Echo-eend?

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Volgens mij is dit al in een aflevering van mythbusters geweest. Resultaat: Myth busted.

Ha,die twee laten zelf ook nog wel wat hiaten vallen in hun 'onderzoek'!
Zij vergeten voor het gemak meestal nog wel een paar te testen mogelijkheden.
Daarom hebben ze eens in de paar weken een opnieuw te testen-lijstje.

(Niet dat dat bij het eenden-gesnater aan de orde hoeft te zijn,hoor).:bekdicht:

Origineel geplaatst door n303y
Geeft dat dan geen vertroebeld beeld voor het afmixen? Ik kan mij namelijk voorstellen dat juist weerkaatsingen een bepaalde groove kunnen geven. Als je afmixen zonder deze en het klinkt perfect, zal het bij andere rommelig kunnen klinken of zit ik er nou helemaal naast?

Daar iedere ruimte anders is, en je studio vooral anders als een woonkamer, lijkt het me niet verstandig om bewust en aktief gebruik te gaan maken van de galm in een studio (afluisterruimte) bij het mixen. Maar daar kunnen anderen natuurlijk anders over denken. Ik mis het in ieder geval niet achteraf bij het luisteren van mijn mixes.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Conclusie na opmerkingen van FrankH en n303y=ik ben misschien wel een beetje gek
Who knows
Gelukkig heb ik geen echte dode ruimte. Dan zou ik dit soort reacties al niet meer kunnen geven

Origineel geplaatst door n303y
Hoezo, interpreteer jij de geluiden alszijnde 'drukker' dan anderen? Het zou misschien wel je behoefte aan (bijna) weerkaatsloze ruimtes verklaren of zit hier iets anders achter? :duivels:

Nu ja, FrankH schreef dit:

Origineel geplaatst door FrankH
Wanneer je een mens in een dode kamer zet (zonder reflexie) dan wordt je gek, omdat de hersenen niet kunnen begrijpen dat er geen reflexies zijn vinden er rare dingen plaats.

En ik heb ik mijn studio bijna geen reflecties, dus.................................................

En ik heb ik mijn studio bijna geen reflecties, dus.................................................

Als je je ruimte te veel dempt. Rt60<0,2 sec. Dan ga je je onprettig voelen.
Een gemiddelde professionele studio afluister ruimte is een compromis tussen zo min mogelijk refelcties en het welbevinden van de persoon in de ruimte. Dus Rt60 tussen 0,2 voor kleine ruimtes en 0,4 voor grote ruimtes.

Maar de wetenschap heeft geen sluitende beschrijving/verklaring hoe een optimale afluister ruimte moet zijn. Er kan dus nog van alles veranderen.

Oei, oei, als jullie in mijn hoofd konden kijken...............................8D

Ik heb een aardig idee wat je nu denkt.

Het is iig niet dit:
Room reflections misunderstood. By Siegfried Linkwitz
Het is de presentatie die S. Linkwitz gaat geven op de aankomende AES conventie.
Leuk leesvoer, met interessante conclussie:
If loudspeakers, room and recording are appropriately optimized, then:

Two-channel playback in a normal living space can provide an experience that is fully satisfying.

Geen lage Rt-60 nodig.

Je slaat de spijker op de kop Patat Met! Dat stukje had je mooi beschikbaar!
Als je 25 jaar met speakers bezig bent, vang je wel eens wat op hier en daar.

Mijn studio komt ongeveer overeen met graph2.
Dan heb je een goede professionele studio. Niet vergeten regelmatig de speakers na te meten.

Maar, als je het Linkwitz artikel leest, begrijp je dan dat de wetenschap het laatste er nog niet over heeft gesproken.

Een mooi verhaal dit, maar wie een beetje logisch nadenkt.......volgens mij is er maar 1 eend die geen echo produceert ;)

Attachments

• wc-eend.jpg
    wc-eend.jpg
    16,1 KB · Bekeken: 103
Back