XB-1 of toch mn VK7 houden, of..?

xxod

Ingeburgerd
Hallo ieders,

Ik zit met het volgende. Ik heb zelf al tijdje een Roland VK-7, welke omschreven word als een betere hammond clone dan de XB-1. Ik zelf vind de VK7 nogal schel klinken dan als ik op een XB-1 speel (vriend). Weten jullie hoe ik de "rijke" sound van de XB-1 kan krijgen op mn VK7. Ik mis gewoon "iets" in de sound. :stupid

De leslie simulatie van de VK7 klinkt dan wel beter als de XB-1 alleen is er natuurlijk ook de mogelijkheid om een leslie-simulatie, rackversie/pedaal?, te kopen. Maar waar t bij mij op dit moment om draait is hoe ik dus een mooie klank uit mn VK7 kan halen. Of is het de klank persoons gebonden?

Maar ik overweeg misschien zelfs wel om mn VK7 te verkopen en voor dat geld een XB-1 (of ander alternatief) en evt een leslie-simulatie-module (lang woord) te kopen. Of weet iemand nog een beter alternatief.

Groet van een "hopeloos zoekende" toetsenist. :P

Gewoon de VK-7 houden en hem aansluiten op een Motion Sound Pro-3x. Klein, handzaam maar wel het echte leslie-geluid.

hmm.. wel mooi ding als ik kijk naar wat er op
deze
site staat. Alleen beetje te duur denk ik zelf. 850,- nieuw! Eventuele andere oplossingen. Maar ik neem aan dat de VK7 qua klankopwekkeing beter is dan de XB-1, welke ook ouder is.

Als ik wil "sleutelen" aan mn klank moet ik dan juist beetje spelen met mn EQ of moet ik m door een pedaal laten gaan ofzo. Zoals een pre-amp en losse Rotory-effectenbak erbij, of klinkt dit te moeilijk.

Ik heb maar 1 advies een Dynacord CLS-222, die klinkt helemaal te gek als simulator, het stereo effect is heel goed.

Ik heb er overigens 1 staan die helemaal goed is en niet meer gebruik omdat ik voortaan alles op de S-90 doe.

Mocht je interesse hebben hoor ik het wel.

Harold

Boss RT-20 leslie simulator.

Prima apparaat, weet ik uit persoonlijke ervaring.

RT-20_T-d33e44ad2f39e665d2dfc64a573f5fa5.jpg

Maar de topicstarter geeft dus aan dat de leslie op de VK-7 wel okee is; zo'n pedaal is alleen nodig als-ie naar de XB-1 switcht. Het gaat er in de eerste plaats om waarom die VK-7 zo schel klinkt. Daar heb ik ook geen flauw idee van, maar ik weet wel dat de XB's niet het enige alternatief zijn. De Nord Electro 1 en 2 klinken briljant; de orgels van de Electro 2 klinken live precies zoals het hoort. :)

(maar eerst proberen die VK-7 beter te tweaken natuurlijk ;) )

Ja ik zal wel even moeten kijken naar een wat mooiere sound op mn VK 7, maar zou het evt zo kunnen zijn dat dat naar mijn omschrijving: borrelend, gegrom van hammond komt door de leslie. ik weet dat lastig te omschrijven is. maar volgens jou zou ik netzogoed dus mn VK 7 omruilen voor zown Nord, of is dit een beetje teveel van t goede?

ik zal wel ff een demotje maken van mn sound nu.

Ja ik zal wel even moeten kijken naar een wat mooiere sound op mn VK 7, maar zou het evt zo kunnen zijn dat dat naar mijn omschrijving: borrelend, gegrom van hammond komt door de leslie. ik weet dat lastig te omschrijven is. maar volgens jou zou ik netzogoed dus mn VK 7 omruilen voor zown Nord, of is dit een beetje teveel van t goede?

Ik zou het niet weten: ik heb ze alledrie niet! (Electro, VK-7, XB-1) Maar aangezien ze alledrie veel gebruikt worden en ik ze allemaal weleens live gehoord heb bij bands, en ze ook allemaal goed klonken denk ik dat het meer een kwestie van goed drawbars schuiven is dan ruilen - alhoewel elk orgel natuurlijk zijn eigen sound heeft; misschien is de XB-sound gewoon meer iets voor jou dan die van de VK-7. Wat schuiven betreft: hier en hier staan voorbeelden van instellingen; wel voor de Electro, maar misschien ben je er op de VK-7 ook wat mee? Of stuur anders Daftmax 's een pm. Die lijkt in deze thread er best wel wat vanaf te weten, dus misschien heeft die nog goede adviezen.

ik zal wel ff een demotje maken van mn sound nu.

Met mijn oordopjes hier, zonder vergelijkingsmateriaal en met alleen het hoge solo (hoe vaak speel je zonder begeleiding met alleen je rechts?) kan ik hier niet heel veel mee, vrees ik. Maar iemand anders vast wel.

Ik heb lang gespeeld op een VK-7. Ik was niet kapot van de Leslie simulator en gebruikte daar een Dynacord cls-222 voor. Die was erg goed. Op de eerste CD van mijn band hebben we de VK-7 gebruikt maar dan door een Leslie 760.

Nu heb ik een XK-3. Dat is toch wel een stapje verder hoor. Ik gebruik hem door een Motion Sound KB3. Dat klinkt heel behoorlijk. Hoewel ik het liefst een echte Leslie zou blijven gebruiken.

Ik kan me herinneren dat er ooit een vergelijking op het internet te vinden was tussen de VK-8, de XK-3, de Electro en NI B4. Ik vond toen de XK-3 verreweg het best klinken. De VK-8 en de Electro klonken veel dunner. B4 was bepaald niet slecht maar klonk af en toe te 'gesampled', te onecht.

De CLS-222 die eerder werd aangeprezen is een prima aanschaf voor hammond. Doen!

Back