Illegale downloader koopt meer cd's dan gedacht

geenlidmeer081224d

Gedeactiveerd account
UTRECHT - 06/11/07 Een Canadees onderzoek weerlegt een aantal beweringen over illegaal muziek downloaden. Er is een positieve verhouding tussen het aantal nummers dat iemand uitwisselt en het aantal cd's dat hij of zij koopt.

Het onderzoek werd in opdracht van de Canadese overheid uitgevoerd door twee professoren van de universiteit van Londen, het bedrijf Decima Research en de Canadese overheid zelf.Voor elke twaalf nummers die illegaal worden gedownload (een gemiddeld album), worden er 0,44 cd's meer verkocht. Anders gezegd, tegenover twee illegaal afgehaalde albums staat één extra verkochte cd.
De verkoop van digitale muziek, zoals dat gebeurt via iTunes, ondervindt op zijn beurt totaal geen voor- of nadelen van het uitwisselen van liedjes. Ook de cd-verkoop zelf staat los van de online exemplaren.

Buiten deze conclusies blijkt dat het inkomen of de prijs van een cd geen impact heeft op het kopen van cd's of digitale muziek. Een ander populair cliché waarmee het onderzoek afrekent, is dat illegale downloaders ook minder films, games en concerttickets kopen. De Canadese overheid komt hierbij tot de eenvoudige logica dat wie meer met muziek bezig is, er net meer aan uitgeeft.

Op de vraag waarom mensen downloaden, antwoorden ze voornamelijk dat ze een nummer willen horen voor ze het volledige album kopen. Een kwart van de meer dan tweeduizend respondenten zegt dat ze downloaden omdat de betreffende nummers niet te koop zijn.
bron:eureka:

De Canadese overheid komt hierbij tot de eenvoudige logica dat wie meer met muziek bezig is, er net meer aan uitgeeft.

En hierom vond ik de illegale download discussies altijd lastig: net als velen ben ik begonnen met illegale software om te leren produceren. (nog) niet alles is legaal nu, maar langzaamaan ben ik in de gelegenheid steeds meer producten die ik veel gebruik aan te schaffen. Daarnaast heb ik geinvesteerd in allerlei randapparatuur, synths, monitors enz. enz., zelfs mijn opleiding is er deels op afgestemd dus er is een goede kans dat ik nog lange tijd hiermee bezig ben.

Dat zou misschien nooit gebeurd zijn als ik niet de mogelijkheid had gehad te kijken of het uberhaupt wel iets voor mij zou zijn. Zo ook met muziek. Op een ander forum schreef iemand over hardcore muziek: "zonder downloaden luisterden we nu allemaal nog naar Dj Paul". Vond ik een mooie uitspraak.

Nog een voorbeeld: een huisgenoot van me is webdesigner, werkt met Photoshop en Flash. Hij heeft nu een bedrijf opgezet waarbij zijn bedrijfs pc's ook die software moeten hebben, in tegenstelling tot hoe hij altijd gewerkt heeft wél legaal. Had hij nooit leren werken met die programma's dan had hij deze investering ook niet gedaan.

En natuurlijk is er de keerzijde van bedrijven die in moeilijkheden zijn gekomen door dit soort praktijken, heeft zijn voors en tegens dus. Of is wat ik vertel allang achterhaald?

Ben zelf ook met een crack van SX begonnen, maar heb toen na 1 week al het orgineel gekocht omdat die crack toen zo onstabiel was :/ Dus het zou wel kunnen wat je zegt.

Met muziek is het zo dat ik met enige regelmaat een jazz of wereld muziek cdtje van usenet trek en 8 v/d 10 cd's die ik daar download schaf ik ook daadwerkelijk aan. Het is tegenwoordig ook makkelijker, met myspace enzo.... de meeste artiesten, hoe klein ook vind je terug op myspace. Ik koop echt veel albums rechtstreeks van de artiest tegenwoordig.

"Vroeger" moest je veel speuren en uren in een platenzaak hangen om aparte muziek te vinden. Dus door het www is mijn collectie in ieder geval breder geworden.

wat een gelul zeg...

als een onderzoeker aan je vraagt hoeveel je download en waarom,denk ik dat 99% van de mensen daarover zal liegen...

als ik in mijn omgeving kijk,ken ik geen mensen die cd's gaan kopen als ze de mp3 al hebben...die duizenden nummers op hun hd hebben staan,maar sinds de uitvinding van internet geen cd of plaat meer hebben gekocht...

bovendien spreken de cijfers (dus geen onderzoekje,maar keiharde verkoopcijfers) alles tegen : de verkopen van muziek nemen al jaren af...trouwens net als concertbezoeken e.d.

of dat komt van het downloaden of andere factoren,dat is de vraag...maar zeggen dat het illegaal downloaden de verkoop zou stimuleren is pure onzin...ik zou dit onderzoek dan ook willen nomineren voor de "broodje aap" wisselbeker...

wat een gelul zeg...

als ik in mijn omgeving kijk,ken ik geen mensen die cd's gaan kopen als ze de mp3 al hebben...die duizenden nummers op hun hd hebben staan,maar sinds de uitvinding van internet geen cd of plaat meer hebben gekocht...
wisselbeker...

Dat ligt dan toch echt puur aan jou omgeving. ;)
Batteraaf zegt al dat ie dit doet, zelf doe ik dit ook en ik ken in mijn omgeving dus wel mensen die op deze manier hun muziek checken voor dat ze het kopen.

:dj:

Maargoed, de "EMI" -thread ligt mij nog vers in het geheugen dus laat ok maar......

:Z

Sinds ik een simpele manier heb gevonden om te downloaden, koop ik veeeeel minder. Echt heel veel minder zelfs. Het gaat me niet zo zeer om het geld maar het is zoo eenvoudig een album te downloaden. Bijna ieder album dat ik zoek heb ik op minder dan 10 minuten gevonden en gedownload. Ik moet hier verandering in brengen want zo gaat dat niet natuurlijk. Met DVDs heb ik dat zo niet en vinyl, dat koop ik gewoon evenveel als vroeger.

Ik heb minstens 200 cd's (origineel) in de kast die ik nooit had gekocht als ik de band niet via downloaden had ontdekt...

Ik ben nog steeds van mening dat de industrie zich te rijk rekent. De cd was vooral in zijn begin periode gewoon een hype. Iedereen moest en zou een cd-speler hebben met cd's erbij. Toen zijn er, ondanks de prijs, ontzettend veel cd's verkocht, ook door mensen die normaal gesproken ook geen lp's zouden hebben gekocht. Die begin boost van cd-verkopen, ziet de industrie als basis, en die basis is dus drijfzand gebleken.
Om de platenverkopen als basis te nemen en ik even in mijn geheugen graaf en kijk wie er nou de meeste lp's kochten, dan waren dat of muziekanten of echte muziekliefhebbers. Als ik aan mensen vertel(de) dat ik 400 lp's heb/had, dan kijken ze ongelovig aan en vertellen dat ze er niet meer hebben/hadden dan een stuk of 3. Met als reden; Muziek kon je toch luisteren via de radio? Waarom zou je dan zoveel lp's hebben die je toch niet allemaal kon beluisteren.
Nu is dat niet anders.

wat een gelul zeg...

als een onderzoeker aan je vraagt hoeveel je download en waarom,denk ik dat 99% van de mensen daarover zal liegen...

bovendien spreken de cijfers (dus geen onderzoekje,maar keiharde verkoopcijfers) alles tegen : de verkopen van muziek nemen al jaren af...trouwens net als concertbezoeken e.d.

of dat komt van het downloaden of andere factoren,dat is de vraag...maar zeggen dat het illegaal downloaden de verkoop zou stimuleren is pure onzin...ik zou dit onderzoek dan ook willen nomineren voor de "broodje aap" wisselbeker...

Dan ligt het dus toch echt aan jou omgeving.. Misschien dat hardcore liefhebbers meer op hun centen zitten.. }:|Of liever het geld uitgeven aan een vette party dan aan een paar cd's. Zo kan je het ook uitleggen.
Ik denk dat inderdaad de mp3s de verkoop van cd's/dvd's (in mooie verpakkingen met boekjes) stimuleren. Ik heb een hele berg mp3's maar toch koop ik zeer regelmatig een cd/dvd. Gewoon omdat het leuker is, en de kwaliteit is ook vaak toch gewoon beter dan bv een 128kbps mp3.

Downloaden van muziek in .nl is nog steeds niet illegaal. Maar of het nou brakke mp3's zijn of platgecompressde CD's, je zal moeite moeten doen om goede muziek te vinden. En die is er heus wel, maar door al dat marketing geweld zie je het bos soms niet meer.
Wat dat betreft zou een goedemuziekforum.nl helemaal niet misstaan.

Downloaden van muziek in .nl is nog steeds niet illegaal. Maar of het nou brakke mp3's zijn of platgecompressde CD's, je zal moeite moeten doen om goede muziek te vinden. En die is er heus wel, maar door al dat marketing geweld zie je het bos soms niet meer.
Wat dat betreft zou een goedemuziekforum.nl helemaal niet misstaan.
bettertrax.com? :D Ow dat is alleen 80's.. ouwe koek! ;)

Ik heb gisteren nog een stapel cd's gekocht, waaronder Vijf Jaar Hits van Boudewijn de Groot, deze heb ik ook op LP maar er zat een nasty kras op. Verder loop ik bij FRS regelmatig met een hele stapel Jazz cd's naar buiten, kosten echt bijna niks.

Waar ik soms wel naar van word is als ik bedragen rond de 24€ moet afrekenen voor cd's...

Niemand gedacht over de verbreiding van verschillende soorten media?

Vroeger kocht je van zuurverdiende geld:

- of de lp/mc/cd
- of je ging naar concert/film/disco

Nu komt daarbij:
- games
- telefoons
- abonnementen van telefoons/internet providers
- iPod
- software

Men kan meer kiezen voor zijn geld. En wil de muziek nog wel eens verliezen. Een hoop top40 muziek is blijkbaar niet meer zo goed als 20 jaar terug.

Advertising has us chasing car and clothes, working jobs we hate so we can buy sh** we don't need.
Fightclub

wat een gelul zeg...

Dat was ook het eerste wat in me op kwam. Ze hebben 2100 Canadese respondenten ondervraagd, een beetje zwakke onderzoeksmethode als je het mij vraagt. Bij zo'n gevoelig liggend onderwerp is de kans idd aanwezig dat de respondenten liegen...
Bovendien is dit onderzoek in Canada uitgevoerd! Je kunt hier geen conclusies uit trekken voor het wereldwijde downloaden van muziek, en wat het effect ervan is op de verkoop van CDs.

die mensen die tijdens het pre-internet tijdperk toch ook al geen cd's kochten DIE looien nu...
met de kans dat ze idd meer artiesten gaan ontdekken waarvan ze WEL een cd kopen... dus tsja enzo maar dan toch ook...

dat het slecht gaat met de verkoop is een platenmaatschappij praatje... als je een cd koopt doe het dan rechtstreeks via de artiest zelf
(scheelt je centen en de artiest houd er ook meer aan over). en de artiest die er toch nog voor kiest om bij de grote-stropdassen-bierbuik-cigar-smoking-plaatjes-piefen te zitten moet anno 2007 niet legge zeiken dan...

bettertrax.com? :D Ow dat is alleen 80's.. ouwe koek! ;)
wtf is dat nu weer? :D

Laatst gewijzigd:
Back