Nieuwe synth

erikv

Nieuwkomer
Ik ben bezig met het opnieuw inrichten van mijn homestudio na net verhuisd te zijn. Na wat gear te hebben verkocht, en al behoorlijk wat gespeeld te hebben op diverse synths ben ik van plan een van de volgende drie combinaties te kopen:

1. Yamaha XS7 + Roland V-synth GT
2. Yamaha XS7 + Korg M3 met Radias EXB
3. Korg Oasys 76

Nadeel van de Roland V-synth GT vind ik dat die maar mono-timbraal is, waardoor ik er niet echt veel aan heb in mijn Midi setup, wel komen er supergeluiden uit. Een goed punt van de Yamaha vind ik zijn integratie met Cubase, en er zitten supergoede acoustische geluiden in. Voordeel van de Korg M3 vind ik Karma, dat klinkt echt super, en de integratie van een Radias. Nadeel van de combinatie van de XS en M3 is dat die misschien weer een beetje teveel op elkaar lijken? En dat ik dus de kans loop er uiteindelijk achter te komen dat ik twee keer hetzelfde heb gekocht voor dubbel het geld.

Daarnaast vraag ik me af of, als ik zoveel geld aan synths aan het uitgeven ben, ik misschien beter meteen een Korg Oasys kan kopen, voordeel daarvan is dat ik alles ineen heb en niet meteen met een DAW aan de slag hoef (heeft iemand ervaring met het opnemen van audio op de Oasys?). De geluidskwaliteit lijkt me van dit instrument wel duidelijk, en daarnaast kost het me minder plek in mijn kleine studio. Aan de andere kant verwacht ik niet dat de Korg Oasys mijn allerlaatste synth zal zijn (korg zal over een paar jaar wel met een Oasys2 komen ofzo) en dus zal ik hem ooit wel weer eens willen verkopen, en daar vraag ik me dan bij af of er uberhaupt wel een tweedehandsmarkt voor zo'n instrument is...

Kortom, geen van deze drie combinaties heeft mij tot nu toe echt kunnen overtuigen. Iemand van jullie die ervaring heeft met een van de combinaties? Of advies heeft.

Re: Nieuwe synth

Origineel geplaatst door erikv
integratie met Cubase

[...]

en niet meteen met een DAW aan de slag hoef
Wat wil je nou precies? ;)

Wat 2ehands OASYS bakken betreft, die zijn er. Alleen wordt de helft aangeboden door scammers, en als je er zelf van af wilt knalt 'ie hard omlaag in waarde. Ik heb ze al voor $5000 langs zien komen - maar geen idee wat dan de deal uiteindelijk was.

Eigenlijk zijn de GT en de OASYS de echte synths - de rest zijn sample-libraries verpakt als workstations ;).

wat ga je met die synths doen dan???

voor mijn persoonlijke behoeften zijn deze synths zo'n beetje de hel op aarde...

Misschien kan je wel veel leuker spul kopen wat beter bij je wensen past zonder dat je het zelf weet....

Met de synths wil ik mijn eigen nummers uitwerken. Eigenlijk heb ik daarbij niet echt een stijl, het loopt uiteen van Jazz tot Electronische muziek. Dus ik wil eigenlijk een zo breed mogelijk scala aan instrumenten tot mijn beschikking hebben, van mooie electronische geluiden (vette leads en pads) tot goede akoestische (gitaren, electrische piano, brass, woodwind). Met de mogelijkheid om te sequencen, audio op te nemen (evt in een DAW), zelf geluiden te bouwen en te samplen. Ik wil een zo breed mogelijke opzet hebben, zonder daarbij al meteen in te zoomen op een specifieke muziekstijl. De Access Virus vind ik bevoorbeeld erg gericht op electronische muziek, als ik een wat meer Jazz nummer aan het uitwerken ben, denk ik daar niet zo veel aan te hebben.

Ik vind het overigens niet direct een probleem om aan de slag te gaan met een DAW (vandaar de Motif XS - want daar heb je om een beetje te kunnen sequencen toch echt Cubase bij nodig), maar als het allemaal mogelijk is in een apparaat (Oasys), en je hoeft niet je hele midiset aan het werk te krijgen (soms wel enige frustratie om dat te doen) lijkt mij dat beter. Maargoed, ik vrees dat ik met een Oasys uiteindelijk toch ook naar een DAW overstap voor de sequencing, omdat ik die (met name op het editing gebied) in de Oasys nog niet echt super vind (tenzij daar een goede update op komt natuurlijk). Maargoed, ik verwacht inderdaad ook behoorlijk wat te moeten afschrijven op een Oasys als ik hem over een jaar of 5 weer zou willen verkopen.

Na het nodige geprobeerd te hebben, denk ik wel dat het een van deze combinaties moet worden, omdat ik denk dat deze instrumenten mij een behoorlijke setup geven om uit te gaan werken (zowel de natuurlijke geluiden bijv in de Motif, of de Oasys HD1, als de VA mogelijkheden van de V-synth / Radias / Oasys LA1).
Maar uiteindelijk kan je een apparaat (al probeer je hem 10 uur in een winkel) niet helemaal uitproberen, en zal er nog heel wat te ontdekken zijn als je hem eenmaal gekocht hebt. Daarom was ik benieuwd naar wat ervaringen van mensen om mijn keuze nog wat verder te bepalen.

De Access Virus vind ik bevoorbeeld erg gericht op electronische muziek, als ik een wat meer Jazz nummer aan het uitwerken ben, denk ik daar niet zo veel aan te hebben.

Mwah, dit dacht ik vroeger ook maar je kan heus wel jazz sounds uit deze bak krijgen hoor
moet je wel achter de knoppen gaan zitten want de preset zitten waarschijnlijk vol met trance leads.

voor realistische geluiden kan je zo'n workstation nemen of mss iets van East West????
veel goedkoper.

Met een daw ben je volgens mij ook veel flexibeler dan een oasys trouwes.
VA mogelijkheden van een V-synth is volgens mij een sh-201 niet echt top.
meer die vocal en sampledingen die dat ding maken. en op die oasys kan je weer Korg legacy draaien ofzo.
mwah denk ik dan.

Vette leads en pads die tover je zo uit een virus TI....mss kan je die wel 2e hands scoren voor 1200.
en die virus is nog eens erg krachig met fx per part.

Mwah, ik ben sowieso van plan mijn instrument nieuw te kopen. Ik houd niet zo van tweedehands toetsenborden, je weet nooit wat er allemaal mee gebeurd is.

Niemand die verder ervaring heeft met een van de combi's die ik beschrijf?

Is de Oasys net zo veel value for money als de Motif XS / Korg M3 + Radias EXB, of misschien wel veel beter dan dat??
Graag wat ervaringen.

Ik houd niet zo van tweedehands toetsenborden, je weet nooit wat er allemaal mee gebeurd is.

dat lijkt een logische gedachte, maar vooral als je kijkt naar de spullen die jij op het oog hebt, synths met een redelijk korte product-lifecycle, die dus snel weer door het volgende type achterhaald worden, maar wel heel duur in de markt worden gezet, is deze nieuw gekochte synth bij het naar buiten lopen in de winkel meteen al zo veel minder waard, dat je wel een heel erg misbruikt wrak moet kopen, voor een te hoge prijs, wil je je financieel gezien net zo in de vingers snijden als je net hebt gedaan met de aankoop van die nieuwe.
en als je net zo serieus tewerk gaat bij de aankoop van een tweedehands (niet meteen overal ja op zeggen, goed om je heen kijken, een vriend of bekende vragen mee te gaan, de verkoper goed bevragen etc) als je nu doet, dan zal het wel meevallen.

Re: Nieuwe synth

korg zal over een paar jaar wel met een Oasys2 komen ofzo

Ik denk niet dat dat snel zal gebeuren, een erg grote doelgroep is er niet voor een beest als de oasys, waardoor Korg sowieso verplicht is om
  1. De prijs hoog te houden
  2. De Oasys zo lang mogelijk in productie te houden
    [/list=1] anders halen ze 't er nooit uit.

Back