Ruis op de microfoon

Dj Izzy

Nieuwkomer
Ik weet niet of hier al een thread van was, maar mijn probleem is het volgende: Ik heb een Samson CO3 condenser microfoon die op een Studio V3 Tube mp zit aangesloten. Deze zit weer op mijn mengpaneel aangelsoten.

Er ontstaat tijdens opnames ontzettend veel ruis en nu zal dit hoogstwaarschijnlijk aan het ontbreken van een condensator liggen, maar wat kunnen jullie mij adviseren op dit gebied of zijn er ook nog andere oplossingen voor handen?

Alvast bedankt voor de reacties...

Staat de microfoon in dezelfde ruimte als je computer? Wellicht neemt ie het gezoem van de pc mee op. Ik had daar ook last van toen ik opnames ging maken in dezelfde ruimte als de pc :)

Ik heb even het een en ander uitgeprobeerd en er zat wel een kern van waarheid in, Alan. Nu ik de microfoon een stuk verder van de monitors heb gezet, klinkt het al een stuk beter. Het laatste restje ruis zal toch weggewerkt moeten worden met een audio interface oid.

Thanks anyway.

Ja het zal je verbazen hoeveel ruis er zowiezo in de lucht hangt overal. Als je met je eigen oren luistert valt het niet op, maar als je een opname van de "stilte" in je huis beluistert, valt het ineens op hoeveel auto's, vogels, vliegtuigen en ruizend volk er steeds langskomen. Om volledige stilte te bewerkstelligen moet je verrekte veel moeite doen hoor...

Zo zie je maar hoe verwend iedereen is met alle digitale zooi. Ruis is dan ineens een raar fenomeen geworden.. hehe

Het lijkt me eerder dat je gewoon weg slecht aan het gain stagen ben.

Hoe heb je die tube mp in gesteld? Je verkrijgt de beste signaal-ruis verhouding
door zo min mogelijk gain te gebruiken en je master volume op je tube mp op unity te zetten (unity oftewel analoge 0dB oftewel geen attenuatie en geen versterking in je eindtrap).

Bovendien zit er toch iets van compressie/limiting op die tube mp dat moet je uit zetten want compressie/limiting verkleint je dynamisch bereik en haalt bovendien ruis relatief in volume omhoog.

verder zeg je dat je m nog eens door je mengpaneel heen haal waar ook weer electronica in zit die ruis toevoegd. En bovendien moet je daar weer goed gainstagen en bijv niet de mic in gebruiken maar de line in omdat je signaal na je microfoon voorversterker al op line nivo is. Dus je kunt m beter rechtstreeks in je geluidskaart doen, i.p.v. nog eens door je mengtafel heen te halen.

verder is de samson gewoon ook een beetje een goedkope mic die relatief hoge zelfruis heeft. Dit hoeft overigens niet eens zo'n probleem te zijn mits je niet muis stil staat te zingen of heel erg zachte dingen wilt opnemen.

vervolgens heb je natuurlijk ook nog ruis van je geluidskaart en dan met name als het een geluidskaart is die op je moederbord zit of er een die niet bedoeld is voor muzikanten.

En dan heb je nog interferentie van beeldschermen, goedkope "wall-wart" voedingen, pc voedingen etc... om nog maar te zwijgen over geluiden van in je huis en van pc-fans e.d. zoals er al opgemerkt werd.

tis jammer genoeg allemaal wat complexer dan het in eerste instantie lijkt.

groeten,

Thomas

Back