speakerkabel van ruim 7 duizend dollar..

7000 dollar krijg je natuurlijk alleen maar kabels uit het midden segment voor; echte hi-fi-addicts kopen
deze (en dat voor maar 43 duizend dollar).

Ik liep eens een winkel binnen in Eindhoven, lag daar een kabel van 25.000 gulden. Daar nam ik aanstoot aan want ik dacht..wat een bullshit!!!...Toen ik er iets van zei (zelfs nog vriendelijk) onstak de aanwezige audiofiel in een tiranie over dat ik nergens verstand van had en dat die kabel echt het neusje was..Jaja....Pleur op Frikadel...

In ieder geval..audiofielen in de opname/ studio sfeer kan ik nog wel volgen maar ik heb een uitgesproken hekel aan huiskamer audiofielen die voor 25.000 eu een stereo setje hebben en je dan precies in het midden van de kamer neerzetten om naar het schitterende stereo beeld te luisteren...

Vaak ook arrogante types met weinig andere interessante invalshoeken

inderdaad Ralph, ik kan daar ook slecht tegen. Het is vechten tegen de bierkaai want mesnen die dit spul aanschaffen voor achterlijk veel geld willen natuurlijk niet van een "niet-kenner" horen dat het BS is, met alle gevolgen van dien..

je kan beter een vette synth kopen , daar komt goed geluid uit , niet uit een kabel:D

Die gast zei tegen mij "door deze kabel van 25.000 gulden hoor je de ruimte waar het opgenomen is"...
Het valt me ook altijd op hoe onvriendelijk de mensen in dit soort winkels zijn..

Inderdaad een leuke weddenschap.

Hij heeft jaren geleden ook al een miljoen uitgeloofd voor degene die in een dubbelblind test, onder wetenschappelijk gecontroleerde omstandigheden kan aantonen dat hij/zij over paranormale/bovennatuurlijke krachten beschikt of een werkend homeopatisch middel heeft.

Die uitdaging staat sinds 1964.
Ik ben benieuwd hoe lang deze staat :D

groet

Tom

Natuurlijk zit er wel wat verschil in soorten kabels, de zuiverheid van het metaal en het soort isolatiemateriaal kan ook verschil maken. Maar honderd euro per meter en zelfs meer dan dat is toch echt te veel van het goede.

Marketing kost gewoon veel geld tegenwoordig. :D

Trouwens, je kunt voor slechts een paar tientjes al 'levensechte' concerten beluisteren. Koop een kaartje voor het concertgebouw en je hebt geluid waar geen enkele high-end installatie tegenop kan. 8o)

Origineel geplaatst door FrankH
Natuurlijk zit er wel wat verschil in soorten kabels, de zuiverheid van het metaal en het soort isolatiemateriaal kan ook verschil maken. Maar honderd euro per meter en zelfs meer dan dat is toch echt te veel van het goede.

Verschillen zijn er zeker, maar de vraag is of die verschillen er ook echt toe doen... Ik geloof er weinig van. Tot op zekere hoogte wel, isolatie inderdaad, en weerstand bij verschillende lengtes, maar de grens is toch al snel bereikt. Het grootst merkbare verschil is toch vaak alleen de prijs en de psychologische waarde die dat met zich meebrengt. Maar goed, wij hebben deze discussie al 'ns samen gevoerd, ik geloof niet dat we beide echt anders zijn gaan denken :D

Alles is relatief. Maar duizenden dollars voor een kabel is absoluut idioot. :D

Meestal merk je het verschil van een tulpje dat je bij je CD speuler krijgt of een DAP tulp (wat ook nie alles is) pas als je de rommel langs je beeldscherm op laat lopen.... ut is allemaal poep praat! Niet helemaal natuurlijk, maar wel iun heel end. Je ken da verschil ech nie heuren heur. Als ik nou in 't weekend TurboSound speakers aan versterker van 2000 WATT ga hangen met telefoon draadje... ja dan wel jah. Maar heb ook wel eens strijk ijzer met telefoon snoer zien werken. En strijk ijzer is ook veul WATT.... dus ut is maar net wa je er mee wil doehoen... not den ja toch..!

Maar wel goeie weddeschop jah.

Origineel geplaatst door minoelec
Als ik nou in 't weekend TurboSound speakers aan versterker van 2000 WATT ga hangen met telefoon draadje... ja dan wel jah.
[SLIMME MODUS] Dan hoor je geen verschil. Dan hoor je NIETS.[/SLIMME MODUS]

Het leuke is dat veel audiofielen niet eens weten wat ze WILLEN horen. Willen ze in de studio staan, willen ze op de plaats van de technicus zitten, of op de plaats van degene die de opname masterd? Ze hebben vaak geen idee hoe een opname tot stand komt. Kijk bijv. naar de opnames van de Buena Vista social club. Kijk naar de apparatuur die gebruikt is. Het is van voor naar achter gemanipuleerd om de illusie te geven dat je in de ruimte bij muzikanten staat. Dat die bas zo mooi klinkt komt misschien ook wel omdat er ook een microfoon (zeg een u47 oid) bij staat, een buizen(!!!) microfoon die van alles toevoegd aan het signaal. Daarna zit er misschien een urei 1176 tussen, wel een oude blackface, want die klinkt het mooist , die 'voegt echt wat toe aan de klank'. Oh ja, beide apparaten zitten vol met verouderde onderdelen, hoewel moderne componenten veel minder ruisen etc. Wat een rare keus. Er is ook nog flink gefilterd. Want er zat toch een irrirante resonantie in de contrabas..

Dan gaan we eens kijken bij de audiofiel thuis. Zijn versterker heeft geen equailizer, nee, dat kleurt alleen maar. Tsja, die rechte wanden in de woonkamer, daar kan hij niks aan doen , dus hij heeft wel wat staande golven etc. Hij wilde graag overal gordijnen , maar dat mocht niet van z'n vrouw. Maar goed, met zijn dure apparatuur klinkt het nog steeds geweldig. Als zijn vrouw niet thuis is , zet hij wel eens een stoel op een andere plaats. Want dan krijg je iets meer laag, maar eq-en aan zijn versterker, dat zou hij als audiofiel nooit doen.

Oh ja, bij de opnames is gebruikt gemaakt van 2 multikabels van 12 kanalan, 50 meter op haspel.
Maar die ene 30 cm bij de audiofiel thuis maakt ECHT het verschil ;) .

Tis maar een voorbeeld, en misschien iets cynisch opgetyped, maar zo denk ik er over. Ik weet best dat er wel uitzonderingen zijn.

;)

Origineel geplaatst door minoelec
... Maar heb ook wel eens strijk ijzer met telefoon snoer zien werken. En strijk ijzer is ook veul WATT ...
Even de wet van ohm erbij pakken ... tsja het zou misschien kunnen maar verstandig is het niet.

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Die gast zei tegen mij "door deze kabel van 25.000 gulden hoor je de ruimte waar het opgenomen is"...
Het valt me ook altijd op hoe onvriendelijk de mensen in dit soort winkels zijn..

zoiets had ik ook eens in zo'n zaak... toen ik vroeg waarom ze daar een testopstelling hadden staan met een kabel van een aantal honderden euro's (en een lengte van nog geen 40 centimeter) terwijl de interne bedrading van de aangesloten apparaten doodnormale draadjes
waren... werd ik zeer snel de zaak uitgewerkt... er stond namelijk een potentiele klant bij...

nou, voor mij is het heel duidelijk geworden. net als gouden connectoren op je stekkerblok, gerichte kabels, speciale hardhouten opzet knoppen en andere oplichtingspraktijken :D

Back