruimte en is hier uberhaupt wel een verband tussen?
Wat bepaalt in het geluid precies de mate van weerkaatsing en kunnen hier toepassingen voor zijn? Vinden jullie het logisch dat de release, die als waarschijnlijke verklaring wordt gegeven, bepalend is?
Nadat ik in Quest een stuk las over eenden gekwaak dat geen echo zou hebben heb ik ergens op http://noorderlicht.vpro.nl het onderstaande gevonden. De mogelijke verklaring die wordt gegeven lijkt op het eerste gezicht logisch maar als dat waar zou zijn zou dat dan niet eerder resulteren in in soort van chorus effect ipv een echo-loos lijkend geluid? Hoe klinkt een chorus effect in een echo-loze ruimte en is hier uberhaupt wel een verband tussen?
Wat bepaalt in het geluid precies de mate van weerkaatsing en kunnen hier toepassingen voor zijn? Vinden jullie het logisch dat de release, die als waarschijnlijke verklaring wordt gegeven, bepalend is?
Volgens een Engelse volkswijsheid produceert het gesnater van eenden geen echo. Die wijsheid is nu door onderzoek van eigen bodem onderuit gehaald. Wetenschappers van het Salford University's Acoustic Research Centre hebben een eend in verschillende ruimtes geplaatst om de echo te bepalen. Allereerst plaatsten zij het dier in een kamer waar geluid niet weerkaatst wordt.
Hier is inderdaad geen echo te horen. Maar wordt de eend geplaatst in een kamer waar echo's juist versterkt worden, dan verandert het vriendelijke gekwaak in het geluid van Duckzilla (op de bijstaande link naar de BBC-website vindt u het geluid).
Dat de echo van het gekwaak van eenden normaal niet opvalt, verklaren de wetenschappers door de lange, langzaam zachter wordende 'aaakk' op het eind. Deze verhult als het ware de echo en dat is waarschijnlijk de verklaring voor de mythe van het echoloos gesnater.