overall volume

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Hai Peoples!

Ik heb een volume probleempje waarvan ik denk dat ik technisch iets niet goed doe..

De ene keer dan master ik mijn track en dan klinkt hij vrij hard in mijn auto, als ik de volume op 20 zet..
de andere keer dan moet ik door naar 28 volume om hem even hard te krijgen, maar dat is dan met tracks die ik veel compress en waar ik veel laag omhoog haal in de WAves C4 compressor.

Nu klinken de tracks wel heel vet en mooi rond als ik die c4 gebruik.. alleen hoe krijg ik het volume nou weer zo hard?
hij klipt al vrij snel en dus moet ik de eind volume vrij laag houden..

wat doe ik fout?

Teveel laag. Daar zit het meeste vermogen/volume in.

En in een goede mix hoef je er niet extra laag bij te doen, dat moet al in de mix zitten.

Mixen moet je niet verwarren met masteren en andersom.

Klinkt wellicht iets te simplistisch maar vat het maar als cruyfiaanse opmerking op. ;)

ehhh ...

ehhh ...

laag omhoog halen ? ik niet snap
maar gebruik je ook de l1 of l2 plugins over je hele mix als laatste ?
die zorgen er voor dat het tegen het dakje aanzit

ik check me mastering altijd op winamp 2.8
en ik heb alleen een omgedraaide versie van je probleem
namelijk dat ik sommige tracks veel harder kan zetten zonder te vervormen
maar ik denk dat aan de blikkerige kut eq van me behringer ligt
en de te harde bas die ik er instop

ik denk dat ook je probleem is
dat de verhoduingen niet helemaal kloppen
dus of te veel bas of te weinig
welke het algemenen geluids niveau van je mix naar beneden of naar boven kunnen halen.

het probleem zit em bijna altijd in het laag....als je daar teveel van instopt krijg je de rest niet meer echt hard omdat alle energie door het laag wordt verbruikt en de boel dus gaat oversturen als je de track te hard maakt.... een goede balans van de mix wil ook uitmaken, dus elk geluid een eigen gebiedje..zo krijg je geen onnodige overlappingen en kan je elk geluid netjes zo hard als je wilt in de mix zetten totdat de verhouding goed klopt.... wat wel eens goed wil helpen is om een VU meter in de gaten te houden en alle geluiden tegen 0VU proberen te krijgen, op deze manier kan je je mix-balans goed in de gaten houden en ook gelijk zien of een bepaald geluid niet in verhouding superhard in de mix staat....

bij www.pspaudioware.com kan je een gratis goede VU meter plugin downloaden..

Olaf

Een goede spectrumanalyzer wil ook helpen (is al eerder behandeld op het forum) en kijk ook eens naar andere mixen om te vergelijken.

En de C4 is een multiband compressor en geen EQ. In de handleiding staat erg goed IMO beschreven hoe hij werkt. En met de presets die erbij zitten kun je ook al zien wat en hoe hij kan werken.

ik denk idd dat het het laag is, alleen ik heb dan moeite om lekker dikke en warme laagniveaux te krijgen zonder dat ik te veel laag erin gooi wat alle energie verbruikt..

ik gebruik soms wel de L1 Ultramaximizer, alleen dan wil wel vaak het hoog oversturen, dat zal dan wel weer komen door te veel lage Hz.. ?

je zou ook eens naar psychoacoustische truukjes zoals Waves MaxxBass kunnen kijken....dan klinkt het wel heel diep maar dat is het eigenlijk niet...

http://www.waves.com/htmls/prods/indi/maxbass.html

en probeer eens wat tracks te analyseren die je goed vindt klinken....kijk eens hoe daar het laag in mekaar zit op een frequency analyser ofzo......

en als laatste: vergeet niet dat het masteren en persen op vinyl ook nogal eens het geluid verder opkrikt...... je eigen afgemixede dingen klinken nooit zo vet als een mix die door een professional is gemasterd..

Olaf

ik heb die MaxxBass plug in wel, kun je daar goed mee uit de voeten

want wat ik merk is dat ik wel een goed ballans kan maken in mijn mix,
dat alles heel zuiver en helder klinkt.. en ook echt mooi, maar ik heb echt moeite om
een stoere bass eruit te krijgen en dat dan nog die ballans blijft..

als je met deze plug in dat wel zou kunenn bereiken, dan zou dat de oplossing kunnen zijn

Origineel geplaatst door olafmol wat wel eens goed wil helpen is om een VU meter in de gaten te houden en alle geluiden tegen 0VU proberen te krijgen, op deze manier kan je je mix-balans goed in de gaten houden en ook gelijk zien of een bepaald geluid niet in verhouding superhard in de mix staat....

bij www.pspaudioware.com kan je een gratis goede VU meter plugin downloaden..

Olaf [/B]

maar hoe gebruik je die plug in dan?
hoe weet ik of alle levels goed zitten?

Origineel geplaatst door djsirjamez
want wat ik merk is dat ik wel een goed ballans kan maken in mijn mix,
dat alles heel zuiver en helder klinkt.. en ook echt mooi, maar ik heb echt moeite om
een stoere bass eruit te krijgen en dat dan nog die ballans blijft..

Fruityloops hé? :duivels:

Zonder gein, maar dit is ook het lastigste.. heb je virtuele outs op je sndcard? Rout de bass eens naar een andere out.. zodat ze elkaar niet in de weg zitten..

bedenk dat een harde knallende bas vaak meer in het midden-laag zit dan in het laag..... "stoere bassen" klinkt ook als iets overstuurds...dus probeer es wat overdrive/distortion op je bassen/kicks te knallen..

Olaf

Origineel geplaatst door krz
Fruityloops hé? :duivels:

Zonder gein, maar dit is ook het lastigste.. heb je virtuele outs op je sndcard? Rout de bass eens naar een andere out.. zodat ze elkaar niet in de weg zitten..

ik maak mijn tracks in fruity maar daarna haal ik de track naar Wavelab en daar begint het feest pas.. dus
dan zou het aan Wavelab moeten liggen? dat lijkt me niet toch..!??

nee geen multiple outs, .. of ja die heb ik wel, maar ik wil alles gewoon binnen mijn software kunnen doen

Origineel geplaatst door djsirjamez
ik maak mijn tracks in fruity maar daarna haal ik de track naar Wavelab en daar begint het feest pas.. dus
dan zou het aan Wavelab moeten liggen? dat lijkt me niet toch..!??

maar als het in fruitige niet knalt, knalt het ook niet in wavelab lijkt me.. de basis is niet goed genoeg, of herr fuse moet nog iets zinnigs kunnen melden, dat is immers onze masterguru.. :)

nee geen multiple outs, .. of ja die heb ik wel, maar ik wil alles gewoon binnen mijn software kunnen doen

Ik ken de quatro verder niet, alleen bedoel ik virtuele outs...

je kan in fruity loops wel alles naar aparte kanalen toewijzen..
en de Quatro heeft ik geloof 8 outs? en 8 ins..

maar dit omslachtige gedoe zou toch niet de enige oplossing zijn..???

ben ik HELEMAAL met krz eens: het moet in Fruityloops al goed klinken....de basis zijn je geluiden.....als je het daarna nog in wavelabs moet goed krijgen heb je een groot probleem..

Olaf

je gaat me toch niet vertellen dat iedereen die fruity gebruikt mastert in fruity...??

er zijn er toch die soundforge of wavelab pakken? en dan gaat de compressor er nog eens dik overheen!
ik kreeg laatst een mastering van een track van mij van een kennis, die had C4 gepakt om hem nog eens te compressen en die track kwam er echt heeeeel anders uit...! totaal anders dan in fruity eruit kwam..

Origineel geplaatst door krz
.....of herr fuse moet nog iets zinnigs kunnen melden, dat is immers onze masterguru.. :)

Ehm. Herr Toverkoning is een masterguru.

Maar OlafMol ea hebben gelijk IMO. Het moet in FL al goed klinken.

Je kunt ook toveren in wavelab maar dan zul je altijd concessies moeten doen tov de mix. Terwijl je dat process van kiezen welke elementen je in de mix het belangrijkst vind tijdens het mixen moet doen.

En je kunt ook VST fx in fruity loops gebruiken en er zijn een hele boel freeware VST fx pluggo's die je erg goed bij mixen van je geluid kunnen helpen. En als je last hebt van een te trage computer zul je meersporen moeten gaan gebruiken.

Maar mixen blijft moeilijk, dat moet je gewoon leren en veel over lezen. En doen, vooral veel doen.

Ik denk dat KRZ, fuse en olafmol het volgende bedoelen:

Je kunt beter een goede mix in wavelab nog beter maken dan een boutmix in WL proberen recht te trekken.

Back