stereobeeld aanpassen

Nightly Build

Go for what you know
ik zoek een plug-in (of software) voor mac osx waarmee je stereobeeld kan aanpassen
mooi zou zijn als je er ook metteen compressie en limiting mee kan doen

Waarom denk je het nodig te hebben? Kan je niet beter de mix zelf aanpassen?

ja, je verneukt je sound er heel snel mee, ongecontroleerde bende

die imager is nog wel ok, om het iets breder te maken, maar dan alleen op zachte miemelpadjes etc, zeker niet op eindmix gebruiken die troep

wat een onzin, dat je daar direct iets mee verneukt :)

het is natuurlijk wel beter om dit op individuele sporen toe te passen, maar als je toevallig een eindmix hebt die erg mono klinkt, kan je dit het deste doen met de stereo imager uit Izoptope Ozone3, dit is een multiband, en dus kan je hiermee gemakkelijk je stereobeeld gedoseerd verbreden op het hoog en midden, zonder de lage frequencties te beinvloeden (want dat zijn de zones die je zeker niet wilt verbreden)

dus ik zou zeggen, check ff de demo en kijk of het doet wat je wilt ;)
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/stereoimg.html

Het probleem met dit soort tools dat ze in de praktijk te vaak worden misbruikt met nare gevolgen van dien. Je kan ze dus wel gebruiken maar met mate! (Niet meer dan een kratje per dag.)

Gebruik tijdens het mixen anders een galmpje, chorusje of iets dergelijks. Dat klinkt vaak nog natuurlijker ook.

ok ik zal het uitleggen waarom ik het nodig heb

het is namelijk voor opnamen die van mijn draaitafels af komen
daarbij is op 1 of andere manier het stereobeeld verstoort
ik denk dat het aan de draaitafels ligt want ik heb alles al geprobeerd (mixer, naalden, kabels... enz.)
links is altijd zachter dan rechts bij 1 draaitafel en bij de andere is het minder maar net andersom.
als ik mixen maak tussen verschillende platen krijg je dus een opname waarbij het stereobeeld steeds veranderd.

een plug-in of programmaatje die het verschil kan corrigeren zou dus ideaal voor mij zijn. dan hoef ik me er tijdens het mixen niet mee bezig te houden.

ik weet... dit is misscchien meer een vraag voor een dj-forum ofzo maar ik denk dat de kennis van masteringsoftware en plug-ins net wat beter is op dit forum.

vandaar dus :)

@#JK# dank voor de tip!

Origineel geplaatst door #JK#
wat een onzin, dat je daar direct iets mee verneukt :)

het is natuurlijk wel beter om dit op individuele sporen toe te passen, maar als je toevallig een eindmix hebt die erg mono klinkt, kan je dit het deste doen met de stereo imager uit Izoptope Ozone3, ...

dan moet je je eindmix veranderen, die verbreders fucken echt ih mid vooral

Origineel geplaatst door bounce

ik denk dat het aan de draaitafels ligt want ik heb alles al geprobeerd (mixer, naalden, kabels... enz.)
links is altijd zachter dan rechts bij 1 draaitafel en bij de andere is het minder maar net andersom.
als ik mixen maak tussen verschillende platen krijg je dus een opname waarbij het stereobeeld steeds veranderd.

een plug-in of programmaatje die het verschil kan corrigeren zou dus ideaal voor mij zijn. dan hoef ik me er tijdens het mixen niet mee bezig te houden.

ik weet... dit is misscchien meer een vraag voor een dj-forum ofzo maar ik denk dat de kennis van masteringsoftware en plug-ins net wat beter is op dit forum.

@#JK# dank voor de tip!

is dat nog het zelfde als je ze omdraait? of is het de mixer toch
en kan je dat niet corrigeren met de panning op je mixer?

Dat zou je met panning op moeten kunnen lossen.
En als het dat niet is dan is het een of ander (wazig) fase probleem en maak je het met een stereoverbreeder alleen maar erger.

Origineel geplaatst door fjoesz
dan moet je je eindmix veranderen, die verbreders fucken echt ih mid vooral

Altijd is er wel wat om over te klagen ;) je moet de mogelijkheden van een nieuwe benadering gewoon is proberen toe te passen.

phaseshifting, glitches, distortion, het fuckt je signaal als het ware allemaal op, maar je kan het te gek laten klinken, en je mix gaat er veel meer door leven ;)

Tuurlijk, en de ME mag het dan maar weer fixen. :(
En dan gaan klagen dat het bij de superdure stereo van je oom anders klinkt dan bij je yoko thuis.

Neen, daar beginnen 'wij' niet aan.

Origineel geplaatst door bounce

@#JK# dank voor de tip!

Klinkt als een naald die scheef in je element ligt.

Origineel geplaatst door MULDER MAN

hmm... ziet er naar uit dat die linker iets scheef is idd
maar het is erg vreemd
bij sommige platen is het stereobeeld prima
andere weer niet... heel raar
bij sommige platen is het erger dan bij andere
als ik naalden omwissel maakt het niks uit
je zou denken dat het dan aan de persingen ligt maar dat lijkt me sterk.

ik laat nu mijn mixen masteren door iemand en die krijgt het super strak
die doet het met de pc en wil zijn geheim niet prijsgeven :(
hij zegt dat hij de software ervoor zelf geschreven heeft maar hij had me eens een screenshot gestuurd en dat zag er uit als een 1 of andere plug-in.
hij doet ook iets met multiband compressie
misschien doet hij het per kanaal zodat beide kanalen dan weer even hard klinken
maar het kan dus wel

Attachments

• dsc00002.jpg
    dsc00002.jpg
    92,5 KB · Bekeken: 111
Origineel geplaatst door MULDER MAN

ik heb ze nu recht maar daar ligt het niet aan
nog steeds scheef stereobeeld bij beide draaitafels

Natuurlijk kan je de symptomen wegpoetsen en daar zijn behoorlijk veel manieren voor. Alleen zijn er altijd bijwerkingen waardoor je compromissen moet gaan sluiten. Maar het uitgangspunt deugd niet. Symptomen wegnemen werkt eenmaal beter dan ze te bestrijden.
En als L en R een dBtje verschillen is nou ook weer geen ramp.

Origineel geplaatst door fuse
Natuurlijk kan je de symptomen wegpoetsen en daar zijn behoorlijk veel manieren voor. Alleen zijn er altijd bijwerkingen waardoor je compromissen moet gaan sluiten. Maar het uitgangspunt deugd niet. Symptomen wegnemen werkt eenmaal beter dan ze te bestrijden.
En als L en R een dBtje verschillen is nou ook weer geen ramp.

neu geen ramp
maar soms is het wel een verschil van 2.5 db of meer
die mixen klinken gemastered toch wel beter dan ongemastered
nu moet ik het iedere keer extern laten doen
zou makkelijk zijn als ik het zelf kon

als ik de oorzaak zou kunnen wegenemen... maar geen idee hoe het komt
ik hoor het van meer lui die met draaitafels opmenen

wat zijn die bijwerkingen dan?

Laat anders dat screenshot ff zien. Ben wel benieuwd wat het dan is.

Tuurlijk, en de ME mag het dan maar weer fixen. :(
En dan gaan klagen dat het bij de superdure stereo van je oom anders klinkt dan bij je yoko thuis.

Neen, daar beginnen 'wij' niet aan.

Ja die Mastering Engineers, dat zijn de grootste zeikerds van allemaal :D

Laat anders dat screenshot ff zien. Ben wel benieuwd wat het dan is.

kan niet meer vinden :(

het waren een soort curves iig met hoog, mid en laag

Back