Ik kan Gekko's verhaal beamen, heb zelf al 4 jaar een ESX en treed er mee op.
Ik heb met mpc's gestoeid maar vind de ESX handson veel lekkerder werken.
Met daarnaast de door Gekko genoemde voordelen.
Ik vind dat Korg een verbeterde ESX mk2 uit moet brengen met USB, nog meer geheugen, polyfonie en nog meer knoppen
We zijn een jaar verder en ik heb sinds een week een mpc 500 en geen esx meer.
Voornaamste verschillen na meer ervaring met beide apparaten:
Akai MPC 500 vs Korg electribe SX voordelen:
- modernere CF card met snellere laadtijden
- 128mb geheugen mogelijkheid
- meer sampleplaatsen
- betere klank, zowel overal als effecten zoals de reverb
- strakkere en veel uitgebreidere sequencer
- betere drumpads, die groter en aanslaggevoelig zijn
- mooier om te zien

- draagbaarder dmv de batterijenoptie
- usb connectie
- makkelijkere editing met prg (
http://webpages.charter.net/dereese/gary/akai.html)
- later ontwikkeld, dus nieuwere bouw.
- geen lange uitstekende knoppen die bij val/botsing makkelijker stuk kunnen gaan.
- goedkoper 2e hands (op het moment)
- onderdeel van de mpc legende, dus respect
Voordelen ESX vs MPC 500
- meer hands-on knoppen, werkt daardoor creatiever
- makkelijker patterns te maken dankzij meer overzicht
- meer effecten en effect mogelijkheden
De voordelen van de ESX zijn inmiddels bijna weggepoets vind ik. Het makkelijker simpele sequencer van de ESX is geen pluspunt als je uitgebreider wilt sequencen. Ik zat op een gegeven moment vaker tegen een plafond aan en kon er geen externe apparatuur makkelijke mee aansturen behalve via midi syncen. Je hebt meer effecten op de esx maar ze klinken minder goed. Werken met smartmedia is geen blijdschap meer nu er betere mogelijkheden zijn (luxe went nou eenmaal). Meer geheugen van de akai mpc 500 is erg handig, je kan, als je nog genoeg ruimte overhebt, je hele track intern resamplen en op je cf card zetten. Maar belangrijkste vind ik toch wel de klank, wat dat betreft ben ik een beetje ESX moe geworden na 5 jaar. Vooral in de studio bij het beluisteren van opgenomen live acts hoor je dat het minder goed klinkt dan akai samplers.
Ben je een beginner dan is een electribe ideaal om de basics te leren en lekker te freaken. Wil je beter geluid en meer sequencemogelijkheden dan zou ik voor een mpc 500 gaan.