speakerkabel van ruim 7 duizend dollar..

Origineel geplaatst door studioduif
P.s. er zijn trouwens wel opvallend veel (ook beroemde) mastering engineers die ook sterk audiofiele trekjes hebbn. b.v. Bob Ludwig.....

Die mensen denken dat muziek helemaal subjectief is. Deze mensen vinden (waarschijnlijk) de ABX test een lachwekkende uitvinding uit de jaren 70. Gelukkig denken ze in de medische wereld daar heel anders over.
En het enige wat natuurlijk wel subjectief is aan muziek is of het mooi is of niet. Al het andere kan je gewoon objectief meten.

Origineel geplaatst door studioduif
Trouwens een trukje wat wordt uitgehaald is een soortement van 'snubber netwerkje' in de kabel aan de speaker kant. De speaker is uiteindelijk ook een antenne en zal energie terugvoeren naar de eindversterker. En nu zijn er best wel eindversterkers (vaak met een hoge terugkoppelings factor) die nu juist tegen dit soort effecten slecht tegenkunnen. En dan ga je dat toch wel horen.

Versterkers met veel tegen koppeling hebben een hele hoge dempings factor. Ofwel een hele lage weerstand.
De dempingsfactor zorgt ervoor dat de speaker de uitgang goed volgd. Word de dempingsfactor lager (weerstand word hoger, door bv "snubber netwerkje") dan kan de speaker niet meer het uitgangs signaal volgen, met vervorming als gevolg. Meer vervorming word over het algemeen heel aangenaam gevonden. Men denkt dan dat de verandering ook een verbetering is. Maar wil je echt weten hoe het audio signaal klinkt, dan is dit niet wenselijk.
Je had ook een goedkopere versterker kunnen kopen die van zichzelf al een lage dempingsfactor heeft. Maar ja, dat kost niet veel en kan dus onmogelijk mooi klinken.

Er moet toch echt wel iets zijn met die kabels van 7000+ euro. Zijn ze bijvoorbeeld versiert met diamanten, robijenen of soortgelijke edelstenen?

Zitten er haren in verwerkt van Elvis Presley, Janis Joplin en Henk Wijngaard?

Ook te gebruiken voor het zwaardere werk misschien? Als hijskraan kabel ofzo?

Er moet iets zijn!???

Origineel geplaatst door mixmannetje
Is er geen consumenten programma tegen dit soort oplichterij?

sommige mensen willen gewoon opgelicht worden.. of misschien is t wel geen oplichterij, betalen ze 50 euro voor de kabel en 6950 voor de patser rechten (patsen is nou eenmaal duur) ..

Henk Wijngaard! :halleluja

Origineel geplaatst door mixmannetje
vond dit over kabels en ga dit nu even lezen.

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm#Skin-effect

gezien de prijs van zilver geloof ik niet dat er veel zilver in een kabel van 300 euro zit.
zal wel opgedampt zijn. Dun laagje.

Bij welke freq gaat het skin effect spelen...

Leuk stukkie!

De freq waarbij het skin effect gaat spelen ligt ver boven de audio range. In GSM toepassingen wordt dit gebruikt: ze nemen een aluminiumbak en verzilveren deze (elektrolytisch, dus niet opdampen (= duuuuur)). Aangezien de stroom toch door de buitenste micrometers (!) gaat, heeft het geen zin de hele bak van zilver te maken...

Ja ze hebben mij ook geleerd op school dat hoogfrequent pas bij 100 KHz
ongeveer begint in de praktijk.
Golflengte van 30 km is 10 KHz....extended long wave.

Moest rekenen aan coax, balloons etc.
Maar die frequenties zijn mijlen hoger!

Ik snap dit overdrijven over audio en skin effect dus al niet echt.
Volgens mij vindt dit nauwelijks plaats in audio.
Dat het skin effect bestaat ok.

Maar ik zoek verder. Je weet nooit.
Misschien hebben we nog een rekenaar in ons midden die het tegendeel kan bewijzen.

Hoeveel spanning staat er op een audio-uitgang eigenlijk?
10V/watt? ( en 20KHz dan?)

Bijna alle versterkers hebben een hi/low pass om sub laag onder b.v. 5 hz weg te filteren en alles boven de 30 khz . De top van de top versterkers etc doen dit niet . Reden hiervoor is omdat er dan extra componenten tussen het signaal komen ( wat natuurlijk direct minder klingt ) . Je moet dan wel extreem goed afgeschermde kabels gebruiken anders zijn het grote antennes .

Als een kabel dus verschil maakt zegt dit meer over het apperaat dan over de kwaliteit van de kabels .

Er zijn ook kabels die alles onder de 40 hz wegfilteren . Je speakers hoeven dan geen sub meer te doen waardoor ze veel minder bewegen en dito vervorming . De nadruk komt meer op mid en hoog . Word omschreven als .. meer details. mooi schoon helder . Ingetogen laag zonder koud te worden .

Beste luidspreker kabel is ordinair 220 instalatie draad . Puur koper . vlecht 2 rooie en 2 zwarte draden en beter als dat zal het nooit worden . Soepele kabels bestaan uit 100 den draadjes wat in teorie werkt als een spoel .

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Ik liep eens een winkel binnen in Eindhoven, lag daar een kabel van 25.000 gulden. Daar nam ik aanstoot aan want ik dacht..wat een bullshit!!!...Toen ik er iets van zei (zelfs nog vriendelijk) onstak de aanwezige audiofiel in een tiranie over dat ik nergens verstand van had en dat die kabel echt het neusje was..Jaja....Pleur op Frikadel...

In ieder geval..audiofielen in de opname/ studio sfeer kan ik nog wel volgen maar ik heb een uitgesproken hekel aan huiskamer audiofielen die voor 25.000 eu een stereo setje hebben en je dan precies in het midden van de kamer neerzetten om naar het schitterende stereo beeld te luisteren...

Vaak ook arrogante types met weinig andere interessante invalshoeken

Nou, ik heb weleens mensen gezien die "zekeringen gingen luisteren", en na een goede luistersessie toch maar overgingen tot de aankoop van zekeringen met gouden connectors ipv de metalen.

8o)

http://transparentcable.com/resources/FAQ.html

Q: How long will it take for my cables to break in?

Transparent cables need about 100 hours of burn in time before they start to perform their best, and they will continue to improve for up to 200 hours. Initially the upper midrange and treble frequencies may sound slightly forward and harsh. After break in the treble frequencies will relax to natural levels and the bass frequencies will become more controlled and extend into the lower octaves. Dynamics will also bloom more freely.

Verdomd, ik had van de week net zoiets! Ik vergat (dom dom dom) de olie van mijn stereo installatie bij te vullen! Mja, dan branden de kabels zo door...

De reden dat men er hier niet of nauwelijks intrapt is heel simpel: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Nou, dan zouden er in de studio's van de wereld toch een stel zwakke schakels zitten, zeg :D.

Volgens mij is de duurste kabel die je voor de studio kan krijgen over 't algemeen multikabel, of het moet van zo'n ultra-duurzame gitaarkabel zijn.

edit: het inbrand/inwerkverhaal komt volgens mij van het idee dat eigenschappen van paarden, auto's en spaarlampen (die wat opstarttijd nodig hebben) worden overgeheveld naar kabels en speakers.

Origineel geplaatst door Yoozer
De reden dat men er hier niet of nauwelijks intrapt is heel simpel: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Nou, dan zouden er in de studio's van de wereld toch een stel zwakke schakels zitten, zeg :D.

Volgens mij is de duurste kabel die je voor de studio kan krijgen over 't algemeen multikabel, of het moet van zo'n ultra-duurzame gitaarkabel zijn.

edit: het inbrand/inwerkverhaal komt volgens mij van het idee dat eigenschappen van paarden, auto's en spaarlampen (die wat opstarttijd nodig hebben) worden overgeheveld naar kabels en speakers.

Tja zo heeft ieder zijn grens.

Zo vinden wij op dit forum het wél nuttig om monitors in te spelen, terwijl ik daar op een dj forum weer voor uitgelachen werd...

Origineel geplaatst door Origin X
Zo vinden wij op dit forum het wél nuttig om monitors in te spelen, terwijl ik daar op een dj forum weer voor uitgelachen werd...

Ja, maar hier hebben ze meer verstand van verzekeren. :D

Speakers moetten overgens wel ingespeeld worden. Dit doe je door niet meteen maximale spl's te willen luisteren. Dit is overgens nooit aan te raden, je oren zijn ten slotte je belangrijkste werktuig.

Origineel geplaatst door rendering_rebel
Muahhahahahahahahah

God zei het al in de bijbel, audiofielen zijn ziek!
Het is een taboe!

ben ik niet met je eens , een kabel van 7000 dollar is overdreven , maar iedereen (1000%) hoort het verschil tussen een set van 25000 euro of een set van 1000 euro , jammergenoeg:D

als je het niet hoort heb je je ipot te lang opgehad:z

Origineel geplaatst door turtel
ben ik niet met je eens , een kabel van 7000 dollar is overdreven , maar iedereen (1000%) hoort het verschil tussen een set van 25000 euro of een set van 1000 euro , jammergenoeg:D

Absoluut niet mee eens, hangt er natuurlijk ook van af waar je die 1000 euro aan spendeert he.
Helaas zullen mensen (onbewust) altijd blijven denken dat duurder = beter. Een beter toestel is doorgaans ook wat duurder, maar een duurder toestel is daarom ook niet noodzakelijk beter.

Origineel geplaatst door turtel

als je het niet hoort heb je je ipot te lang opgehad:z

No fucking way. Als je bijvoorbeeld ziet hoe gretig aftrek die waardeloze 5.1 setjes vinden, en beseft dat die mensen echt overtuigd zijn van de superieuriteit van die setjes, dan durf ik die 1000% van je wel erg in twijfel te trekken.

Enkele procentjes hooguit.

Back