Korg electribe ESX vs Akai MPC 500

Origineel geplaatst door dob
Nadeel ESX:
Dat je koffie kunt gaan zetten als je een sample weggooit om even ruimte te maken voor een nieuwe sample.

:dubbel: Ja, dat is wel waar! Het verwijderen en overschrijven van sample's gaat idd heel traaaaaaaaaaaaaaagggg...

(een nieuwe sample opslaan of een gewijzigde sample opslaan gaat wel snel)

Hallo, ik meng me als rookie even in het gesprek. Zit te kijken om een goede sampler te kopen en dacht idd aan de Korg Electribe ESX. Lijkt me een gaaf bakkie. Hoe makkelijk is het om samples te verwerken in je producties met de ESX. Wat me geweldig lijkt is de draaiknoppen voor de filters, vooral voor liveperforming. Ik heb nu een Roland MC-808. Goedkoop over kunnen nemen, maar nijg steeds meer naar de Electribe van Korg. Ik ken de MPC serie niet, heb wel gegoogled enzo. Maar als je vooral veel met samples werkt, lijkt mij de Electribe het makkelijkst werken. Ik ben echt een beginneling en ben nog zoekende. AAAAARGH wat te doen... :confused: Keb het halve forum al door zitten lezen en voor alles is wel wat te zeggen...

Origineel geplaatst door Krek
Keb het halve forum al door zitten lezen en voor alles is wel wat te zeggen...

Dat is het ook :)

Daarom; kijk wat er op je pad komt en koop gewoon waarbij je je het gemakkelijkst voelt
en waarvan je denkt, dit beestje hoort bij mij en is het verlengde van mijn muzikale
creativiteit

oftewel de mpc;)

:biertje:

Ik ben ook erg aan het kijken naar de MPC500.
Ik heb er al veel info over opgezocht en het lijkt mij een ideaal bakkie..

Klein en portable, een 48 track sequencer, compactflash memory, en betaalbaar.

Ik heb al een goede sampler dus de beperkte features van de MPC500 op dat gebied kan ik daarmee ondervangen..

In vergelijking met de ESX voelt de MPC500 wat flexibeler en completer...

het enige wat me een beetje zorgen baart is het schijnbare buggy O.S.

Mss. is het al gezegd, maar een groot verschil vind ik wel dat je bij de ESX toch 909-grid-style en knop-draai "componeert", terwijl de MPC range het vooral moet hebben van je eigen ritmegevoel.

Ben je iemand die het leuk vind overal op mee te trommelen zou ik een MPC overwegen, ben je iemand die wel muzikaal is maar niet zo ritmisch, mss. beter een ESX. ESX dwingt je ook meer in het techno-grid dan een MPC, die wat meer human-feel in de hand werkt.

Toch?

AAAARGH, nu weet ik het helemaal niet meer. Die Korg ESX leek me wel wat. Zit ik op de Akaisite te kijken naar die MPC serie. Dat lijkt me ook wel wat. Bij de ESX kan je denk ik beter in stappen denken... En hoe zit het met de patterns, of zeg je dat bij de MPC anders. Kan je die lekker over elkaar heen laten lopen en timing veranderen enzo? Ik ben zelf drummer, dus met ritme zit het wel goed. Maar toch heb ik iets tegen het 'op gevoel' timen van beats. Daar hebben ze bij de roland samplers ook een handje van...

AAAARGH, nu weet ik het helemaal niet meer. Die Korg ESX leek me wel wat. Zit ik op de Akaisite te kijken naar die MPC serie. Dat lijkt me ook wel wat.

Download van beiden de handleiding, lees die! En ga ze daarna vergelijken in een winkel, trek daar dan wel een middagje voor uit. :)

En ik zou dan ook de MC-808 meenemen!

Gekko.

Ja, die MC-808 die heb ik nu.... Best een cool ding, maar ik kom na een aantal weken prutsen nog niet uit die interface... (toch ben ik best handig met apparaten) Ik vind het wel erg ingewikkeld met betrekking tot samples. Om vette beats te maken istie trouwens helemaal geweldig. Maar patronen combineren met patronen en phrases enzo... pfff. Ik ben er best wel ff mee bezig. Of geef ik het nu gewoon te vroeg op... Daarom dacht ik dat die ESX misschien een wat meer voor de hand liggende interface heeft voor zo'n leek als ik ben...

Ja, die MC-808 die heb ik nu.... Best een cool ding, maar ik kom na een aantal weken prutsen nog niet uit die interface...... Daarom dacht ik dat die ESX misschien een wat meer voor de hand liggende interface heeft voor zo'n leek als ik ben...

Daarom ook die MC-808 meenemen als je gaat vergelijken met een ESX en een MPC!!!

Dan weet je of iets een vervanging, een aanvulling of gewoon overbodig is! ;)

Gekko.

ej Gekko jij hebt een ESX zie ik... Samen met een Kaoss pad, zijn de effecten niet voldoende die in een die ESX zitten? Ik heb overigens geen ervaring met een Kass pad. Maar was aan het overwegen er 1 te nemen, naast de MC 808, dan wel de nieuwste (KP3). Maar dat is eigenlijk off topic. Wat heeft jou besloten een ESX te nemen. Ik bedoel met welke reden heb jij m gekocht en niet de MPC?

ej Gekko jij hebt een ESX zie ik... Samen met een Kaoss pad, zijn de filters niet voldoende die in een die ESX zitten?

Ik gebruik de Kaosspad voor over de gehele mix, zeg maar. Ik gebruik hem om breaks en overgangen te maken.

Ik zou hetzelfde ook ongeveer kunnen op de ESX... maar dan niet met 1 vinger ;)

En dat is wel handig, want dan heb ik nog 1 hand vrij om andere gear te bedienen.

Ik heb overigens geen ervaring met een Kass pad. Maar was aan het overwegen er 1 te nemen, naast de MC 808, dan wel de nieuwste (KP3). Maar dat is eigenlijk off topic.

Probeer je die toch ook in de winkel :D

Wat heeft jou besloten een ESX te nemen. Ik bedoel met welke reden heb jij m gekocht en niet de MPC?

Ik was een happy Korg EM1 gebruiker en de ESX is dan een heel mooie upgrade!

En de MPC's waren veel en veel duurder!!! En waren dus geen optie voor me.

Verder houd ik wel van de Korg-sound!

Gekko.

Ik kan Gekko's verhaal beamen, heb zelf al 4 jaar een ESX en treed er mee op.

Ik heb met mpc's gestoeid maar vind de ESX handson veel lekkerder werken.
Met daarnaast de door Gekko genoemde voordelen.

Ik vind dat Korg een verbeterde ESX mk2 uit moet brengen met USB, nog meer geheugen, polyfonie en nog meer knoppen :D

We zijn een jaar verder en ik heb sinds een week een mpc 500 en geen esx meer.

Voornaamste verschillen na meer ervaring met beide apparaten:

Akai MPC 500 vs Korg electribe SX voordelen:
- modernere CF card met snellere laadtijden
- 128mb geheugen mogelijkheid
- meer sampleplaatsen
- betere klank, zowel overal als effecten zoals de reverb
- strakkere en veel uitgebreidere sequencer
- betere drumpads, die groter en aanslaggevoelig zijn
- mooier om te zien :D
- draagbaarder dmv de batterijenoptie
- usb connectie
- makkelijkere editing met prg (http://webpages.charter.net/dereese/gary/akai.html)
- later ontwikkeld, dus nieuwere bouw.
- geen lange uitstekende knoppen die bij val/botsing makkelijker stuk kunnen gaan.
- goedkoper 2e hands (op het moment)
- onderdeel van de mpc legende, dus respect :mega:

Voordelen ESX vs MPC 500
- meer hands-on knoppen, werkt daardoor creatiever
- makkelijker patterns te maken dankzij meer overzicht
- meer effecten en effect mogelijkheden

De voordelen van de ESX zijn inmiddels bijna weggepoets vind ik. Het makkelijker simpele sequencer van de ESX is geen pluspunt als je uitgebreider wilt sequencen. Ik zat op een gegeven moment vaker tegen een plafond aan en kon er geen externe apparatuur makkelijke mee aansturen behalve via midi syncen. Je hebt meer effecten op de esx maar ze klinken minder goed. Werken met smartmedia is geen blijdschap meer nu er betere mogelijkheden zijn (luxe went nou eenmaal). Meer geheugen van de akai mpc 500 is erg handig, je kan, als je nog genoeg ruimte overhebt, je hele track intern resamplen en op je cf card zetten. Maar belangrijkste vind ik toch wel de klank, wat dat betreft ben ik een beetje ESX moe geworden na 5 jaar. Vooral in de studio bij het beluisteren van opgenomen live acts hoor je dat het minder goed klinkt dan akai samplers.

Ben je een beginner dan is een electribe ideaal om de basics te leren en lekker te freaken. Wil je beter geluid en meer sequencemogelijkheden dan zou ik voor een mpc 500 gaan.

In dezelfde prijsklasse (500 euro) heb je naast de ESX en de MPC-500 ook nog de Roland SPD-S.
Voordelen ten opzichte van de ESX en MPC:
-je kunt lekker met drumstokken en een basdrumtrigger (met klopper voor je voet) plus footswitch ECHT drummen.
- met drumstokken zet je een betere beat neer als met je vingertoppen.
-de effectprocessor kan NIET beter en zeer geschikt voor alle muzieksoorten. Als je een gewone onbewerkte 909 basdrum neemt kun je er met alleen de interne effectprocessor een gabber hardcore kick van maken.
Nog meer bloedstollende effecten: voicetrans (gekke alien stemmetjes), slicer (het in mooitjes hakken van de sample enzo), stepflanger, distortion, galm, stereo delay, reverb, tapeecho etc, etc.
-degelijke Roland kwaliteit die tegen een stootje kan en niet van die flubberknoppies die zo stuk gaan.
-intern geheugen van 128 preset drumsets. Plus 900 samples maar in de praktijk rond de 800 omdat het interne geheugen wat te klein is om de 400 vol te maken.

Nadelen:
-geen USB, geen sequencer maar een pattern/phrase maker.
Andere nadelen kan ik niet vinden eigenlijk.

De starter van deze topic wilde weten of ie beter een ESX of MPC kon kopen.
Daar wil ik aan toevoegen dat de SPD-S in dezelfde prijsklasse ook een alternatief is.
Inmiddels heb ik er twee dus 8~
Gaat prima allemaal: met de tweede kun je de samples uit de eerste resamplen maar dan met effect, uitgang van de een continu naar ingang van de ander enzo. Ik weet nog niet hoe ze samen gaan reageren als ik een midisnoertje aansluit.....
Fantastisch als je er twee hebt..

Back