[ambient] tips gevraagd

Bahamut

yip yip
kben bezig aan een stukkie koptelefoon-slaap-ambient en dit is de opzet:
(gebaseerd op een oudere track)

*weg*

De kwaliteit is nog niet denderend. Ik wil nou 's echt goeie kwaliteit en dat lukt maar niet :(
Hoe 'master' je nou zoiets? Als ik iets maak met battery drums/softsynths erbij gaat 't veel makkelijker om de boel wat op te krikken :confused:
Ik wil dat 't harder en frisser klinkt...het lijkt wel of dat moeilijk gaat als je alles uit 1 synth haalt...
...en als klap op de vuurpijl kwamen na de mp3 conversie er ineens van die irritante hoge bijgeluiden in :o:

Laatst gewijzigd:
Dat pingelen van het hoog (zoals ik het noem) heeft te maken met je kwaliteit mp3 encoder en de bitrate.
Je kunt het ook wat doffer maken zodat niet opvalt, maar da's jammer.

En de mastering. Het hoeft niet zo hard en als je mix lekker is dan is die helderheid niet echt nodig. Je kunt evt wel wat exciting gebruiken of zelfs multiband exciting en natuurlijk hele preciese EQ. En als je een buizen emulatie gebruikt dan klinkt het wat warmer en da's meestal wel wat aangenamer om te horen. Vooral bij dit soort muziek.

Re: [ambient] tips gevraagd

Okay, stoom cursus masteren au C738:

Eindmix:
harder klinken: compressor over je eindmix / of eventueel over de individuele geluidstracks.
Frisser: Equalizer, hoge tonen iets aandikken over je eindegeluid? Ook je lage tonen om het meer diep te geven.
Als je een soort van plugin hebt wat een aphex aural exciter achtige-effect heeft dan is dat ook wel lekker, dat maakt de bassen dieper en de hoge tonen frisser.
Dit kun je ook een beetje doen door hoog en laag wat op te krikken.
Een reverb over je eindgeluid, waarbij je alleen de hoge frequenties doorlaat (mijn alesis midiverb 4 kan dat in ieder geval, dan reageert de reverb alleen op de frequenties boven de lowcut-frequency.)
En dan kun je een hele subtiele frisse reverb toevoegen.

Wat ik meestal doe is op elk geluid een filter gooien. Een filter met een flinke resonantiepiek is ook een soort van parametrische equalizer.
Lage tonen doe ik de filter wat dicht zodat ze iets doffer klinken, met de resonantie geef ik ze een piek en door de cutoff te regelen zet ik hem op de juiste plek.
Bij hoge tonen doe ik hetzelfde, maar ik laat het filter bijna helemaal open staan.

Hoe dat zit met MP3 conversie weet ik niet. Ik gebruik een klein programmaatje genaamd MP3compressor.
Heel simpel ding maar precies goed genoeg.

Verder is het ook een kwestie van geluidskeuze. Als je strings neemt met veel laag erin is het vragen om moeilijkheden.
Bassen met hoog erin geldt hetzelfde voor.
Ik vind je mix wel leuk klinken trouwens. Maar inderdaad, de geluiden hebben niet echt een duidelijke vorm.

Wel heel lekker! Als je het nummer af hebt, kan ik hem dan compleet downloaden?
Ik heb zelf ook wel een handje van ambient, maar ik gebruik behoorlijk aggressieve beats.

Link voor de MP3 compressor:

Mod edit: De mp3 encoder software is niet legaal.
http://www.holdman.com/mp3hc/

Maar ik wordt helemaal rustig van die track...
:)

Last edited by a moderator:
Re: Re: [ambient] tips gevraagd

Re: Re: [ambient] tips gevraagd

Origineel geplaatst door C738

Maar ik wordt helemaal rustig van die track...

da's ook de bedoeling :)
maar bedankt voor de tips! ik ga morgen nog 's rustig kijken of ik 't wat kan verbeteren
als je teveel in 1 keer wilt doen gaat 't meestal toch nie goed
ik gebruik trouwens de nieuwste lame encoder, d8 dat die wel goed was

heel sfeervol en levend, dit muziek fragment. Het belooft.. wat zeg ik.. IS al veel. Jammer dat zoiets moois in mp3 wordt verpakt.. [ach mp3 is een beginnetje in de mooie digitale ontwikkeling.]

wat betreft mp3: Ik zou op zoek gaan naar de 'echte' Frauenhofer MP3Pro, die is van hoge kwaliteit. en als bitrate zou ik nemen 160 of 192. [geen 128]

laat je niet op een dwaalspoor brengen door het gebruik van effecten.
simpelweg, Delay en reverb is gewoon het WAV blokje op verschillende tijdstippen na elkaar plaatsen met ander volume niveau [heb ik van de MONO synth contest geleerd.]

ik ga uit van het standpunt dat als het levende karakter van het geluid van begin af aan niet goed is, het equalisen/effecten er op los gooien weinig zal toevoegen.

veel suc6

bedankt
je hebt gelijk dat het geluid al zo goed mogelijk moet zijn anders heeft eq misschien weinig zin jah...
met die effecten en wavblokjes op andere plaatsen, das inderdaad een manier om delay te maken maar geen reverb denk ik :)
ik haal 'm eraf en ga aan de slag!

Back