speakerkabel van ruim 7 duizend dollar..

Weet niet of het waar is maar volgens mij is het gros van die audio-fools een middeljarige vent met een of andere technische studie (architektuur of zo, muv elektro want die weten wel beter) die zijn bovengemiddeld loon opmaakt aan dit soort onzin om zo hun tweede jeugd te botvieren.

als je ook nog "kaal", "sportwagen" en "superchick" erbij zet , herken ik me misschien meer in het beeld.

Origineel geplaatst door fuse
Weet niet of het waar is maar volgens mij is het gros van die audio-fools een middeljarige vent met een of andere technische studie (architektuur of zo, muv elektro want die weten wel beter) die zijn bovengemiddeld loon opmaakt aan dit soort onzin om zo hun tweede jeugd te botvieren.
en mensen die het beweren te horen 8o)

Origineel geplaatst door Origin X
Tja zo heeft ieder zijn grens.

Zo vinden wij op dit forum het wél nuttig om monitors in te spelen, terwijl ik daar op een dj forum weer voor uitgelachen werd...
Zoveel ken ik er als newbie nu ook weer niet van, maar het lijkt mij toch ook evident dat speakers ingespeeld moeten worden en kabels niet. Speakers hebben een mechanisch deel, kabels niet.
Of misschien zitten die kabels wel vol genetisch gemanipuleerde biologische electronen die eerst 100u aan stroom nodig hebben om te groeien 8o)

Ik zeg, een echte audiofiel heeft een mastering studio.

Je hebt ook van die gekke met van die grote knuffelberen in hun kamer.
(voor een gebalanceerd hoog)

:z :Z

Origineel geplaatst door fuse

dank je wel.

Het is allemaal psychologie...

Het is allemaal psychologie...

Dit doet me denken aan mijn leraar biologie op de middelbare school (Tjee, dat was nog een MULO).

In die dagen kwam het begrip Hi-fi (dat behoorde je zo te schrijven, toen-der-tijd) opzetten. Hij vroeg de klas om specificaties en prijzen van de grammofoons die de leerlingen bezaten, want hij wilde ook wel eens wat kopen. Uit de papiertjes koos hij de goedkoopste, zo'n plastic Phillips doosje van nog geen fl 70,- en de duurste, zo'n geval met gewichtjes aan draadjes, met van die afregelringen op de zijkanten en met een kostenplaatje met het twintig-voudige, alleen al voor de draaitafel...
Hij vroeg beide eigenaren voor de klas en haalde een audio-meter van onder zijn tafel vandaan en men begrijpt het al: de knaap met de kostbare apparatuur kon niet eens horen wat het goedkope bakkie aan uitersten ten gehore bracht. Toch was die jongen beslist geen snobbist. De mensheid laat zich nu eenmaal graag belazeren.

Blijven we in Eindhoven, dan is eens een lezing bijwonen van de afdeling audio-design beslist de moeite waard. Deze ontwerpers houden zich bezig met het geluid dat een apparaat moet produceren en niet met het eindproduct, de geluidsweergave, maar wat er klinkt als er een knop wordt ingedrukt. Het geluid van de Lady Shave, daar is over nagedacht. Psychologie is daarbij uiterst belangrijk. De lampenfabriek maakte eens een serie CD-spelers voor huiskamergebruik, maar om kostenbesparende redenen waren alle behuizingen gelijk. De duurdere waren uiterlijk identiek aan de goedkopere, dus de klant kocht altijd de goedkoopste. Vooral het uitschuiven van het CD-laatje was een gruwel: 'shwiet-tak', zo'n goedkoop geluidje. Oplossing: een klein plastic wigje aan de zijkant van het laatje plakken, zodat het wat afgeremd werd naar 'shweej' en een klein groefje zorgde voor een beschaafd 'tjik'. Ook de duurdere werd verkocht!
Phillips audio-design heeft voor Daimler ook het geluid van de Smart gemaakt.

Psychologie is zo waanzinnig belangrijk bij luisteren naar muziek. In mijn schooltijd waren de enige radiootjes, die ik me kon permiteren, van die kleine kastjes, werkend op batterijen, en met een luidsprekertje van zo'n acht centimeter doorsnede. Niet bepaald iets om mooi laag weer te geven, toch? Maar ik hoorde 's-nachts in m'n bed de basgitaar van Paul McGartney iedere grondtoon spelen. Heeft professor Jan Schouten, werderom in Eindhoven, ontdekt dat als de mens de juiste boventonen hoort de hersenen de juiste grondtoon 'virtueel' construeren: men hoort het wel, maar het is er niet... Naar boven toe construeren werkt echter niet: de klankkleur is niet anders te denken.

Terug naar die peperdure kabels...

Het nut van die snoeren? Natuurlijk zijn die ontworpen ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek, bijvoorbeeld het luisteren naar trillingen in de ruimte vanuit zo'n Space-Lab gebeuren, mochten die trillingen er ooit zijn. Zulke snoeren dienen volledig afgeschermd te zijn tegen alle informatie die niet gemeten moet worden. Allemaal leuk, maar tegenwoordig is het wel gebruikelijk om de ontwikkelingskosten terug te verdienen, dus al die belachelijk rijke rijken worden bestookt met reclame om die snoeren te kopen. En van mij mogen ze :D

Wout

Origineel geplaatst door mixmannetje
De val met dit soort winkels is, dat je niet kan vergelijken.
Je stapt een wereld binnen.
Maar dat is hun winkel en die hebben zij gemaakt.
Zij hebben de spullen uitgekozen waar jij als klant uit moet kiezen.
En geluid is zo subjectief als de pest.
Dat knoppenpaneel waarmee je kan omschakelen lijkt dus leuk...
Ze hangen daar echt geen concurrende speakers op.
Als ze al iets hebben, dan staat dat aan de zijkant of in een andere kamer.

Ik wil wel eens een dikke PA kabel vergelijken met dat 25000 euro ding.
Hoelang is die kabel?

Oh maar die PA kabels zijn ook niet zo bijzonder hoor, dat zijn gewoon een heleboel kleine xlr kabels in een dikke kabel verwikkeld, die uitkomen in een grote stekker. Wat wel uitmaakt bij zo'n kabel is de sterkte zeg maar, je moet hem vaak op en af rollen, en kabelbreuken zijn echt een waare hel met zo'n multikabel.

Je bedoelt speakon kabels ? Ach die gaan op slot als je ze in de speakers steekt en omdraait, als je de ring die eromheen zit of het clipje naar achtertrekt en de stekker een halve slag draait gaan ze weer los.

Ze zijn erg stevig en robust, maakt niet uit voor het geluid geloof ik. Je hebt ook powercon kabels, een speakon aan het ene eind, een 220 stekker aan de andere kant !

Het is vergelijkbaar met een XLR kabel.

Speakon:
Line%20array%2012_6.jpg

Powercon

RZ90505.jpg

Origineel geplaatst door Kraan
Waar is die powercon voor bedoeld dan? Doelbewust je speakers slopen of zo? }:|
Die is bedoeld als degelijke verbinding voor de stroom. Op zo een podium moet alles wat steviger zijn. Ook kunnen ze wat meer stroom verdragen dan een standaard stekkertje (20A).
Past overigens niet op de speakon-aansluiting van de speakers. Om alles nog wat ingewikkelder te maken (of juist niet) zijn er ook nog 2 versies: uit een blauwe powercon komt stroom, een grijze powercon slikt stroom. Bij de chassis-delen is het dan weer net omgekeerd natuurlijk.

Origineel geplaatst door Kraan
Waar is die powercon voor bedoeld dan? Doelbewust je speakers slopen of zo? }:|

Soms is het handig voor bijvoorbeeld power distributors die in racks zitten die weer op wieltjes staan, ze gaan altijd op slot als je ze inplugt en als je rack verschuift gaan ze er met geen mogelijkheid uit ! En wat DJefke al zei.

Ze worden ook vaak gebruikt om DMX 4 barren van stroom te voorzien, en om stroom door te lussen naar andere 4 barren.

4 bar:
image3731.jpg

Om verwarring te voorkomen.
Speakon van Neutrik is een veelgebruikte standaard in de PA wereld.

Powercon is ook een serie van neutrik speakon stekkers.
Gebruiken ze voor 230V. Tot 20A belastbaar bij 250V.zie je foto.

De standaard speakon ls plug heeft 4 aansluitingen.
Aan de vierpolige ls connectoren kan je dus al een best dik kabeltje hangen.
Er zijn drie uitvoeringen: 20 , 30A en 50A (STX-serie) RMS voor AUDIO.
Een overzichtelijke gids maken schijnt lastig te zijn bij Neutrik.

Omdat veel eindslaves nog steeds met bananen-stekkers zijn uitgevoerd , als uitgangen,
zet men vaak een strip in een 19 inch versterker rek met speakon chassisdelen erop.

Er zijn natuurlijk honderden fabrikanten die industriele stekkers maken met betere verbindingen.
Zijn hier vaak niet nodig en veel duurder.
Moet wel zeggen dat ik IP 54 ivm bier, frisdrank, stortbuien en nattigheid wel ok vindt.
Als je er maar geen brandspuit op zet.
Er zijn elektrische paddestoelen die minder zijn dan IP55...44 enzo (vanwege klepje dat open kan klappen van een wcd)
Veel gevaarlijker.
De powercon serie is slechts IP20!! dat is dus weinig!
Ik zou ze buitenshuis liever niet gebruiken...

Op zich best goede ls-stekkers van Neutrik, behalve de aansluitnorm die weer voor veel verwarring zorgt en
die kleine priegel schroefjes/inbusjes. Kan ze ook solderen. Hangt ook van de uitvoering af.

Wat voor kabels gebruiken jullie voor die arrays en welke voor grote kasten?
Dikte, aderaantal, gauge en merk? vermogen?
Ik zag ergens meer dan 1000 watt staan, maar dat moet nog hoger kunnen bij sommige type speakons voor ls.

Laatst gewijzigd:
Neem een oud 2-pits buizenversterkertje. Gooi de kast ervan weg, spuit het chassis matzwart, en je kunt er 1000 euri voor vragen.
Ik heb niet alles gelezen, maar bv dat speciale dikke roodzwarte speakersnoer is hetzelfde als het gewone witte 220 type. Voor die kleurtjes betaal je dan 5 x zo veel.

wout blommers haalt hier een belangrijk punt aan:
"Heeft professor Jan Schouten, werderom in Eindhoven, ontdekt dat als de mens de juiste boventonen hoort de hersenen de juiste grondtoon 'virtueel' construeren: men hoort het wel, maar het is er niet..."
dit zorgt voor een probleem in deze discussie: volgens bovenstaande zou de weergave kwaliteit dus moeilijk vast te stellen zijn met objectieve technische metingen, aangezien de hersenen zelf het geluid aanpassen onder bepaalde omstandigheden?
kan dit ook bij kabels het geval zijn?

Kleuring is juist goed, tot op zekere hoogte natuurlijk. Kabels smeren laag en dempen hoog, spreekspoelen hebben wisselende impedanties door het frequentiespectrum en een rendement van ongeveer tien procent, conussen hebben een enorme impedantie mismatch met de lucht (ongeveer een factor tien). Kortom, waar hebben we het over. Even om een kader te schetsen. :)

Onze hersenen zijn een vernuftig bouwsel, het is in staat om verstoringen uit te filteren en dingen te reconstrueren die verloren zijn gegaan. Echt geweldig hoe dat gebeurt. Het probleem is alleen dat het ons energie kost. Wanneer je herseren weinig hoeven te filteren of corrigeren kost dit weinig hersenactiviteit en kun je ontspannen luisteren. Omgekeerd komt echter veel vaker voor, de informatie bevindt zich in een beperkt frequentiespectrum en is op veel plaatsen vervormd. Het lukt onze hersenen om daar nog iets hoorbaars van te maken, maar tegen welke prijs, ze werken zich een slag in de rondte. Meestal merk je dat het best vermoeiend is om naar dit soort bronnen te luisteren en luistermoeheid treed dan ook vaak in.

Het beoordelen van kabels en andere componenten wordt hierdoor een redelijk subjectieve bezigheid en heeft naar mijn idee ook veel met smaak te maken. Veel mensen vinden bepaalde vervorming mooi en ervaren lineariteit vaak als kil. Mooi startpunt voor een discussie? :W

Origineel geplaatst door mv30 ... zou de weergave kwaliteit dus moeilijk vast te stellen zijn met objectieve technische metingen, aangezien de hersenen zelf het geluid aanpassen onder bepaalde omstandigheden?
kan dit ook bij kabels het geval zijn?
Zuiver objectief (?) technische metingen zijn metingen waarbij onze hersenen geen rol spelen. De oren worden niet als meetinstrument gebruikt. Dan kan je heel goed testen wat een kabel doet en wat'ie niet doet. Zelf horen is natuurlijk wat anders.

Leuke stad, Lier. Staat de Zimmertoren er nog? (Natuurlijk, maar het is maar een vraag... een subjectieve... :)

Wout

Ik heb net empirisch vastgesteld dat de zimmertoren er nog staat. Ik kan u dus geruststellen, mocht het welzijn van deze toren u verontrust hebben.
Wat ik bedoelde is dat, gezien wat die professor Jan Schouten gevonden heeft, metingen alleen niet een volledig beeld van de kwaliteit van de klank kunnen geven. Bepaalde frequenties ontbreken in de metingen maar worden toch gehoord.
objectief wordt dat dan toch moeilijk vast te stellen, tenzij je objectief zou beschouven als subjectief maar aanvaard door een grote meerderheid, wat eigenlijk het begrip objectief geweld aandoet.;)

Back