De Z1 en de MS2000 zijn toch wel behoorlijk verschillend.
De Z1 kent naast de virtueel analoge algorithmes ook nog wat oscillatortypes voor blaas- en plukinstrumenten, en een FM achtige vorm, de Z1 is dus eigenlijk meer een allround modelling synth.
De MS en microkorg zijn puur virtueel analoog met wat extra gesampelde golfvormen voor een wat breder klankenpalet.
De MS heeft gesamplede single cycle waves, rond de 60 geloof ik, naast de standaard golfvormen, de microkorg heeft weer een paar golfvormen meer aan boord.
De MS2000 heeft een erg beperkte arpeggiator t.o.v. de Z1 (polyphone & programmable, heeeeel erg goed!) maar heeft wel een 3 tracks stepsequencer waarmee je per stap tot 3 parameters van de synth kan moduleren (ook tamelijk bruikbaar

) . De microkorg heeft de arp van de MS maar mist de stepsequencer, heeft daarentegen weer een verderontwikkelde vocoder met mogelijkheid tot het "freezen" van je modulator signaal, kortom spreek een "aaaa" in je vocoder en "freeze" dit signaal, dan heb je dus een extra (op dat moment statisch) formantfilter op je klank. De MS2000 heeft ook een vocoder en inputs voor verdere signaalbewerking. De Z1 heeft geen inputs en dus ook geen vocoder.
Ik heb zowel een Z1 als een MS2000 langere tijd in de studio gehad, maar heb de MS weggedaan. Ik vind de Z1 toch boeiender om op te programmmeren en geeft me kwa veelzijdigheid ook meer voldoening, maar dat is superpersoonlijk natuurlijk.
De MS heeft wel "hippere" presets, maar de Z1 komt met wat tweaken pas echt tot leven, uitgebreidere effecten, meer stemmen en 2 filters die je serieel en parallel kan laten werken, gaat erg ver.
Wat de sound aangaat kan je uit de Z1 wat meer verschillende sounds halen met meer stemmen en meer effecten, maar de MS2000 kan door de DWGS golfvormen weer wat andere soort sounds halen als de Z1, de MS is meer een eenvoudiger klinkende synth, het is moeilijk uit te leggen ben ik bang.
Ik hoop dat het je een beetje hebt geholpen, als je meer info wil, geef je maar een gil!
Suk6!