DIY pultec manley version met tube stage

erg cool man goed bezig wat heb je nou totaal allemaal gemaakt?
2 ssl en deze...heb je nog meer gemaakt?

Wie kan dit voor mij doen:) tegen betaling....

ben benieuwd hoe deze gaat klinken?

En weer een aantal stappen verder!
En wel zo ver dat hij zelfs al enigszins tot leven is gekomen :luv:
Er moet nog wel een en ander gedaan worden, behalve dat er nog 2 trafo's in de input moeten moet de hard bypass er nog in met relais, bekabeling afwerken, hi/ mid switch moet nog omgedraaid worden etc etc maar het begint erop te lijken!
Ook is de tubestage wel erg HARD dus daar moet ik ook nog iets mee doen, wil wel unity gain..
Net trouwens ff met de baby op de weegschaal gestaan, ruim 10 pond!! en dan zit nog geeneens alles erin.. damn.. zwaar beestje :)

15.jpg

14.jpg

Origineel geplaatst door radiance
Die output transformer is een 2:1 dus die zal de gain wel wat omlaag halen....

Voor de rest, petje af! Ik weet wat je doormaakt8)

Output trafo zit er al in, vd week komen er nog 2 input trafo's in en het gain probleem kwam eigenlijk omdat de EQ stage zelf verkeerd stond ingesteld waardoor alles als een gek stond te boosten en ik 1 draadkoppeling was vergeten tussen de HF ut en LF boost, klinkt nu als een zonnetje!
De EQ zlef klinkt echt super, vooral de mid/high sectie ben ik blij mee, hij staat echt als het moet op 1 khz en daarmee kun je het geluid lekker laten 'plokken' op een heel positive manier, ben blij verrast in ieder geval! Dit haal ik bij lange na niet met pluginns of een andere EQ die ik heb!
Was alleen een beetje aan het suffen met het solderen vd bedrading van naar de feq switch van mid/hoog, 1 khz is nu 16 khz en andersom... moet dus die bedrading omsolderen.. :erm:

Jammer is alleen dat ik een dikke mainshum heb maar denk dat dat meer aan de voeding ligt maar het maakt niet uit als ik de trafo's los leg buiten de case of beweeg, hij is dus heel constant.
Als ik de spanning eraf haal en dus de caps langzaam leeglopen en er dus nog wel geluid uitkomt (caps zijn groot dus nog een seconde of 10 geluid) dan is ie zo stil als een muisje..
maar dat komt later allemaal wel goed, ben blij dat de EQ stage zo goed werkt in ieder geval, dat is toch het belangrijkste van het beest :smeris:

Fuck man!

Kun je'r geen business van maken? Ik denk dat er hier op SF alléén al een pak geintreseerden zijn...Ik ben in ieder geval een future client van je ;)

Keep it up!!!!!

:okdan: :halleluja :okdan:

Origineel geplaatst door da goose
Output trafo zit er al in,

Ah, verkeerd gelezen... :Z

Origineel geplaatst door da goose

Jammer is alleen dat ik een dikke mainshum heb maar denk dat dat meer aan de voeding ligt maar het maakt niet uit als ik de trafo's los leg buiten de case of beweeg, hij is dus heel constant.

Mischien je aarde punt verplaatsen naar de pin 1 van dew input XLR?
Dit moet op te lossen zijn met het aanpassen van je aarde schema....steraarde werkt altijd wel goed hiero..
Chassis van je lampjes kunnen een groundloop veroorzaken als ze contact maken met je frontpaneel...
Ook hum met de lampjes uit?

Origineel geplaatst door radiance
Ah, verkeerd gelezen... :Z

Mischien je aarde punt verplaatsen naar de pin 1 van dew input XLR?
Dit moet op te lossen zijn met het aanpassen van je aarde schema....steraarde werkt altijd wel goed hiero..
Chassis van je lampjes kunnen een groundloop veroorzaken als ze contact maken met je frontpaneel...
Ook hum met de lampjes uit?

Ik ga zo weer aan de gang ermee, had een en ander gevonden en denk dat ik de oorzaak weet, de trafo's.. die staan in feite in serie, dus prim1 220v in, sec1 gaat naar sec2 van 2e trafo en prim2 out gaat naar de tubestage, alleen kan het zo zijn dat van een van de trafo's de sec spanning fase omgedraait moet worden, ga ik zo proberen.
De lampjes (leds in houders die de behuizng niet raken) zijn nog niet aangesloten dus dat veroorzaakt het niet in ieder geval.
Voor de ground heb ik momenteel een grote ster groundpin gemaakt waar alles op uitkomt maar daar ga ik inderdaad ook nog ff mee experimenteren, net als de spanning op de tubestage, die is nu iets van 280v maar die moet eigenlijk 250v zijn.

Komt goed!

Zozo, dat ziet er weer zeer vet uit, wel een hoog "speelgoed" met die oranje knoppen, maar dat heeft ook wel weer zo z'n charme :okdan:

Zo.. hij is nu min of meer af en inmiddels ook in gebruik genomen en klinkt nog steeds super! Dit haal je dus echt niet met software, daar ben ik inmiddels wel achter gekomen.. je komt ver met software maar zeker niet zoals met de real thing.
What to do: de boost van Lo en Hi met stappen switches maken IPV met potmeters voor een betere stereotracking hoewel deze al goed is en nog wat mini brommetjes opheffen, heb flink wat humming problemen gehad maar 80% is opgelost en wel de laatste 20% ook weghebben pietje precies asl ik ben..
Daarna V2 :)

Hier staan een flink aantal foto's en wat omschrijvingen van de bouw. http://www.dagoosemusic.nl/diy/pultec/

16.jpg

Fuck man!

Kun je'r geen business van maken? Ik denk dat er hier op SF alléén al een pak geintreseerden zijn...Ik ben in ieder geval een future client van je ;)

Keep it up!!!!!

:okdan: :halleluja :okdan:

Ik geloof dat er een hele hoop gezeik gaat komen als je hier een business van ga maken. Zeker als het echte copyen van circuits zijn.

Ik geloof dat er een hele hoop gezeik gaat komen als je hier een business van ga maken. Zeker als het echte copyen van circuits zijn.

Valt wel mee. Ten eerste bestaat het merk niet meer. Daarbij is het bijna onmogelijk om een circuit te patenteren. Verander één waarde van een weerstand en het is al niet meer hetzelfde. Vroeger deed men wel pogingen door middel van het "potten" (in kunsthars gieten) van circuits maar tegenwoordig zie je dat bijna niet meer. Wel worden er b.v. in de distressor alle gegevens van de IC's afgeveild.

Er zijn trouwens al heel veel merken die een Pultec kloon aanbieden zoals, Manley, Tube Tech, DW Fearn, JLM Audio.

Echte kloonen zijn het niet want de z.g. "Pultec sound" zit hem in de Triad HS-56, HS-29 en vooral de Peerless S-217-D transformer. Deze worden niet meer gemaakt en zijn zeer schaars op de tweedehands markt...

OK, dit topic leeft nog :)

2 radiance:
Hij draait als een zonnetje nu, mooi schoon signaal (wel wat brom maar ergens rond de -70db dus niet hoorbaar, zeker niet als je hard instuurt) en de EQ zelf klinkt werkelijk super. Vooral als je hem hard instuurt krijg je nog een extra mooi buizenrandje en de boost op 1 KHZ is heerlijk! voegt echt precies de presence toe die je vaak wilt.
Ben er superblij mee!

De case van purusha is netjes moet ik zeggen, ziet er pro uit maar mist wel de degelijkheid van een schroff case (frontpanel is wat dun) maar daar is de prijs ook naar, complete case kost evenveel als alleen een schaeffer panel met minder gravures, ik ga denk ik wel weer voor de zelfbouw/ontwerp panels alleen omdat ik dat nog net ff meer DIY vind. Levertijd vond ik ook wel erg lang, heb meteen besteld en heb anderhalvemaand moeten wachten en stond zelfs eigenlijk nog langer ''onhold'' maar hij heeft me naar voren geschoven, wel beetje... hmm.. tja..

Ga nu beginnen met een night EQ, heb al boards besteld, lekker simpel project wat goed schijnt te klinken (wat ik zo lees), case van purusha is wel mooi maar ga toch een eigen panel maken.
Alleen de pots zijn wat lastig geloof ik, reverse log met een wat rare waarde maar geloof dat er al wat posts waren waar ze te bestellen zijn.

2 mono poly: mijn pultec is ook inderdaad geen pultec dus gezeur met ontwerp kan ik niet krijgen, wat radiance al aangaf, pultec bestaat niet meer en het is eigenlijkook geen pultec.
Ben nu ook bezig met een veel breder inzetbare passive EQ, word vervolgt ;)

waanzinnig zeg, heel mooi ook met die oranje knoppen. kan je een demo maken met wat knop gefreak ofzo ?

wat een bak, zou ik ook wel willen hebben :{

toch zal er ergens een eigenaar van het patent / schema zijn. De
inboedel wordt mss verkocht bij opheffen of de eigenaren houden het
in bezit om een of andere reden.
Het is of verlopen of in bezit van iemand. IMHO.

Back