Echo-eend?

n303y

Ouwe rot
Ik weet niet of deze topic wel hier hoort en niet in algemene discussies maar omdat het toch over klank geluid en theorie kan gaan post ik hem hier.

Nadat ik in Quest een stuk las over eenden gekwaak dat geen echo zou hebben heb ik ergens op http://noorderlicht.vpro.nl het onderstaande gevonden. De mogelijke verklaring die wordt gegeven lijkt op het eerste gezicht logisch maar als dat waar zou zijn zou dat dan niet eerder resulteren in in soort van chorus effect ipv een echo-loos lijkend geluid? Hoe klinkt een chorus effect in een echo-loze ruimte en is hier uberhaupt wel een verband tussen?

Wat bepaalt in het geluid precies de mate van weerkaatsing en kunnen hier toepassingen voor zijn? Vinden jullie het logisch dat de release, die als waarschijnlijke verklaring wordt gegeven, bepalend is?

Volgens een Engelse volkswijsheid produceert het gesnater van eenden geen echo. Die wijsheid is nu door onderzoek van eigen bodem onderuit gehaald. Wetenschappers van het Salford University's Acoustic Research Centre hebben een eend in verschillende ruimtes geplaatst om de echo te bepalen. Allereerst plaatsten zij het dier in een kamer waar geluid niet weerkaatst wordt.
Hier is inderdaad geen echo te horen. Maar wordt de eend geplaatst in een kamer waar echo's juist versterkt worden, dan verandert het vriendelijke gekwaak in het geluid van Duckzilla (op de bijstaande link naar de BBC-website vindt u het geluid).
Dat de echo van het gekwaak van eenden normaal niet opvalt, verklaren de wetenschappers door de lange, langzaam zachter wordende 'aaakk' op het eind. Deze verhult als het ware de echo en dat is waarschijnlijk de verklaring voor de mythe van het echoloos gesnater.

Volgens mij is de mythe van het echoloos gesnater in het leven geroepen door mensen die dachten over een getraind gehoor te beschikken maar in werkelijkheid geen idee hadden wat ze nu werkelijk hoorden. :)

Een paar redenen voor de reverb illusie:
Voor echo/reverb heb je muren nodig, om het geluid te weerkaatsen.
Waar eenden zijn, zijn meestal geen muren.

Het gekwaak van eenden is ook een reeks korte pulsen die lijken op een kortere puls die reverb heeft. Maar elk geluid produceerd in een ruimte weerkaatsingen, dus ook een eend.

In de middeleeuwen konden de mensen geen water drinken. Ze dronken toen allemaal bier, met het gevolg dat iedereen altijd aangeschoten rondliep. De oude volkswijsheden moeten dus met een flinke korrel zout worden genomen.

Origineel geplaatst door Patat Met
In de middeleeuwen konden de mensen geen water drinken. Ze dronken toen allemaal bier, met het gevolg dat iedereen altijd aangeschoten rondliep. De oude volkswijsheden moeten dus met een flinke korrel zout worden genomen.

Het goede oude leven :biertje:

... In de middeleeuwen konden de mensen geen water drinken. Ze dronken toen allemaal bier, met het gevolg dat iedereen altijd aangeschoten rondliep. De oude volkswijsheden moeten dus met een flinke korrel zout worden genomen.
Een sluitende verklaring. Werkelijk geen speld tussen te krijgen. :D

Dat is bij mijn verklaringen toch altijd zo. :gaap:

:D

Alleen werd het toen (helaas?) verdund omdat ze ook nog op het land moesten werken. Dus de alcohol die ze toen dronken had meestal niet meer dan 2 Ɣ 3% alcohol. Die uitleg heb ik dit jaar nog gehad bij een rondleiding in een duits middeleeuws kasteel. En als er ƩƩn volk veel van (goed) bier weet....................

Maar de rest twijfel ik niet aan trouwens...........dat lijkt me wel goed verwoord.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Alleen werd het toen (helaas?) verdund omdat ze ook nog op het land moesten werken. Dus de alcohol die ze toen dronken had meestal niet meer dan 2 Ɣ 3% alcohol. Die uitleg heb ik dit jaar nog gehad bij een rondleiding in een duits middeleeuws kasteel. En als er ƩƩn volk veel van (goed) bier weet....................

Je hebt helemaal gelijk.

Maar een mens moet 2 a 3 liter vocht naar binnen krijgen per dag, anders kan je niet meer pissen na verloop van tijd. Dat is gelijk aan 1-1,5 liter bier per dag. Daar merk ik best wel wat van.

Maar goed, het was natuurlijk een ietwat komische bedoelde opmerking.

Erg interessant allemaal over het onstaat van de mythe en het weerleggen ervan maar ik vroeg mij dus ook af of iemand een idee heeft wat de mate van weerkaatsing bepaalt voor wat betreft de drager en niet de ontvanger?

Origineel geplaatst door n303y
Erg interessant allemaal over het onstaat van de mythe en het weerleggen ervan maar ik vroeg mij dus ook af of iemand een idee heeft wat de mate van weerkaatsing bepaalt voor wat betreft de drager en niet de ontvanger?

De mate van weerkaatsing word bepaald door de omgeving, niet door ontvanger of zender.

De mate van weerkaatsing word bepaald door de omgeving, niet door ontvanger of zender.

hoe is het dan te verklaren dat eendengekwaak minder weerkaatsing zouden geven in een zelfde omgeving dan een ander dier?

Heeft dat niet ook met volume te maken? Een hard signaal draagt verder dan een zacht signaal. En als dat hardere signaal wel een reflectiebron vindt, dan weerkaatst het daarop. En als die eend niet zo hard kwaakt, bereikt het geluid de reflectiebron niet. En weerkaatst het dus ook niet. Wel wat ver gezocht, maar je weet nooit.
Ik denk trouwens wel dat die reflectie dan wel al weer uitgestorven is voordat hij weer terug is bij de bron. Dus of je die reflectie nog hoort, zal ook weer afhankelijk zijn van het geluidsvolume van de bron.

Heeft dat niet ook met volume te maken? Een hard signaal draagt verder dan een zacht signaal. En als dat hardere signaal wel een reflectiebron vindt, dan weerkaatst het daarop. En als die eend niet zo hard kwaakt, bereikt het geluid de reflectiebron niet. En weerkaatst het dus ook niet. Wel wat ver gezocht, maar je weet nooit.
Ik denk trouwens wel dat die reflectie dan wel al weer uitgestorven is voordat hij weer terug is bij de bron. Dus of je die reflectie nog hoort, zal ook weer afhankelijk zijn van het geluidsvolume van de bron.

ja volume is er wel 1 lijkt mij. het leek mij ook zo logisch dat er een aantal zouden zijn zoals bijv. attack, release, frequentie. Ik heb zelf nooit in een echo-loze ruimte gestaan en geluisterd maar ga dit zeker een keer doen. Het blijkt dat dit een vreemde gewaardwording is. Ik dacht dus dat als er eigenschappen van een geluid ook bepalend zijn voor de mate van weerkaatsing je dit dan misschien kunt gebruiken om dat weirde effect in je muziek te krijgen ongeacht in welke ruimte je dit afspeelt. Misschien een beetje ver gedacht maar goed.

Origineel geplaatst door n303y
hoe is het dan te verklaren dat eendengekwaak minder weerkaatsing zouden geven in een zelfde omgeving dan een ander dier?
Met getrainde oren hoor je wat er daadwerkelijk met het geluid gebeurt.

De meeste mensen zijn zich niet bewust van alle informatie die de hersenen in het onderbewustzijn verwerkt, nagalm van geluid geeft een schat aan informatie over de plaats, omgeving, ruimte waar de bron en de ontvanger zich bevinden. Het is dan ook niet het trainen van je gehoor als in de zin van de fysieke onderdelen in het middenoor maar het trainen van het gedeelte in je hersenen wat geluid verwerkt en interpreteert.

Wanneer je een mens in een dode kamer zet (zonder reflexie) dan wordt je gek, omdat de hersenen niet kunnen begrijpen dat er geen reflexies zijn vinden er rare dingen plaats.

Origineel geplaatst door FrankH
Wanneer je een mens in een dode kamer zet (zonder reflexie) dan wordt je gek, omdat de hersenen niet kunnen begrijpen dat er geen reflexies zijn vinden er rare dingen plaats.

Precies! Dat is nu precies wat ik met mijn muziek ook wil bereiken.

Origineel geplaatst door FrankH

Ik werk in mijn studio met absorptieplaten op alle muren. Er is dan nog enkel de reflectie via het plafond, ook nauwelijks van de vloer wegens (welliswaar niet al te dik) tapijt.
De gewaarwording van iedereen die ik in de studio heb, is dat het heel rustig is. De geluiden die er zijn kun je ook duidelijk horen en goed plaatsen. Ze worden immers nauwelijks gereflecteerd.

Conclusie na opmerkingen van FrankH en n303y=ik ben misschien wel een beetje gek}:|
Who knows8)
Gelukkig heb ik geen echte dode ruimte. Dan zou ik dit soort reacties al niet meer kunnen geven:D

De gewaarwording van iedereen die ik in de studio heb, is dat het heel rustig is. De geluiden die er zijn kun je ook duidelijk horen en goed plaatsen. Ze worden immers nauwelijks gereflecteerd.

Geeft dat dan geen vertroebeld beeld voor het afmixen? Ik kan mij namelijk voorstellen dat juist weerkaatsingen een bepaalde groove kunnen geven. Als je afmixen zonder deze en het klinkt perfect, zal het bij andere rommelig kunnen klinken of zit ik er nou helemaal naast?

Conclusie na opmerkingen van FrankH en n303y=ik ben misschien wel een beetje gek}:|

Hoezo, interpreteer jij de geluiden alszijnde 'drukker' dan anderen? Het zou misschien wel je behoefte aan (bijna) weerkaatsloze ruimtes verklaren of zit hier iets anders achter? :duivels:

Back