Prophecy/Z1 vs MS2000/Microkorg

Prophet

Ouwe rot
Kan je uit de MS2000/microkorg dezelfde klanken putten als uit de Prophecy/Z1 ?
Hebben zij met name dezelfde engine/technologie of is de MS/micro beter? Heb deze vergelijking nergens teruggevonden, daarom hier even een vraag ivm VA synths van de Korg stal.

Iemand met beide toestellen ervaring?

:biertje: :biertje:

De Z1 en de MS2000 zijn toch wel behoorlijk verschillend.

De Z1 kent naast de virtueel analoge algorithmes ook nog wat oscillatortypes voor blaas- en plukinstrumenten, en een FM achtige vorm, de Z1 is dus eigenlijk meer een allround modelling synth.

De MS en microkorg zijn puur virtueel analoog met wat extra gesampelde golfvormen voor een wat breder klankenpalet.
De MS heeft gesamplede single cycle waves, rond de 60 geloof ik, naast de standaard golfvormen, de microkorg heeft weer een paar golfvormen meer aan boord.

De MS2000 heeft een erg beperkte arpeggiator t.o.v. de Z1 (polyphone & programmable, heeeeel erg goed!) maar heeft wel een 3 tracks stepsequencer waarmee je per stap tot 3 parameters van de synth kan moduleren (ook tamelijk bruikbaar8) ) . De microkorg heeft de arp van de MS maar mist de stepsequencer, heeft daarentegen weer een verderontwikkelde vocoder met mogelijkheid tot het "freezen" van je modulator signaal, kortom spreek een "aaaa" in je vocoder en "freeze" dit signaal, dan heb je dus een extra (op dat moment statisch) formantfilter op je klank. De MS2000 heeft ook een vocoder en inputs voor verdere signaalbewerking. De Z1 heeft geen inputs en dus ook geen vocoder.

Ik heb zowel een Z1 als een MS2000 langere tijd in de studio gehad, maar heb de MS weggedaan. Ik vind de Z1 toch boeiender om op te programmmeren en geeft me kwa veelzijdigheid ook meer voldoening, maar dat is superpersoonlijk natuurlijk.

De MS heeft wel "hippere" presets, maar de Z1 komt met wat tweaken pas echt tot leven, uitgebreidere effecten, meer stemmen en 2 filters die je serieel en parallel kan laten werken, gaat erg ver.

Wat de sound aangaat kan je uit de Z1 wat meer verschillende sounds halen met meer stemmen en meer effecten, maar de MS2000 kan door de DWGS golfvormen weer wat andere soort sounds halen als de Z1, de MS is meer een eenvoudiger klinkende synth, het is moeilijk uit te leggen ben ik bang.

Ik hoop dat het je een beetje hebt geholpen, als je meer info wil, geef je maar een gil!

Suk6!

Hey Beepr,

Is me al duidelijker nu, waarvoor dank,mja heb niets uit de korg-stal van VA, enkel een NX5R halfrack module.

Ik neem aan dat de Z1 dan krachtigere klanken/leads kan boosten dan de MS, waardat de MS dan weer wel specialere texturen(pads) en FX toestanden kan toveren?

Is het zoiets dat je bedoeld?

Ik vind het moeilijk om uit te leggen.

De Z1 heeft een dusdanige interne structuur dat complexere klanken wat makkelijker haalbaar zijn.
Er zijn 2 oscillatoren, een sub osc. en een noisebron. beide oscillatoren kunnen verschillende algorithmes hanteren,
zo kan je 2 x virt.analoog maar ook bijv. 1 plucked instr. en 1 reed instr. inzetten.
De osc. kan je naar twee mixers routen met voor elke mixer een apart volume, de output van deze mixers gaan weer naar 1 van de 2 filters, in de praktijk kan je dus osc 1&2 via mixer 1 naar filter 1 laten gaan en de subosc. via mixer 2 naar filter 2, erg veelzijdig en te vergelijken met de filteropzet van de waldorf Q. Er zijn ook meerdere filtertypes per filter waaronder een dubbele (moduleerbare) bandpass met afz. regelbare resonantie voor mooie formant achtige effecten.

Deze opzet laat veel complexere sounds toe als een MS2000, die de osc. naar 1 mixer stuurt en daar 1 filter achter heeft staan met minder filtertypes. Dit tekort in vergelijk met de Z1 vult de MS2000 dan weer aan met die gesampelde single shot waves, zodat er toch wat meer klanken mogelijk zijn als uit een standaard VA.

Dit is misschien wat duidelijker, als je een keer in Rotterdam bent kom je maar eens naar de Z1 luisteren,
koffie staat klaar!:koffie:

thx Beepr, had die site reeds gepasseerd maar had me er nog niet in verdiept (nu wel) en had de MP3's van beide toestellen overzien.:stupid

toffe link! cristal clear!*D

Ik heb zelf een Prophecy waar ik erg tevreden mee ben. Een nadeel is wel dat het een monosynth is, maar ligt er natuurlijk ook waarvoor je hem gebruikt. Ik geloof dat de Z1 dat niet is, maar die is dan meteen een stuk duurder.

Het nadeel van de prophecy vond ik dat je er niet meteen echt geluiden uit haalt die je er uit wilt halen. Maar na hem eens wat nader onder de loep heb genomen (=manuel door gespit) komt er toch wel uit wat ik eruit wil halen. Kwalitatief zeer goede geluiden. En hij is ook nog eens betaalbaar.

Persoonlijk denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt of je nou een Z1 of een MS2000 koopt, zolang je ze maar niet allebij hebt. Ik koop ook vaak maar 1 synth van een bepaald merk omdat je anders toch dezelfde geluiden eruit gaat halen en dan uiteindelijk er eentje neit meer gebruikt.

Nu jullie het toch over oa de Z1 hebben gelijk ff een vraagje. Wat moet een in goede staat verkerende Z1 tegenwoordig kosten ? Lijkt me toch een mooie synth om te bezitten.

Wat moet een in goede staat verkerende Z1 tegenwoordig kosten ?

Ik heb echt geen flauw idee wat zoiets moet kosten, maar ze zullen wel niet goedkoop zijn. Ik heb er ook wel eens over nagedacht om mijn prophecy weg te doen en een Z1 te kopen, maar ik kon echt nergens een Z1 vinden, ondanks dat ik er wel redelijk naar gezocht heb.

Maaruh..... nu ik weet hoe die proph helemaal werkt doe ik hem nooit meer weg!!!

die algoritmes (naast VA) heeft de ms200 zeker ook! :)

zogenaamde DGWS waveforms...

en die heeft de microkorg ook :) z1 heeft meer voices maar wel dezelfde synthengine als de ms2000...

volgens mij hebben alle va's dezelfde synthengine bij korg (EA, Prophecy, z1 ms2000 en microkorg :))

Origineel geplaatst door feindbild
hmm stickx, moet je toch de spex es even checken, hoor ;)

enne, sorry voor de lome reactie, ik heb gezien prophet er ondertussen al een op de kop heeft getikt.

hans

trust me... ik heb een ms2000, DGWS waveforms zitten er echt op :) kijk maar op de korg website www.korg.com

of heb je het daar niet over? :p

DWGS golfvormen aan boord hebben is niet hetzelfde als de andere modeling algoritmes op de Z1.

DWGS is een sample van 1 periode lang net zoals de wavetables in Waldorf machines.
De Z1 daarentegen "modelt" snaar-, reed- en andere instrumenten net zoals 'ie een analoge synth modelt
ook een soort FM model zit er trouwens nog op de Z1, je hebt dus geen statische golfvorm die word gefilterd,
maar een oscillator die je blaassterkte en reedtype e.d. kan laten kiezen en besturen, zoals een echt blaasinstrument.

De Z1 heeft ook twee filters met meerdere types in plaats van 1 filter met 3 types op de MS en Microkorg.
De synthengine is echt wel een heel stuk uitgebreider, en niet alleen kwa filters en oscillatoren, zeer uitgebreide modulatiematrix, 4 lfo's, 4 e.g.'s bijvoorbeeld?

Ik denk wel dat de afzonderlijke algoritmes voor oscillatortypes en filters bij Korg voor de verschillende types
worden hergebruikt of aangepast aan de DSP power per synth.

ik was wat te beknopt. bedoelde 'check de specs van de z1' ;)

't is echt wat anders dan een ms2000 hoor, anders had ik die wel gekocht. de z1 is een heel stuk onoverzichtelijker en ingewikkelder om te programmeren. maar ik vind wel dat je het verschil hoort... als je beepr's mail leest weet je ook waar die verschillen vandaan komen. (de xy-pad en de vijf tweak-knoppen waaraan je telkens vier functies kan toewijzen voor realtime controle zijn overigens ook best leuk.)

vergeet niet dat de z1 ten tijde van zijn verschijnen een heel duur beestje was. dat had zo z'n redenen. dat je er zo zelden tweedehands ziet opduiken, heeft ook zo z'n reden. :)

je begrijpt hieruit wel dat ik zeer tevreden ben dat ik er eentje op de kop heb kunnen tikken :D ook al heb ik er nog maar drie maand mee kunnen spelen. met zeker nog een paar interessante jaren in het vooruitzicht *D

hans

Ben nog maar een week of twee mee bezig en ben er al vol- le - dig weg van!!!

Dat is pas synthese!! En met welk een klankopwekkeing?!! peuh!!:{

Heb zonet een PCMCIA to Compact flash adapter gekocht voor in dat slot, dan kun je kiezen tussen 265 kb en 4 MB als cf kaart. Heb er nog een paar nieuwe canon 4 MB cf gevonden.

Weet je hoeveel daar op kan? hou je vast hè....

INT A/B is hij al 2 x 127 programs, op de kaart gaan er nog eens van C00 tot c15 (16 x A/B op ) , wat maakt dat hij met die pcmcia in totaal:

4318 sounds kan stockeren !!!!! Ik word zot! 8D

Dan spreken we nog ni van de arpeggi plaasten extra, en ook de multi's ni te vergeten. Hoe moet ik dat vol krijgen?

Ik ben gewoon razend gek van zijn sounds, hij is gewoon super. Wel maar 1 stereo out, maar dat gaat alleen maar magie geven bij zo'n machien.

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje:

Haaaaaaaapppppy Newyearrrr!!!!!!!! Hieeeeehaaaaaaaa <--------heeft al wat champagene binno*D

Ik had de 2de Korg Z1 van Beepr gekocht :D
Echt ik ben er ook helemaal weg van, je komt steeds weer nieuwe dingen tegen
en met mee beetje draai en instelwerk kun je de vetste lead sounds eruit halen
:okdan:

Hee Triple....kan 'ie een beetje bij je wennen thuis? LOL!
Lekker bakkie he?:dj:

Back