Ik heb zelf ook een Nexus Breeze kast. De oplossing die jij voorstelt zal niks helpen gezien de geluidsproductie juist van de fans komt die meteen achter/over die gaten in de kast zitten.
Tips:
*Moederbord*
Zorg dat je zo min mogelijk fans in je pc hebt, begin bij het moederbord: zorg dat deze een passieve koeling heeft. Ik heb zelf bijv. de ASUS A8N32 Sli Premium
linkje die een koelblokje heeft op een bepaald processortje (de zogenoemde Northbridge) waar normaal een fan op zit te draaien.
*CPU en GPU*
Verder weet ik niet wat voor processor en videokaart je hebt, maar als dit een beetje oude modelletjes zijn, dan heb je kans dat er ook passieve koelblokken zijn voor beiden processoren; hier zullen wel flinke koelvinnen opzitten gezien er flink wat hitte weg moet. Minpunt daaraan is weer dat er een goede luchtstroming in je pc-kast zit, omdat die koelvinnen dus veel warmte gaan afgeven. en wil je een beetje goede luchtstroming hebben, dan heb je dus weer een fan nodig om de verse/koude lucht erin te zuigen.
Zijn de processor en de videokaart toch aardig up-to-date, dan moet je waterkoeling pakken (is minder eng als het klinkt hoor) <== en dit raad ik dan ook aan (gegarandeert stil).
Zalman Reserator
Deze gebruik ikzelf overigens al 3 jaar met veel plezier en zonder problemen
*Voeding*
Verder is de fan in je voeding een grote boosdoener. Ook hier zijn passief gekoelde versies van te verkrijgen.
voorbeeldje. Ten tijde van mijn aankoop waren er nog geen passieve voedingen met degelijk wattages, dus had ik the next best thing gekocht: Een Seasonic voeding uit hun S12 serie. Ook een absolute aanrader. Deze heeft wel een fan, maar je hoort 'm niet; echt niet!
linkje
*Hard disks*
En als laatste zou ik zeggen, zorg voor koelende behuizingen voor je harde schijven, zodat deze niet rechtstreeks tegen het bevestigingsframe hangen te trillen (kan soms ook een nasty hoog "zoem"-geluid opleveren).
voorbeeldje
While you're at it, regel meteen stille harde schijven. De Seagate Barracuda VII.7 lijn staat hier bekend om. Maar dit is geen must, wanneer je die behuizingen hebt, zijn ze al een stuk stiller (en zit je niet met het hele windows opnieuwe installeren gedoe te kijken)
*Overige links*
http://www.silentpcreview.com
http://www.build-quiet-pc.com/
http://www.buildsilentpc.com
In mijn bakkie heb ik dus:
* Nexus Breeze kast
* Passief gekoeld ASUS A8N32 Sli Premium moederbord.
* Uberstille Seasonic S12 voeding
* Watergekoelde CPU en GPU (respectievelijk processor en videokaart-chip)
* Harddisk-coolers/behuizingen
Resultaat: ik hoor mijn pc helemaal niet. Alleen 'snachts, wanneer er buiten geen "ruis" meer is hoor je "iets" en dan ook alleen pas als je echt stil bent, de ramen dicht hebt, muziek uit en er op let. Als je er niet op let dan hoor je het niet eens.
Heeft me wel wat gekost toendertijd, maar dat komt ook omdat ik destijds meteen voor m'n nieuwe pc aan het rondkijken was, die dus nieuw EN stil moest zijn.
Ik hoop dat m'n info wat geholpen heeft

..
Succes ermee