VariOS vraagje....

robbie50

ferkeert lit
Hallo,

Is er een editor voor de variOS ingebruik met de VCII , vocoder, kaart?
Op de Vsynt is tweaken van de instelling van de vocoder sounds mogelijk, maar hoe doe je dat met de variOS?

graag reacties,

robbie
:) ;)

Roland heeft nooit een editor voor de VC-2 uitgebracht.
Helaas moet ik zeggen, want hoewel editen via de Varios wel mogelijk is, vind ik het persoonlijk een crime om te doen.

Ik hoop nog altijd op een goede editor door een handig iemand. Ik ben zelf ook wel aan het experimenteren geweest, maar door gebrek aan kennis tot nu toe zonder veel resultaat.

Het aanpassen van patches in de Varios geschiedt door aanpassen van parameters in menu's, via het kleine display van de Varios.
Een gedetaileerdere uitleg is te vinden in de handleiding. VC-2 Handleiding

groet

Tom

Editen VariOS

Editen VariOS

Tom,

Dank voor je reactie...
Ik vind dat editten op de variOS ook een heel gedoe.......boekje ken ik.....
Hoe bewegen we Roland er toe om een envoudige editor uit te brengen.....
Ik heb het gevoel dat ze aan de VariOS begonnen zijn....maar na aankoop komen er geen updates (zo ook kaarten) uit.
Is eigenlijk bij de Vsynt ook zo gegaan...
Typisch Roland denk ik.....:confused:

groet,

rob
:)

Op zich valt het met die updates wel mee.
Het basis OS en V-producer zijn ge-update in het verleden en ook de Varios-8 en Varios-303 toepassingen kregen een verbeterde versie.

Wat betreft het niet uitbrengen van nieuwe kaarten, daarin ben ik het wel met je eens, hoewel ik moet zeggen dat met vijf verschillende toepassingen ik best tevreden ben met mijn Varios.

Het ontbreken van een editor voor de VC-2 vind ik er erg suf.
Bij de VC-1 zit tenminste een fatsoenlijke editor. Die is weliswaar niet van Roland zelf, maar een speciale versie van MidiQuest.
Ik hoopte dat anderen dan Roland eventueel een editor zouden maken, maar tot op heden ben ik niets tegengekomen.
Op de site van Psicraft zie ik wel dat zij voornemens zijn ooit een Varios editor op de markt te brengen, maar als ik de release datum van hun Virus editor bekijk (november 2006) verwacht ik daarvan niets op korte termijn.
Ik heb hen ooit in een e-mail om informatie gevraagd, maar daarop heb ik nooit enige reactie gekregen.

groet

Tom

Hoe bewegen we Roland er toe om een envoudige editor uit te brengen.....

Ze zouden het hele varios systeem open source moeten maken, dan zouden er veel meer mensen programma;s en applicaties gaan schrijven en zou het systeem veel populairder zijn dan nu.

In het begin zouden er ook door "derden" kaarten gemaakt worden, ik heb er tot nu toe nog weinig van gezien.

erg jammer dat ze het zo links laten liggen ;S

Tja, Tja...Talsma

Tja, Tja...Talsma

Origineel geplaatst door Talsma
Ze zouden het hele varios systeem open source moeten maken, dan zouden er veel meer mensen programma;s en applicaties gaan schrijven en zou het systeem veel populairder zijn dan nu.

In het begin zouden er ook door "derden" kaarten gemaakt worden, ik heb er tot nu toe nog weinig van gezien.

erg jammer dat ze het zo links laten liggen ;S

Tja, tja......

Volgens mij hebben ze de variOS op de markt gebracht en daarna gedacht....
"wat hebben we NU gedaan"???

Inderdaad doodzonde dat er verder geen ondersteuning is...
Ik gebruik hem voornamelijk als "vocoder" met de VC2 kaart....

groetjes,

robbie
;) :)

Ik gebruik de VC-1 het meest.
V-producer is de toepassing waar ik in eerste instantie de Varios voor aanschafte en dat gerbuik ik dan ook regelmatig. Niet dat daar altijd iets bruikbaars uithaal, maar ik heb er veel lol mee.
De Varios-8 toepassing gebruik ik ook met enige regelmaat.
De VC-2 vind ik erg goed, maar is nogal specifiek, dus maak er niet echt vaak zinnig gebruikl van...Wel onzinnig gebruik trouwens.
De Varios-303 toepassing gebruik ik eigenlijk zelden of nooit.
Da's gewoon niet zo mijn ding.

Het zou mooi zijn als er ooit door derden toepassingen zouden kunnen worden ontwikkeld. Iets 'modulairs' of een Varios die VST's draait lijkt mij wel wat.

groet

Tom

Is er inmiddels wel een editor beschikbaar (google levert niets op)? Is deze kaart i.c.m. de VariOS de moeite waard als je alleen de presets gebruik, kun je dan bijvoorbeeld wel via MIDI controllers een aantal parameters bedienen?

Voor zover mij bekend is er geen editor en die zal er ook niet komen vrees ik, tenminste, niet van Roland.

Er zijn wel een aantal parameters die met CC bedient kunnen worden, maar voor de 'diepere' edits zul je toch in sysex moeten verdiepen.
Ik ben zelf wel bezig met een eenvoudige template in Midi Touch en TouchOsc voor de iPad. Ik weet niet of dit soort programma's er ook voor de pc zijn, want ik zie mezelf niet een editor van de grond af opbouwen.

De presets zijn best goed en de extra patches die ervoor heb zijn ook niet slecht, maar een eigen patch editen via de VariOS vind ik niet handig en dan druk ik mezelf erg zacht uit.
Een goede editor zou nog steeds erg welkom zijn.

groet

Tom

Is die VC2 ook goed als sound design tool in te zetten op bijvoorbeeld andere geluiden dan vocals, om bijvoorbeeld drumloops te muteren en zo.

Goede vraag, maar geen idee eigenlijk.

Goed beschouwd heb ik niet veel nuttigs gedaan met de VC-2. Ik heb voor anderen weleens wat koortjes opgenomen met de VC-2 en er zelf wat 'vocoderdingen' mee gedaan en daarvoor werkt het uitstekend, maar verder heb ik er weinig mee ge-experimenteerd.
Misschien een goed idee om eens te gaan doen.

Heb jij een VariOS?

Sinds een paar dagen ben ik de bezitter van een (nog nooit gebruikte) VariOS die bij een opruiming van Peter Verspuy te koop was. Heb al wat met de VProducer gedaan en ik ben erg te spreken over de geluiden die ik er uit haal. Je kan een drumloop behoorlijk ombouwen tot iets totaal anders ook de effecten helpen daarbij. Dit is wel echt mijn ding omdat ik een fan ben van DSP platforms zoals Scope en de Nord Modular.

Ik ga nu ook op zoek naar een VC1 (D50) kaart en misschien dus ook een VC2. Op Windows 7 support hoef ik natuurlijk niet te rekenen maar dat geeft niet omdat ik toch al een XP systeem in de studio hou voor compatibiliteits zaken. De usb MIDI drivers kreeg ik niet aan de praat maar gelukking werkt VProducer wel via de externe MIDI aansluitingen op de VariOS. Het blijft jammer dat Roland dit niet verder ontwikkeld maar misschien vind Roland de markt te klein omdat iedereen met native plugins werkt, behalve ik ;)

Ik ken ook maar weinig VariOS gebruikers, eigenlijk geen, maar heb ondanks het gebrek aan plugins geen spijt van mijn aankoop destijds.

Overigens wil ik je, waarschijnlijk ten overvloede, wijzen op de 2 gratis instrumenten die je voor variOS kunt downloaden, te weten VariOS 8 en VariOS 303.

http://www.roland.com/products/en/_support/dld.cfm?PRODUCT=VARIOS

Wel gedownload maar nog niet geprobeerd. Ik zat er al wel aan te denken om een Lemur template te maken voor die VariOS 8 om dat die GUI wel erg priegelig is.

Dat is goed te doen, denk ik.
Ik heb geen Lemur, maar op de iPad werkt het prima.
De meeste parameters zijn aan te sturen met CC. Alleen de golfvormen willen sysex, maar ook dat is te doen. Ik heb VariOS 8 jarenlang ge-edit met een Remote SL en dat wekrte al fijn.

Dat is goed te doen, denk ik.
Ik heb geen Lemur, maar op de iPad werkt het prima.
De meeste parameters zijn aan te sturen met CC. Alleen de golfvormen willen sysex, maar ook dat is te doen. Ik heb VariOS 8 jarenlang ge-edit met een Remote SL en dat wekrte al fijn.

Worden de parameters in de VariOS 8 controller software dan ook geupdate? Of kun je de patches ook op een andere manier opslaan?

Back