producer/artiest in bedrijfsvorm?

Jayce

Niet-Betalend Lid
Ik kan even geen betere titel bedenken. Na enig zoekwerk op het forum en de rest van het interweb werd het mij niet echt duidelijker.. Ik was aan het lezen over mensen die een eigen onderneming zijn begonnen (eenmanszaak) voor muziek opdrachten (reclame etc). Is het echter ook mogelijk of gebruikelijk, om je werkzaamheden als artiest in bedrijfsvorm te gieten? Het lijk mij erg voor de hand liggend, maar ik lees er weinig over. Ik bedoel dus:

IPV contract bij label als artiest (licensie), -> contract als productiebedrijf

Is dit mogelijk, zo ja wat zijn de voor en nadelen ervan?

Heb inmiddels wat gevonden in deze thread; bedrijf beginnen: eenmanszaak?

D-mike-E:
dan moet je dus ook eerst BTW vangen. En dat doe je (in mijn situatie, dus tracks uitbrengen via platenmij.) in de muziek-business maar weinig.

Zo mag je Buma/Stemra inkomsten weer niet gebruiken om je terug te vangen BTW mee te berekenen, aangezien hierover geen BTW afgedragen wordt.

Als ik het goed begrijp zul je dus weinig btw kunnen terug krijgen over je inkomsten, en alleen over bijv je ingekochte gear?

En klopt het dat je een bepaald aantal uur per jaar moet werken aan je onderneming? Ik had namelijk het idee om in de toekomst misschien een eenmanzaak op te zetten, zodat ik mijn inkomsten en uitgaven kon verrekenen. Maar dit zou in eerste instantie wel naast mijn normale baan moeten plaats vinden.

Origineel geplaatst door Jayce
Heb inmiddels wat gevonden in deze thread; bedrijf beginnen: eenmanszaak?

D-mike-E:

Als ik het goed begrijp zul je dus weinig btw kunnen terug krijgen over je inkomsten, en alleen over bijv je ingekochte gear?

En klopt het dat je een bepaald aantal uur per jaar moet werken aan je onderneming? Ik had namelijk het idee om in de toekomst misschien een eenmanzaak op te zetten, zodat ik mijn inkomsten en uitgaven kon verrekenen. Maar dit zou in eerste instantie wel naast mijn normale baan moeten plaats vinden.

Het aantal uren bepaald wat voor soort status je krijgt,dit is van belang als je opdrachtgevers hebt,dan hoeven ze geen premies af te dragen...(daar moet je jaarlijks een VAR = Verklaring Arbeids Relatie voor invullen)

De btw die je betaald (apparatuur bv.) trek je af van de btw die je ontvangt (wat je aan je opdrachtgevers factureert)...btw is eigenlijk niets,daar hoef je het niet voor te doen...
Wel voor de belasting : alle apparatuur die je koopt kun je afschrijven,en dus scheelt dat je een berg belasting elk jaar,zeker als je toch al apparatuur koopt regelmatig...
Op het moment dat je je inschrijft bij de KvK en alle belasting papier zooi regelt,kun je ook de appratuur die je al hebt 'inbrengen' in je onderneming...dat alleen scheelt je het eerste jaar een berg belasting !!...

Je moet wel een administratie bijhouden en daar zijn ook kosten aan verbonden (je moet een boekhouder hebben)...kijk dus eerst of het wel de moeite waard is om je in te schrijven,of om gewoon als free-lancer verder te gaan...beide hebben belasting voordelen...als je echter ook een goedbetaalde baan hebt moet je goed kijken of je er uiteindelijk wel op vooruit gaat.....

Meer info kun je vinden op de sites van bv. Buma/Stemra,Kamer van Koophandel en FNV Kiem...en overleg eens met een boekhouder...een goede boekhouder is het halve werk...

Back