computer in geluidsdichte kast bouwen

Misschien is zoiets wat voor je, dan ben je meteen klaar...

http://www.antec.com/ec/pro_en_sonatafamily.php

The leading provider of Quiet Computing™, Antec offers a full family of whisper-quiet cases. These stylish cases feature great Quiet Computing™ attributes like quiet power supplies, sound-deadening side panels, and silicone grommets for the hard drives. The EarthWatts 500 watt power supply in the Sonata III 500 and the Sonata Designer 500 cases is 80PLUS® certified, for maximum efficieny.

ik heb een nexus breeze computer kast. Toch ben ik niet helemaal tevreden over de geluidsproductie. Ik zou het liefst gewoon naast mijn computer willen kunnen slapen. Ik zit er ook over na te denken om een kast te bouwen en die vol te stoppen met isolatie spul.
nou is het zo dat deze kast vanuit de onderkant koude lucht naar binnenkrijgt en aan de achter zit en een gat waar het lucht weg kan. Als ik er nou voor zorg dat die gaten helemaal vrij zijn, dus dat ik in de houten kast gaten maak precies zo groot als de gaten in mn computer case.... dat kan toch geen kwaad? Het lucht kan gewoon naar binnen en naar buiten dan......

Ik heb zelf ook een Nexus Breeze kast. De oplossing die jij voorstelt zal niks helpen gezien de geluidsproductie juist van de fans komt die meteen achter/over die gaten in de kast zitten.

Tips:
*Moederbord*
Zorg dat je zo min mogelijk fans in je pc hebt, begin bij het moederbord: zorg dat deze een passieve koeling heeft. Ik heb zelf bijv. de ASUS A8N32 Sli Premium linkje die een koelblokje heeft op een bepaald processortje (de zogenoemde Northbridge) waar normaal een fan op zit te draaien.

*CPU en GPU*
Verder weet ik niet wat voor processor en videokaart je hebt, maar als dit een beetje oude modelletjes zijn, dan heb je kans dat er ook passieve koelblokken zijn voor beiden processoren; hier zullen wel flinke koelvinnen opzitten gezien er flink wat hitte weg moet. Minpunt daaraan is weer dat er een goede luchtstroming in je pc-kast zit, omdat die koelvinnen dus veel warmte gaan afgeven. en wil je een beetje goede luchtstroming hebben, dan heb je dus weer een fan nodig om de verse/koude lucht erin te zuigen.
Zijn de processor en de videokaart toch aardig up-to-date, dan moet je waterkoeling pakken (is minder eng als het klinkt hoor) <== en dit raad ik dan ook aan (gegarandeert stil). Zalman Reserator
Deze gebruik ikzelf overigens al 3 jaar met veel plezier en zonder problemen :)

*Voeding*
Verder is de fan in je voeding een grote boosdoener. Ook hier zijn passief gekoelde versies van te verkrijgen. voorbeeldje. Ten tijde van mijn aankoop waren er nog geen passieve voedingen met degelijk wattages, dus had ik the next best thing gekocht: Een Seasonic voeding uit hun S12 serie. Ook een absolute aanrader. Deze heeft wel een fan, maar je hoort 'm niet; echt niet!
linkje

*Hard disks*
En als laatste zou ik zeggen, zorg voor koelende behuizingen voor je harde schijven, zodat deze niet rechtstreeks tegen het bevestigingsframe hangen te trillen (kan soms ook een nasty hoog "zoem"-geluid opleveren).
voorbeeldje
While you're at it, regel meteen stille harde schijven. De Seagate Barracuda VII.7 lijn staat hier bekend om. Maar dit is geen must, wanneer je die behuizingen hebt, zijn ze al een stuk stiller (en zit je niet met het hele windows opnieuwe installeren gedoe te kijken)

*Overige links*
http://www.silentpcreview.com
http://www.build-quiet-pc.com/
http://www.buildsilentpc.com

In mijn bakkie heb ik dus:
* Nexus Breeze kast
* Passief gekoeld ASUS A8N32 Sli Premium moederbord.
* Uberstille Seasonic S12 voeding
* Watergekoelde CPU en GPU (respectievelijk processor en videokaart-chip)
* Harddisk-coolers/behuizingen

Resultaat: ik hoor mijn pc helemaal niet. Alleen 'snachts, wanneer er buiten geen "ruis" meer is hoor je "iets" en dan ook alleen pas als je echt stil bent, de ramen dicht hebt, muziek uit en er op let. Als je er niet op let dan hoor je het niet eens.
Heeft me wel wat gekost toendertijd, maar dat komt ook omdat ik destijds meteen voor m'n nieuwe pc aan het rondkijken was, die dus nieuw EN stil moest zijn.

Ik hoop dat m'n info wat geholpen heeft :mexico: ..
Succes ermee :yamaha:

he bedankt voor je duidelijke uitleg,

ik heb wel een redelijke nieuwe computer en best wel nieuwe componenten. Zelf heb ik ook het idee dat het meeste geluid komt uit de nexus voeding. Terwijl ik dat niet echt had verwacht. De Seasonic voeding ziet er best wel goed uit en ik denk dat ik dan ook snel ga bestellen. Ik ben denk ik toch wel van plan een meubel te maken en daar mijn computer in te plaatsen omdat ik dat toch mooier vind samen met de rest van mijn studiospul. Volgens mij kan het niet egt kwaad als ik de ventilatie gaten groot genoeg maak.

Kheb 1 van de 2 coolers uitgetrokken. PC in de kast gezet, wat kussens eromheen. De kast toe. en khoor niets meer. Ben nu aan het testen hoe lang het duurt voor die heet wordt door die kussens. De kast is redelijk ruim dus dat valt wel mee. Nee het komt wel goed ;) Nu nog verlengstukken voor vga, dvi, ps/2 en usb kabels. Hoe lang mogen deze dingen dan wel zijn? De kabel vd RME multiface geraakt er net. Deze is 4 en een halve meter.

Dat kan nu prima werken door de omgevingstemperatuur, maar als het van de zomer 28 graden of meer is in de ruimte gaat dat hele andere temperaturen in de kast opleveren.

Wees je er wel van bewust dat als je electronica te warm wordt (dan hoeft de PC geen eens uit te vallen) de slijtage van je PC met 30% of meer kan toenemen in de tijd. Je levensduur van je systeem zal dus aanzienlijk verkorten. Zorg iig dat je ook je BAckups goed voor elkaar hebt (maar dat moet natuurlijk altijd ;-))

Ik zweer in ieder geval bij waterkoeling. Het is nu eindelijk consument-vriendelijk en het werkt gewoon goed en stil en je kast is tenminste binnen ook lekker koel.
En je hebt een mooie radiator erbij natuurlijk :D

Ik zweer in ieder geval bij waterkoeling. Het is nu eindelijk consument-vriendelijk en het werkt gewoon goed en stil en je kast is tenminste binnen ook lekker koel.
En je hebt een mooie radiator erbij natuurlijk :D

hoor je het water lopen ? heb meestal aandrang als ik water hoor lopen :D

Ik wil hem stil maken omdat ik anders mn akoustische instrumenten niet naar behoren kan opnemen. Dus die kast met dat deurtje is handig zodat als ik niets opneem, het kastdeurtje open zet zodat de pc kan koelen. Terug opnemen? Kastje toe :) Zo ontzettend veel zal ik niet opnemen. Momenteel heb ik een laptop gekoppeld aan een Multiface II. Dus nu zet ik steeds de laptop in de gang naast me studio als ik wil opnemen. Ik wil nu een rme multiface pci kaartje voor mn tower pc die stil moet. Dit lijkt me de beste optie.
Nu heb ik wel een cardbus te veel, ik hoop dat RME die wil inruilen voor de pci versie :maffia: Straks de heren ff mailen.
Bedankt voor allle hulp, ik ga die links op me gemak eens bekijken

akoustisch opnemen in een ruimte waar ook je pc staat zegt mij dat je geen recording booth hebt, om dan akoustisch op te nemen, en dat het ook echt klinkt, lijkt me heeeel sterk

nou ik heb de kast maar niet gebouwd en vandaag een gat in de muur geboord de computer zit nu in de andere kamer. in 1 woord: GEWELDIG!
Dit had ik al 6 jaar geleden moeten doen.

Back