externe harde schijf voor audio

Origineel geplaatst door Inofaith

Voor muziek zul je het niet zo heel snel nodig hebben, tenzij je multi-track opneemt e.d.
Maar voor videobewerking was FW400 bijv. te sloom. En met FW800 loopt het supersoepel.
lijkt me stug dat je daadwerkelijk aan 400mb/s komt
het zal eerder de harddisk zijn

Origineel geplaatst door Ramoonus
het zal eerder de harddisk zijn
Toch is het zo, in dv kwaliteit video editten gaat dan niet geheel soepeltjes, moest steeds laden voordat ie kon afspelen, met FW800 heb k dat probleem niet.

Alles gaat sowiso wat sneller, als je nu veel data overzet schiet dat lekker op, backuppen etc op die schijf merk je ook niets van dus dat is wel fijn. nja ieder zn ding.

Wat ook handig is dat je geen usb ding in beslag neemt en wanneer je meerder usb apparaten zou aansluiten op een verdeelboxje bijv je snelheid verliest, die FW800 gebruik ik enkle voor mn schijf omdat ik geen ander apparaat HEB waar het op zit, het zit dus niets in de weg.

Origineel geplaatst door Ramoonus

Er is nog een omrekenfactor, waardoor het niet 400Mb, maar volgens mij 40Mb per seconde is.

Firewire800 is snel, maar dan wel dedicated. Heb je meerdere apparaten aan dezelzelfde poort hangen, dan wordt de bandbreedte gedeeld tijdens gelijktijdige overdracht.

Denk ook eens aan stripen (RAID 0) voor snelheid. Hertzelfde bestandje wordt met hogere snelheid weggeschreven doordat de snelheid van 2 schijven wordt gebruikt voor het wegschrijven.

Origineel geplaatst door BlackEyed
Er is nog een omrekenfactor, waardoor het niet 400Mb, maar volgens mij 40Mb per seconde is.

Precies, in dit geval staat mb voor megabit en niet voor megabyte :)

en om precies te zijn 400 megabit per seconde is 50 megabyte per seconde aan bandbreedte

Interface Megabits per second Megabytes per second
USB, Low speed (1.0) 1.5 Mbit/s 0.18 MB/s
USB, Full speed (1.1) 12 Mbit/s 1.5 MB/s
USB, Hi speed (2.0) 480 Mbit/s 60 MB/s
Firewire 400 (IEEE 1394) 400 Mbit/s 50 MB/s
Firewire 800 (IEEE 1394b) 800 Mbit/s 100 MB/s
CD-ROM, 1x 1.2 Mbit/s 0.15 MB/s
CD-ROM, 52x 62.4 Mbit/s 7.8 MB/s
DVD-ROM, 1x 11.1 Mbit/s 1.3 MB/s
DVD-ROM, 16x 177.3 Mbit/s 21.1 MB/s
BD-ROM, 1x 54.0 Mbit/s 6.75 MB/s
SATA I 1200 Mbit/s 150 MB/s
SATA II 2400 Mbit/s 300 MB/s

Vanaf vandaag:
500GB Ext. USB 2 Maxtor HD voor €99 bij de carrefour / België!
(5 a 8 MB/s met copieren van HD to HD met totalcommander)

Normale prijs €129 (of 139???)
Plus: je krijgt er nog eens 9 zegels bij van de kerst actie!
(10 zegels = 10 euro)
MAxtor-500GB.jpg

En, der stond GEEN virus op zoals enkele site's beweren...

Oh God. Raak ik nu ineens in paniek omdat ik zo'n Lacie Porsche ding gebruik :( Is het echt zo erg?

Vanaf vandaag:
500GB Ext. USB 2 Maxtor HD voor €99 bij de carrefour / België!
(5 a 8 MB/s met copieren van HD to HD met totalcommander)

Normale prijs €129 (of 139???)
Plus: je krijgt er nog eens 9 zegels bij van de kerst actie!
(10 zegels = 10 euro)
MAxtor-500GB.jpg

En, der stond GEEN virus op zoals enkele site's beweren...

zozo afkraken is ook een vak
5mb/sec lijkt me wel erg sterk

normale prijs is 99 of 109 euro in nederland
dus waarom in belgie bestellen?

Even een waarschuwing in het algemeen -

Koop sowieso geen LaCie externe harde schijven (die Porsche modellen vooral) - die gaan achter elkaar kapot. Hele treads zijn er over geschreven, ik heb er zelf twee die ook allebei aan het overlijden zijn. Heeft niet eens te maken met de HDs zelf, maar de behuizing eromheen.

Denk dat het eerder te maken heeft met de harddisk ( lacie gebruikt maxtor hd).
i.P.V. de behuizing
Hoe kan een behuizing er nou voor zorgen dat eeh harddisk kaduuk gaat?

Denk dat het eerder te maken heeft met de harddisk ( lacie gebruikt maxtor hd).
i.P.V. de behuizing
Hoe kan een behuizing er nou voor zorgen dat eeh harddisk kaduuk gaat?

Ehmm... warmte afvoer?

los in de PEECEEkast heb je zeer waarschijnlijk voldoende circulatie tbv koeling. In krappere 'design' behuizingen van externe hdd's is dit vele malen beperkter. Als zo'n schijf onder (zware) belasting dan te warm wordt zou dat zeker invloed kunnen hebben op de werking en/of duurzaamheid.

ik denk eerder dat het met de interface chip te maken heeft. die zet USB of FW om in (S)ATA. vaak zijn dit goedkope gammele interfaces - zo ook bij de LaCie behuizingen.

getver , en ik heb me net zo'n lacie aangeschaft ...wat is er dan zo slecht aan ? de harddisk ( lacie gebruikt vnl maxtor ...trouwens opgekocht door seagate ...dus verwacht ik wel wat kwaliteit ..imo) ?
Misschien toch gewoon beter een hd enclosure gekocht en aparte hd ...
Och ja time will tell 8D

ahja lacie is nu eenmaal het meest verkocht
= meer klachten op internet.

kheb laatst voor iemand zo'n WD mybook studio edition 1TB aangeschaft met eSATA, FW800, USB2.0..
kwestie van gewoon es afwisseling van aal die lacie.. nog geen enkele is gefaald..
gebruik zelf zo'n porche for backup

zo'n WD Elements 500 GB lijkt me wel wat, bij mycom 100 pleuro.
iemand hier ervaring mee?

Bewaar je er alleen data op of heb je er een besturingsysteem op gezet?

Het gaat er mij om of ik bij wijze van spreken een homerecordingstudio erop kan zetten die niet hapert
of audio programma's kan draaien
Dat kan niemand nog bevestigen
Het is af te raden om software op een externe harde schijf zetten. Dat is vragen om problemen aangezien deze veel trager communiceren met je processor(s) en moederbord dan interne harde schijven.

maakt toch niks uiit want de software ( host en vst's worden in het geheugen geladen )
Heb ook totaal geen problemen met het audio streamen van een externe hd ...in mijn geval audio files afspelen in cubase vanaf een externe hd ( desktop hd in enclosure via usb ....btw ..veel goedkoper dan al die commerciele externe hd' s ...heb me natuurlijk ook laten vangen door al die verkooppraatjes en een lacie hd gekocht ... bleek gewoon een plastic omhulsel ( niet al te efficient voor warmteafvoer )te zijn ..porsche .............:kont:

ah harde schijven worden dan ook helemaal niet meer zo warm bij normaal gebruik.
die Porsche lacies zijn rotgoekoop in vgl met lacie schijven die koeling koeling hebben, dus ja, je zoekt het wel als je zoiets koopt om intensief te gebruiken..

voor backup is het nog steeds een schitterende oplossing (zo'n 90 euro voor 500GB)

zijn er hier ook mensen die een externe harddisk als NAS gebruiken,
zoals de witte serie van WD

Jazeker. Heb net een netstore 3500 gekocht. Heel erg vet om hem als NAS te gebruiken, want je hebt dan vanaf elke computer met internetaansluiting beschikking over je samples en andere shit die op de harde schijf staat. Let er wel op dat je een harde schijf koopt met zowel ethernetaansluiting als usb. Volgens mij hebben die schijven van WD wel usb, maar dat is dan om een extern usb-apparaat aan te hangen, moet je alles via ethernet doen. Niet handig als je hem toch besluit even mee te nemen naar een andere stek.

Back