factor is ook, bij bepaalde dingen kun je verschil horen. Maar verschil en verbetering zijn 2 dingen! Heb laatst monitors gekocht en vergeleek de Adam A7 met Genelec 8030s en Dynaudios. Die waren alle beter dan KRK Rokits en goedkopere,. Meer detail. Ik vond het verschil niet tragisch maar heb toch maar de pegels uit laten rukken de de A7s gekocht, ik wilde gewoon de zekerheid van goed spul hebben (als het slecht klinkt ligt het nu aan mij

). Maar zijn de Dynaudios of Genelecs nu slechter? Denk het niet.
andere factor is...gewenning! Tuurlijk klinken die A7s helderder dan mijn B&W hifiluidsprekers. Maar als ik een tijdje luister vind ik beide aangenaam. Zodra je thuis bent en je hifisetje langer als een uur hoort ben je eraan gewend. Eigenlijk moet je ook in de audiozaak niet constant A - B schakelen maar een kompleet nummer horen, wisselen en dan weer het complete nummer horen...
Er is echter een hoop slechte apparatuur, ook dure spullen en met stip op nummer 1: Bose systemen. Acoustimass is gewoon zooi. Het valt me telkens op dat m'n mixen daarop slecht klinken (een vriend heeft een setje) en dat stoorde me, maar als het bij alle andere spullen wel goed klinkt...BJUK!
Ik denk dat dat een van de weinige echte wetten is: formaat van een luidspreker, en de warmte en bas die daar uitkomt kun je niet faken. Alle kleine luidsprekers en monitors, ook m'n A7tjes, klinken "klein". Ik heb B&W DM4s uit de 70s, dat zijn de verre voorgangers van de 602s, en ik denk dat kleiner gewoon niet gaat.
Wat je uitgegeven hebt voor je platen en cd's, moet op zijn minst 3x zoveel moet zijn als dat van je stereootje.
(de mijne dus B&W DM4, NAD C320 en C520)