Korg electribe ESX vs Akai MPC 500

flip

Stamgast
Hallo,

Ik produceer minimal, techno en housetracks. Nu ben ik van plan om een sampler te gaan kopen. In eerste instantie wilde ik gaan voor de Korg electribe ESX. Ook ben ik erg benieuwt naar de Akai MPC 500. Kan iemand mij adviseren welke van deze twee samplers ik het beste kan kopen? Dus wat zijn de voordelen van iedere sampler? Wat heeft de ene wel wat de andere niet heeft? En welke van de twee heeft de beste behuizing, en geeft de beste sound?

bedankt in ieder geval

Hoi,

Ik ga lekker met je mee twijfelen :D

Ik heb zelf al jaren een ESX en denk er over na om te ruilen voor een MPC500.

Wat ik mis op de ESX zijn meerdere sporen voor melodieen en stemmen, ik vind het ook vervelend dat de melodie sporen monofoon zijn.

Een heel groot voordeel vind ik wel de Audio-thru functie! Ik hoop dat de MPC500 dat ook heeft. Want op deze manier heb ik geen mixer nodig!

Verder is de ESX wel een superapparaat, ongelooflijk veel hands-on controle. Ik kan er erg snel meewerken! En zeker voor minimal en techno vind ik al die controle super. Met house ben je toch wat minder aan het 'freaken'.

Gekko.

Eej Gekko,

Ik heb pas 1 a 2 keer gekloot met de ESX. Het lukte me alleen niet om bijvoorbeeld een kick of een clap op de offbeat te krijgen. Is dit mogelijk?

Weet iemand of er een groot verschil zit tussen de sound die uit deze twee samplers komt. Ik weet dat de ESX twee extra buizen heeft voor een warmere sound, maar hoe zit dit bij de Akai.

Verder lijkt me een heel groot voordeel van de Akai dat er een USB mogelijkheid op zit t.o.v. mediacart op de electribe.

Origineel geplaatst door flip
Het lukte me alleen niet om bijvoorbeeld een kick of een clap op de offbeat te krijgen. Is dit mogelijk?

Ja, natuurlijk is dit mogelijk!

Origineel geplaatst door gekko
Ja, natuurlijk is dit mogelijk!

ehm weet je het zeker?
ten minste volgens mij bedoelt hij dat je vast zit aan de resolutie van 16 (of 32) steps per maat.
alle triggers staan op een van de 16 steps, toch?
er tussenin is volgens mij niet mogelijk.

maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Origineel geplaatst door chielos
ehm weet je het zeker?
ten minste volgens mij bedoelt hij dat je vast zit aan de resolutie van 16 (of 32) steps per maat.
alle triggers staan op een van de 16 steps, toch?
er tussenin is volgens mij niet mogelijk.

maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Als dat zo is, dan bedoelt hij iets anders met 'de offbeat' dan de meesten...

Volgens Wikipedia: Een off-beat is een ritme waarbij het accent 1/8 na de tel ligt. De term wordt ook in hiphop gebruikt, in een iets andere betekenis: om ritmes aan te duiden waarbij de snare niet op 2 & 4 valt.

Nou, dat is gemakkelijk te programmeren binnen deze resolutie's, toch!

ja die beschrijving kende ik ook idd. maar het leek me niet logisch te denken dat dit niet zou kunnen vandaar...
dan zou die bak wel heel beperkt zijn!

Origineel geplaatst door chielos
ja die beschrijving kende ik ook idd. maar het leek me niet logisch te denken dat dit niet zou kunnen vandaar...
dan zou die bak wel heel beperkt zijn!

Het is gewoon x0x-style sequencing... De TR808/TR909 manier en hier en daar wat uitgebreider!!!

En deze bak is zeker niet beperkt! Ik heb met de ESX alleen, al een paar keer opgetreden en dat klonk zeker niet beperkt ;)

Je kan er gewoon volledige tracks mee maken!

Bedankt voor de reacties,

Kan iemand mij ook iets meer vertellen over de Akai, en de voordelen van deze sampler?

Kan iemand mij ook iets meer vertellen over de Akai, en de voordelen van deze sampler? [/B]

Het grote (en volgens mij enige voordeel) is de MPC sequencer!

Bedankt voor de reacties,

Kan iemand mij ook iets meer vertellen over de Akai, en de voordelen van deze sampler?
het voordeel van de MPC is dat ze zeer eenvoudig te bedienen zijn. een ander voordeel is dat zij weinig functies hebben zodat er niet veel door menuutjes moet gezocht worden daarom ook dat hij makkelijk te bedoienen is :)
Wil je weinig functies voor veel geld, mpc (de mpc4000 is een geval apart)
Voor het "mpc geluid" moet je het niet doen. de laatste generaties mpcs zijn niet echt overtuigend vind ik. alle mpcs tot de mpc2000 hebben een vrij eigen en goed geluid. de mpc4000 klinkt zeer clean en goed maar degenen daarna..... tja kweetniet, ze overtuigen mij niet

Laatst gewijzigd:
kheb weinig verstand van een electribe maar van de mpc wel meer

er zitten pads op dus je kan t zo offbeat maken als je wilt ;-)
je laadt gewoon sounds op de mpc pads en hoppakee rammen.
je kan ook geluiden in stukjes trimmen voor die knip-plak minimal

die mpc 500 kan je geloof ik ook nog op batterijen laten werken dan kan
je overal mpc'en

wat betreft warme geluiden.. het zijn samplers en deze hebben geen geluiden.
die laad je erin via USB of die Mediacard.. als je het warm wilt laten klinken neem je t op op
casettebandjes of je haalt bij je mixer wat high eruit..
er zijn hier geloof ik ook wel wat vst's voor maar daar distantier ik me van ;)

een mpc heeft ook meerdere outputs dat is ook wel cool vind ik.. en je kan geluiden wel editten enigszins en synthesizers via midi eraan syncen.

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
zodat er niet veel door menuutjes moet gezocht worden daarom ook dat hij makkelijk te bedoienen is :)

De ESX heeft ook geen menuutjes...

Origineel geplaatst door boombipbass
er zitten pads op dus je kan t zo offbeat maken als je wilt ;-)
je laadt gewoon sounds op de mpc pads en hoppakee rammen.
je kan ook geluiden in stukjes trimmen voor die knip-plak minimal

die mpc 500 kan je geloof ik ook nog op batterijen laten werken dan kan
je overal mpc'en

wat betreft warme geluiden.. het zijn samplers en deze hebben geen geluiden.

een mpc heeft ook meerdere outputs dat is ook wel cool vind ik.. en je kan geluiden wel editten enigszins en synthesizers via midi eraan syncen.

Een ESX heeft pads en dus ook hoppakee rammen...
Geluiden kun je trimmen (zelfs een eigen knop voor startpunt van de sample en dus realtime te wijzigen)...
Een ESX kan niet op batterijen...
Samplers zijn electronische apparaten en hebben hun eigen karakter. De ESX heeft buizen en klinkt dus wat warmer, dikker.
De MPC500 heeft geen meerdere outputs, de ESX wel.

Jongens, we hebben het hier over de verschillen tussen de ESX en de MPC500!!! Niet over de verschillen tussen de ESX en een MPC1000/2000/2500/3000!!!

De MPC500 heeft als grote voordeel (vind ik ) de MPC sequencer.

Maar als sampler is de ESX veel creatieve, alles hands-on!!! Meerder filters, voor alle parameters een eigen knop, motion sequencer, lfo. Dit ding is bedoeld om te freaken met sample's, ideaal voor minimal en techno!!!

De MPC500 heeft maar 1 slider en hier is GEEN filtersweep mee te maken. De positie van de slider wordt alleen meegegeven bij het opnieuw triggeren van een sample (het werkt dus wel voor een drumroll, bijv.)

Dus het is maar net wat je wilt... het zijn 2 heel verschillende beestjes!

Gekko.

Origineel geplaatst door gekko
De ESX heeft ook geen menuutjes...

De mpc heeft dus wel menuutjes, kan samplen, trimmen, zones choppen etc.

Geluiden kun je trimmen (zelfs een eigen knop voor startpunt van de sample en dus realtime te wijzigen)...
Een ESX kan niet op batterijen...

Ik weet niet of een ESX ook zones kan maken en deze dan over pads verspreiden maar een mpc wel

Samplers zijn electronische apparaten en hebben hun eigen karakter. De ESX heeft buizen en klinkt dus wat warmer, dikker.{/QUOTE]

Sorry maar dit vind ik onzin want een mpc kan net zo goed "dik" zijn. De baqsis hiervoor ligt gewoon
aan de samples.. Misschien dat n compressor er nog wat mee kan..

De MPC500 heeft geen meerdere outputs, de ESX wel.

Dat wist ik dan niet, maar ik zou dan ook voor een andere MPC gaan, ofwel de MPC1000 maar mijn persoonlijke
voorkeur gaat uit naar de 2000xl, deze heeft 10 outputs en 1 slider waarmee detuning, resonance, attack, decay mee kan worden geregeld als ik het goed heb. je kan hierbij ook mooi de analoge mfc42 filterbak bij kopen die dan t filterwerk
levert wat je live kan tweaken

50 heeft maar 1 slider en hier is GEEN filtersweep mee te maken. De positie van de slider wordt alleen meegegeven bij het opnieuw triggeren van een sample (het werkt dus wel voor een drumroll, bijv.)

Dus het is maar net wat je wilt... het zijn 2 heel verschillende beestjes!

Gekko.

Helemaal waar :)

Ik kan Gekko's verhaal beamen, heb zelf al 4 jaar een ESX en treed er mee op.

Ik heb met mpc's gestoeid maar vind de ESX handson veel lekkerder werken.
Met daarnaast de door Gekko genoemde voordelen.

Ik vind dat Korg een verbeterde ESX mk2 uit moet brengen met USB, nog meer geheugen, polyfonie en nog meer knoppen :D

ja en dan zou het prettig zijn als je ergens de waardes van de knoppen kon aflezen,
parts kon selecteren zonder ze te unmuten,
en de effecten op alle outputs werken!!!

Origineel geplaatst door Niel
Ik kan Gekko's verhaal beamen, heb zelf al 4 jaar een ESX en treed er mee op.

Ik heb met mpc's gestoeid maar vind de ESX handson veel lekkerder werken.
Met daarnaast de door Gekko genoemde voordelen.

Ik vind dat Korg een verbeterde ESX mk2 uit moet brengen met USB, nog meer geheugen, polyfonie en nog meer knoppen :D

Sja dat is persoonlijk natuurlijk, maar sommige voordelen die Gekko noemt zitten ook gewoon op de mpc
en handson dat vind ik de mpc net zo goed.

Ik zou alleen de mpc500 niet kiezen

Sja dat is persoonlijk natuurlijk, maar sommige voordelen die Gekko noemt zitten ook gewoon op de mpc
en handson dat vind ik de mpc net zo goed.

Ik zou alleen de mpc500 niet kiezen

De voordelen die ik noem zitten niet in de MPC500!

Sommige voordelen zitten wel in de duurdere MPC's, dat klopt.

Maar we vergelijken hier de ESX en de MPC500...

Die zijn qua nieuwprijs ongeveer gelijk (Feedback: ESX 599,- euro, MPC500 499,-euro) en 2e hands allebei rond de 350/400,- euro. Daarom bied ik mijn ESX ook te ruil aan voor een MPC500! ;)

Maar als iemand zijn MPC1000 wil ruilen voor mijn ESX, dan ben je meer dan welkom, hoor! :D (en misschien betaal ik zelfs nog wel wat bij) 8~

Want de MPC1000 is idd een heel stuk completer!

Gekko.

Sorry maar dit vind ik onzin want een mpc kan net zo goed "dik" zijn. De baqsis hiervoor ligt gewoon
aan de samples.. Misschien dat n compressor er nog wat mee kan..

Tuurlijk ligt DE basis bij de samples!

Maar bij gelijke samples zal de ESX net iets dikker klinken... lichte buizenoversturing is een vorm van milde compressie en er worden 2e order harmonischen toegevoegd (warmte).

Let wel, het is NET iets beter! De buizen zijn geen wondermiddel! Maar het geeft wel karakter.

Back