hulp gevraagd xoxbox

lepelon

Ingeburgerd
Ik ben op het moment een x0xb0x aan het maken hetgeen goed verliep tot ik bij ic8 aankwam. Had deze geplaatst en zag aan het einde dat een voetje van het ic was dubbelgeklapt. Heb de ic8 gedesoldeert en wou hem er weer in plaatsen maar het tin wil niet meer hechten bij de rechterkant van de ic8 aan de printplaat waarschijnlijk komt dat omdat ik hem te heet gesoldeert heb. Ik denk en vraag me af of het mogelijk is om de linkerhelft van het ic8 vast te solderen en de rechterhelft te kijken waar de banen naartoe gaan en deze bij bijvoorbeeld de eerste weerstand er in te solderen met behulp van een draadje? Of zijn er meerdere mogelijkheden waar ik toe nu toe niet op ben gekomen,

Laatst gewijzigd:
Als je hem te heet hebt gemaakt is de kans dat IC8 stuk is vrij groot. Het IC gaat in ieder geval eerder stuk dan de printplaat.

Als inderdaad ook de printplaat stuk is kun je dat inderdaad repareren met wat stukjes draad. Let er wel op dat er printbanen aan beide zijden zitten en dat de gaatjes waar de IC-pootjes in gaan misschien gebruikt zijn om van de bovenkant naar de onderkant van de print te komen.

Als je nu uitgebreide reparatiewerkzaamheden aan de print moet verrichten, zou ik het (nieuwe) IC8 in ieder geval in een voetje zetten.

Heb een nieuwe ic aangeschaft en deze aan 1 kant vastgezet op de pcb, volgens de datasheet ic voet 1t/m8 ic voet 9t/m16 heb ik met draaden doorverbonden .Aan ic voet 16 zit geen draad omdat deze nergens naartoe kan herleiden(?) in het datasheet staat bij ic voet16 vcc(?) deze heb ik niet doorverbonden,klopt dat, kan iemand dit bevestigen?

Volgens het x0xb0x schema zit QH van IC8 inderdaad niet aangesloten.

Alvast een debug-tip voor straks: IC8 stuurt acht van de LEDs aan. Als straks acht LEDs het niet doen weet je gelijk waar het aan ligt. Verder is er zo te zien niks afhankelijk van IC8.

Vraag me nu alleen af of dat voetje dan ook niet vast hoeft te zitten aan de pcb,
Dank voor de hulp

Origineel geplaatst door etaoin
Volgens het x0xb0x schema zit QH van IC8 inderdaad niet aangesloten.

Alvast een debug-tip voor straks: IC8 stuurt acht van de LEDs aan. Als straks acht LEDs het niet doen weet je gelijk waar het aan ligt. Verder is er zo te zien niks afhankelijk van IC8.

Back