meerdere midi-interfaces aansluiten

Omdat deze ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=86732 ) discussie eerder gaat over wel dan niet de thru gebruiken open ik deze nieuwe thread met een vraag.

Ik heb enkele apparaten die ik aanstuur vanuit mijn softsequencer. Eén synth zit aangesloten via de OUT van een EMU 2 in 2 uit midi interface, en de andere synth krijgt via de THRU van de eerste synth de noten uit de softsequencer aangestuurd. Mijn oude Roland Creative keyboard fungeert als master en die zit één van de INs.

Ik heb nu ook een Roland MC303, en dat ding is net als het Creative Keyboard OMNI ON en daar is blijkbaar geen verandering in te krijgen. Dus om de geluiden van deze instrumenten te gebruiken moeten die elk aan een aparte uitgang.

Plus het feit dat ik de knop-bewegingen van mijn synths ook wil kunnen opnemen. Op het ogenblik kan dit maar van één synth tegelijk, omdat mijn MIDI interface volzit als ik één van de synths aansluit met de OUT naar de overgebleven IN van de EMU.

Ik zit dus met de weinig midi ins en outs... zover was ik zelf al.
Nu dacht ik eraan om een tweede midi-interface aan te sluiten, met 1 in en 1 out, of meteen een 2 in 2 out... maar ik vraag me af hoe een computer reageert met 2 verschillende midi interfaces aangesloten, erger nog, wat als je twee dezelfde interfaces aansluit? Hoe hou je die op je pc uit elkaar?

En is dit eigenlijk wel de oplossing? Want één apparaat erbij, en ik kom weer tekort. Midi patchbays... dan blijf je toch beperkt tot het aantal ins en outs op je interface uiteindelijk?

MIDI Patchbay zou kunnen bv een 8 in 8 out zoals de A880 van Roland. Elke ingang is met elke uitgang te configureren. Elke denkbare combinatie van 8 ins en 8 outs is mogelijk.

Wat betreft meerdere midi interfaces op 1 pc: ikzelf maak gebruik van 4 midi interfaces op 1 pc: 2x een ESI M8U een M-Audio 4x4 en een Yamaha UX256. In totaal 26x Midi in en 26x Midi out. Gewoon op een AMD2000 processore onder XP

Origineel geplaatst door Rollie

Wat betreft meerdere midi interfaces op 1 pc: ikzelf maak gebruik van 4 midi interfaces op 1 pc: 2x een ESI M8U een M-Audio 4x4 en een Yamaha UX256. In totaal 26x Midi in en 26x Midi out.

Whajo!, 26x midi. Ik weet nog niet eens mijn AMT-8 vol te krijgen :D

Maar om even op de vraag terug te komen van de topicstarter:
Idd een Roland A-880 is een erg goede betaalbare oplossing. Tegen de 100euro heb je der wel 1. Anders een ander midi thru kastje als de 3x8 kan al een oplossing bieden.
Ook op www.engineersatwork.nl hebben ze al midisplitters die betaalbaar zijn en ook meerdere oplossingen kunnen bieden.

Probleem omzeilen...

Het grote probleem is eigenlijk (vooral bij afspelen van midi door mijn instrumenten) dat beide Roland instrumenten die ik heb enkel functioneren in MODE 3 omni on. Dus eigenlijk hebben deze elk een aparte midiuitgang op mn interface nodig. Omdat ik dit niet wist als ik mijn EMU 2in2uit kocht, dacht ik alles achter elkaar te kunnen hangen... Nu kan dat niet, want als ik de groovebox (mc303) achter de thru van mn synth hang, reageert die groovebox ook op elk kanaal dat voor de synth bestemd is? Idem met mijn roland keyboard.

Ik heb al geprobeerd om die omni mode af te zetten via mijn sequencer met een program change of CC message ofzoiets (#124 als ik het niet mis heb, kan ook iets anders geweest zijn) maar bij het keyboard is dat dus gewoon niet aan de orde, en ik denk bij de groovebox ook niet)

Is er geen manier om bv tussen de thru van mijn synth en de groovebox/het keyboard een 'bakje' te hangen dat de midikanalen beperkt tot 1 of enkele kanalen. Bv instellen dat de groovebox enkel reageert op kanaal 10 zodat ik de andere kanalen toch kan gebruiken...

Dit is haast zo simpel dat het toch moét bestaan...

Origineel geplaatst door se7en
Dit is haast zo simpel dat het toch moét bestaan...
totop heden heb ik er niet van gehoord

je moet je mcX0X ook niet op omni maar op multi zetten

Origineel geplaatst door Ramoonus
totop heden heb ik er niet van gehoord

je moet je mcX0X ook niet op omni maar op multi zetten

Hoezo?
Ik heb één en ander verkeerd begrepen denk ik.

Hoezo?
Ik heb één en ander verkeerd begrepen denk ik.
bij omni pakt je pak alle kanalen op om af te spelen

bij omni pakt je pak alle kanalen op om af te spelen

Net daarom dat ik die omni mode probeer af te zetten, dat is hetgeen wat niet lukt (niet kan?).

Ik ken de MC303 niet in detail maar hij heeft 7 parts en een ritme part.
Per part kan jet MIDI kanaal instellen. Als je niet wil dat de MC303 ook "meedoet" met andere lijntjes uit je sequencer, zet dan het midikanaal van de niet gebruikte part(s) op off.

Ik ken de MC303 niet in detail maar hij heeft 7 parts en een ritme part.
Per part kan jet MIDI kanaal instellen. Als je niet wil dat de MC303 ook "meedoet" met andere lijntjes uit je sequencer, zet dan het midikanaal van de niet gebruikte part(s) op off.

Als soundmodule kan je op het toestel niets wijzigen, en reageert die 16 part multitimbraal. Gebruikt dus elk midi kanaal.

In de gewone mode reageert hij monotimbraal op elk binnenkomend midikanaal.

Er is dus denk ik geen mogelijkheid om midikanalen af/aan te zetten...

Ik denk dat ik dit beter in een nieuwe thread plaats, maar vermoed dat het toch niet gaat uitmaken...

Als soundmodule kan je op het toestel niets wijzigen, en reageert die 16 part multitimbraal. Gebruikt dus elk midi kanaal.

In de gewone mode reageert hij monotimbraal op elk binnenkomend midikanaal.

Er is dus denk ik geen mogelijkheid om midikanalen af/aan te zetten...

Ik denk dat ik dit beter in een nieuwe thread plaats, maar vermoed dat het toch niet gaat uitmaken...
heb je de handleiding al eens doorgenomen? 8o)

heb je de handleiding al eens doorgenomen? 8o)

Ja... maar ik zal nog eens kijken (ik lijk te merken dat je uit ervaring met de MC303 zelf wéét dat het kan, maar het me liever zelf laat ontdekken... -> zoja: begrip daarvoor/zoniet: bespaar me de nutteloze zoektocht)...

Het zou me alleszins wel wat nutteloze aankopen besparen moest ik de MC303 enkel op de kanalen kunnen laten reageren die ik kies.

OK dan, nogmaals ik ken de MC303 niet omdat ik hem niet heb!
Echter ik heb even op internet in de handleiding gekeken en naar mijn idee heb je al 2 mogelijkheden om bepaalde parts niet mee te laten doen:

pagina 16: Zet het level van een part dat je niet gebruikt op 0 (nul). De part ontvangt dan wel MIDI data maar omdat het volume (level) op nul staat zal het part niet klinken

pagina 28: Je kan per part de bestemming kieze van het signaal (output assign): INT en EXT. Door INT te kiezen wordt de interne klankbron van de MC303 gebruikt. Doot EXT te kieze wordt een externe MIDI bron aangesloten op de MIDI out van de MC303 aangesproken. Dus....... Kies van die parts die niet mogen meedoen: EXT en sluit niks aan op de MIDI out van de MC303.

Oh ja, ik zag dat er ook nog een "Part Mute" functie is........

OK dan, nogmaals ik ken de MC303 niet omdat ik hem niet heb!
Echter ik heb even op internet in de handleiding gekeken en naar mijn idee heb je al 2 mogelijkheden om bepaalde parts niet mee te laten doen:

pagina 16: Zet het level van een part dat je niet gebruikt op 0 (nul). De part ontvangt dan wel MIDI data maar omdat het volume (level) op nul staat zal het part niet klinken

pagina 28: Je kan per part de bestemming kieze van het signaal (output assign): INT en EXT. Door INT te kiezen wordt de interne klankbron van de MC303 gebruikt. Doot EXT te kieze wordt een externe MIDI bron aangesloten op de MIDI out van de MC303 aangesproken. Dus....... Kies van die parts die niet mogen meedoen: EXT en sluit niks aan op de MIDI out van de MC303.

Oh ja, ik zag dat er ook nog een "Part Mute" functie is........

Wat je voorstelt is geen oplossing. Ik heb die methodes al geprobeerd. Zonder succes. Ik zal even kort uitleggen waarom (zodat ik niet als een complete debiel overkom).

Als de MC303 wordt aangestuurd, dan haalt de parts op EXT zetten niks uit, die blijven gewoon spelen (heel vreemd, maar het kanaal produceert dan enkel geen geluid als je met het klaviertje van de MC303 zelf speelt, vanop een masterkeyboard reageert de part gewoon alsof hij nog op INTERN staat). Maar dan nog, zou het niks uitmaken...

Kijk, het probleem bij deze bak is het volgende. Het is hetzelfde als bij mijn Roland Keyboard: maakt niet uit welk kanaal je binnenstuurt, hij reageert ALTIJD...

BV: Ik heb een simpele track met een drum (kanaal 10) en een synthlijntje (kanaal 1). Dit midi signaal gaat naar mn Nova (voor dat synthlijntje), en via de midi thru naar de MC303(voor de drums).

Als de MC303 niet in soundmodulemode staat, reageert enkel de part die ik selecteer (de rythmpart dus) op elk kanaal. Of ik alles dan mute, of stilzet, maakt dus geen bal uit. Zowiezo wordt ook elk synthbliepje van kanaal 1 een drummetje van de rythmpart.

Als de MC303 in soundmodulemode staat reageert die op alle 16 kanalen. Alle toetsen op de MC303 zijn losgekoppeld, en de instrumenten voor elk kanaal kunnen enkel veranderd worden vanuit de externe sequencer. Zowiezo wordt dus elk synthbliepje een instrumentnootje op de MC303...

Wat ik al geprobeerd heb is elk kanaal dat ik niet gebruik (bv alles behalve kanaal 10 )te muten (volume op nul) vanuit de softsequencer, met als gevolg, dat de noten die mijn synth op kanaal 1 moet ontvangen ook gemute zijn...

pagina 84:

'MIDIcommando’s
die via de MIDI IN worden ontvangen
worden automatisch naar het kanaal gestuurd
waarop de huidig geselecteerde Part actief is. Om
de MC-303 vanuit een extern klavier te bespelen
hoeft u dus niet eerst het juiste kanaal op te zoeken,
dat gebeurt vanzelf.'

En dat is dus mijn vrienden, dikke schijt!

Back