dynacord tapedelay wiskop dimknop

2206

www.florisvanhoof.com
ik zou graag een draaiknopje aan m'n dynacord echocord mini tapedelay maken waardoor de wiskop geleidelijk aan minder wist. dt het geluid zich blijft opstapelen met andere woorden.
dus geleidelijk aan dimmen (meer opstapeling dus) en niet gewoon aan/uit of met plakband over de knop.

wat moet ik doen met de 2 draadjes die naar de wiskop lopen?
wat voor knop/potmeter etc moet ik kopen? of kan ik het nodige uit bvb een oude casettespeler halen?

Re: dynacord tapedelay wiskop dimknop

Origineel geplaatst door 2206
ik zou graag een draaiknopje aan m'n dynacord echocord mini tapedelay maken waardoor de wiskop geleidelijk aan minder wist. dt het geluid zich blijft opstapelen met andere woorden.
dus geleidelijk aan dimmen (meer opstapeling dus) en niet gewoon aan/uit of met plakband over de knop.

wat moet ik doen met de 2 draadjes die naar de wiskop lopen?
wat voor knop/potmeter etc moet ik kopen? of kan ik het nodige uit bvb een oude casettespeler halen?

Het moet kunnen lukken. Je haalt gewoon de 2 draadjes van de wiskop los en stopt er een potmeter tussen. De waarde van de potmeter is afhankelijk van de weerstand van de wiskop. Ik heb alleen geen idee wat voor waarde je moet gebruiken.

Maar waarom niet gewoon een schakelaar?

kan je er iets verkeerd mee doen als de potmeter een verkeerde waarde heeft?

beter een draaiknop dan gewoon een schakelaar om dan geleidelijk aan minder of meer te wissen.

meet die kop eens door met een ohm meter.
Of plaats het type nummer eens hier.

meestal is een wiskop hoogohmig..[ vergelijk het maar met een gitaar element]
Pak eerst eens een potmeter in de buurt van de 100k .
1e draadje van de kop op de bovenste aansluiting van de potmeter.
2e draadje op de middelste aansluiting van de potmeter.
de 2 draadjes wie er eerst op de kop aanzaten op de 2 buitenste aansluitingen van de potmeter.

even uit het net geplukt.
op de out dus de wis kop.

volume-control-potentiometer-connections-schematic.gif

het is ook een idee om het signaal van de afspeelkop terug te routen naar de opnamekop. op die manier kun je ook de feedback van de delay regelen.

Even ter info tussendoor.
Heet dat fenomeen niet 'dubbing'?Of is dat heel wat anders?

als je de wiskop uitzet is het dubbing, als in overspoelen.
als je het delaysignaal opnieuw de delay instuurt heet het feedback

Back