Zelf subkast bouwen v monitoring

Funky Dee

Virus griep
Ik wil zelf een subwoofer kast bouwen. Ik heb een 15 inch Cerwin Vega woofer van 750 watt en ik wil een paar dingen weten. Ik heb ervaringen met luidsprekerkasten bouwen voor huis en auto, maar voor monitoring is natuurlijk heel andere kaas.

Weet iemand een goede site met info ? Of heeft er iemand ervaring met dit ?

Ik moet ook nog weten hoeveel liter de kast moet zijn. Het wordt wel een gesloten kast natuurlijk.

Dan wordt het nog zoeken naar een geschikte subfilter van tussen de 10 en 60/80 Hz

en kan ik dat ding gewoon op de versterker van m'n monitors of moet dat ook weer een apart ding zijn? Merk/type/impedantie ?

Dank u!

Ik wil zelf een subwoofer kast bouwen. Ik heb een 15 inch Cerwin Vega woofer van 750 watt en ik wil een paar dingen weten. Ik heb ervaringen met luidsprekerkasten bouwen voor huis en auto, maar voor monitoring is natuurlijk heel andere kaas.

Weet iemand een goede site met info ? Of heeft er iemand ervaring met dit ?

Ik moet ook nog weten hoeveel liter de kast moet zijn. Het wordt wel een gesloten kast natuurlijk.

Dan wordt het nog zoeken naar een geschikte subfilter van tussen de 10 en 60/80 Hz

en kan ik dat ding gewoon op de versterker van m'n monitors of moet dat ook weer een apart ding zijn? Merk/type/impedantie ?

Dank u!

Je moet de kast maken waar de speaker voor gemaakt is. De meeste speakers worden namelijk niet voor gesloten kasten gemaakt, maar voor resonantie systemen. Dus ga naar de site van Cerwin Vega en maak de kast die ze aanraden voor de speaker die je hebt.

Hier vind je alles over het berekenen van een gesloten speaker.

Het beste is een actief filter, dus met extra versterker voor de sub. Het crossover zet je dan voor de versterker. De versterker is niet erg kritisch, een goede 2e hands pa versterker moet kunnen.

Bedankt voor de info. :) :eureka:

Ik heb voor een 15" gekozen omdat de sub alleen maar tussen de 10Hz en 50 Hz hoeft weer te geven. Een kleine woofer die onder de 30Hz haalt is een stuk duurder, vandaar

Er is geen goede vervanging voor veel oppervlak, als je lage tonen zonder vervorming wilt weergeven.
Er komen minder krachten op de konus te staan (je hoeft niet zo hard te drukken om dezelfde geluids druk te krijgen bij grotere speakers) en dat zorgt voor minder speaker-ophanging bijgeluiden en konus vervorming.
Maar dit is wel een globaal verhaaltje.

Er is geen goede vervanging voor veel oppervlak, als je lage tonen zonder vervorming wilt weergeven.
Er komen minder krachten op de konus te staan (je hoeft niet zo hard te drukken om dezelfde geluids druk te krijgen bij grotere speakers) en dat zorgt voor minder speaker-ophanging bijgeluiden en konus vervorming.
Maar dit is wel een globaal verhaaltje.
Wat voor speaker zou jij dan gebruiken? Die 15" wilde ik uit de auto slopen, maar dan laat ik hem wel zitten

Back