Phase-shifter vs. ringmodulator

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Is een phase-shifter nou hetzelfde als een ringmodulator,want daar kom ik niet helemaal uit.
Of komt dat niet eens bij elkaar in de buurt?

Wat een phaseshifter is weet ik niet zo uit m'n achterhoofd. Wel denk ik dat je misschien opzoek bent naar frequency-shifter vs. ringmodulator. Die twee liggen namelijk wel dicht bij elkaar.

Het verschil tussen die twee is dat een ringmod zowel som en verschil frequenties laat horen (zodat je je originele signaal zowel hoog als erg laag gepitched kan horen), terwijl een frequencyshifter maar één van die twee resulterende frequenties laat horen.

De harmonische relatie is bij het toepassen van frequencyshift overigens verdwenen.

Helpt dat? Of wil je toch echt het verschil tussen een phaseshifter en een ringmod?

Een phase shifter is een allpass filter.
Dus gewoon een van de 7 verschilende filter mogelijkheden: Lowpass, highpass, bandpass, bandreject of notch, peak, comb en allpass.

Bij de frequencyshifter en ringmodulator hoort ook nog de vca.
Frequencyshifter geeft of som of verschil frequenties door. (kan ook beide meestal, maar met verschillende uitgangen)
Ringmodulator geeft som en verschil frequenties door.
Vca geeft som, verschil en oorspronkelijke frequenties door.

Origineel geplaatst door Audiomoebe
Ik bedoel eigenlijk de grote knop na dertig seconden.
Wat doet het en hoe heet het?

http://nl.youtube.com/watch?v=AOhpWqrKBOo

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.(Als je er geen verstand van hebt).:D

Dat effect klinkt mij als een phaser, in ieder geval geen ringmod of aanverwant effect. Alleen wordt de plaatsing van de pieken en dalen van de phaser nu nu niet gemoduleert door zo'n typische lfo, maar door die grote knop.

Origineel geplaatst door Patat Met
Een phase shifter is een allpass filter.
Dus gewoon een van de 7 verschilende filter mogelijkheden: Lowpass, highpass, bandpass, bandreject of notch, peak, comb en allpass.

Bij de frequencyshifter en ringmodulator hoort ook nog de vca.
Frequencyshifter geeft of som of verschil frequenties door. (kan ook beide meestal, maar met verschillende uitgangen)
Ringmodulator geeft som en verschil frequenties door.
Vca geeft som, verschil en oorspronkelijke frequenties door.

Een all-passfilter, dat bestaat toch helemaal niet :confused: Iets dat alles doorlaat is volgens mij per definitie geen filter :)

Ben je niet in de war met het kamfilter-effect dat kan optreden bij faseverschuivingen?

Een Voltage controlled Phase Shifter!!!.

En stuur je zoiets aan met elk gewenst signaal?Of kan dat maar met een bepaald soort?

Origineel geplaatst door Hooihuis
Een all-passfilter, dat bestaat toch helemaal niet :confused: Iets dat alles doorlaat is volgens mij per definitie geen filter :)

Ben je niet in de war met het kamfilter-effect dat kan optreden bij faseverschuivingen?

Ik ben wel gek, maar dit is juist.

Een allpass filter laat alle frequenties door. Maar er zit een fase verschuiving in het signaal. Het filter filtert dus fase. De hoeveelheid fase verschuiving hangt af van de hoeveelheid polen. Vandaar ook de naam phaseshifter, maar het is een allpass filter.

Origineel geplaatst door Audiomoebe
Een Voltage controlled Phase Shifter!!!.

En stuur je zoiets aan met elk gewenst signaal?Of kan dat maar met een bepaald soort?

Er gaat een deurtje open, mooi zo.

Je kan elk soort signaal in de control input van zo'n phaseshifter stoppen. Normaal is dat een simpel lfotje. Maar vooral een combinatie van het audio signaal, lfo en env is erg lekker.

:okdan:

die phase shifter in hun catalogus is dus een doorsnee phaser, maar wat is dan de "phase processor" daaronder?

trouwens... die bode freq. shifter is achterlijk prijzig vergeleken met die phase-modules. of zit daar iets enorm speciaals in/achter?

Daar heb ik helemaal geen verstand van.

ik ben net bekomen van het feit dat er een VC frequency shifter bestaat.

Wat je zag en hoorde op youtube was een frequency shifter. Wat het in de praktij doet is het volgende:

In tegenstelling tot een pitchshifter die alle boventonen van een geluid evenredig omhoog of omlaag transporteert, telt een FS bij alle boventonen een bepaalde hoeveelheid op dus als je +5 hz doet krijg je het volgende:

20 hz wordt 25
40 hz wordt 45
80 hz wordt 85
160 hz wordt 165
enz

Je krijgt dus een heel disharmonische klank. Je kunt het ook aftrekken en krijgt dus een andere harmonische samenstelling van de klank. Meestal heeft hij 2 uitgangen, 1 voor de som en een voor het verschil.

En een allpassfilter bestaat wel degelijk. Als jullie meer willen lezen over dit onderwerp moet je eens dit boek lezen:

"Computermusic Tutorial" van Curtis Roads. Dit is het naslagwerk op het gebied van (digitale) synthese.

Waar kan ik dat boek evt. vinden?

ik ben nml. ook op zoek naar een boek over (modulaire) synths,omdat ik er wel wat meer over wil weten.
De basis enzo.

Er staat een heel klein beetje over in. Daar zou ik het niet voor kopen. Mocht je het willen moet je het even googlen. Ik heb het bij een grote boekwinkel gekocht op de muziekafdeling maar je kunt het ook bestellen bij bol.com e.d..

Over modulaire synths moet je even kijken op:

http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_book_toc.html

Hier vind je alle mogelijke synthese voorbeelden voor de nord modular maar zijn ook toepasbaar op analoge systemen.

Ernst Bonis heeft een rubriek in de interface elke maand wat erg leerzaam is.

Succes.

Als je gewoon wat wilt horen, download dan de gratis Clavia G2 demo. Daar zit het hele zooitje in.
Het help file geeft de volgende tekst (geschreven door Rob Hordijk):
The Frequency Shifter detunes all sinewave partials in an audio signal by the number of Hertz set by the Shift control. The module is modelled after a design by Harald Bode which was produced by Moog in the early sixties of the last century. The sonic effect is very similar to the effect of a ringmodulator, in fact internally the Frequency Shifter uses ringmodulators to create the effect. Technically speaking the module creates two separate sidebands around every sinewave partial in the audio input signal. E.g., if the input signal is a note at 220 Hz with the second and third harmonic present there are three partials in this input signal, one at 220 Hz, one at 440 Hz and one at 660 Hz. If the Shift setting is set to 43 Hz the three partials would change to 177 Hz, 397 Hz and 617 Hz on the Down output. and 263 Hz, 483 Hz, and 703 Hz on the Up output. These new frequency relations are not harmonic anymore and will cause the signals on the Up and Down outputs to sound inharmonic.

Om het nog even leuker te maken: bij ieder filter ontstaat een fase verschuiving :)

Wout

Verder is nog van belang dat effecten als ringmodulatie en frequentie modulatie ontstaan door golfvormen met elkaar te vermenigvuldigen en filters iets weghalen, wat echter niet hetzelfde is als aftrekken, welk met behulp van een negatieve waarde gebeurt...

Wout

He,bedankt.

Dat ziet er goed uit.
Het vervelende van leesvoer is dat je minder tijd kan besteden aan het echte werk.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Verder is nog van belang dat effecten als ringmodulatie en frequentie modulatie ontstaan door golfvormen met elkaar te vermenigvuldigen en filters iets weghalen, wat echter niet hetzelfde is als aftrekken, welk met behulp van een negatieve waarde gebeurt...

Wout

Kan je dit wat verder uitleggen?
Edit: Het filter gedeelte, want dat vermenigvuldigen snap ik wel.

Laatst gewijzigd:
Back