stotter sample

puddingbroodje

Ingeburgerd
hoi ,

ik vraag me af ,hoe krijg je het voor mekaar om in het ritme een zang,stringmelodie enz. te laten stotteren bv in 1/8 maat of 1/16 .

om een voorbeeld te noemen hithouse (peter slaghuis ) jack to the sound of the underground de schreewsample .

ik kom er niet uit ,kan iemand mij hiermee helpen ????????

Als je synth/sampler snel midicontroller data kan verwerken, dan kun je als je een sequencer hebt, midicontroller 7 (volume) in je gewenste ritme "aan" (bijv 127) en snel "uit" (0) programmeren.
Er zijn ook diverse synth's en effectapparatuur die kunnen "slicen" en "gaten". Mijn 2 Roland grooveboxen hebben dit effect aan boord.

Laatst gewijzigd:
er zijn diverse manieren voor, ik knip voor dit soort dingen altijd de audio file.
peter slaghuis gebruikten destijds een sampler voor en zo te horen is het een volume modulatie.

Of een (gesyncde) square LFO op je 'VCF' of 'VCA' knallen.
En dan wat met de fase schuiven voor nog beterder resultaat.

Soms zit het al op je galm apparaat, je hebt hele simpele freeware "stutter" plugins, met Fruity loops kan je het doen.. of de ouderwetse manier ..

En dat is BPM omrekenen naar milliseconde, stukje knippen en plakken maar.

Bedoel je met "stotteren" het steeds opnieuw vanaf het begin afspelen van de sample of tijdens het afspelen zo'n "stot-tettettett-er" effect?
Dat laatste effect heet slicer en zit in Roland samplers inderdaad.
Een van de voordelen van een echte hardware sampler is dat er effecten aan boord zitten die speciaal voor samples zijn ontworpen natuurlijk. Zelf heb ik een SPD-S en ook tijdens live spelen (met drumstokken) een schitterend effect.

ik bedoel inderdaad met stotteren wat rianne synthia zegt sto-te-te -ren
en niet dat elke keer de sample opnieuw begint, de sample moet doorspelen dus met stukjes eruit .
ik zelf heb een sampler wel een hele oude akai s950 ( zit ook rec /playback trigger op ),ook een synth ,en een drumcomputer .
weet iemand met deze spullen een oplossing???????
bv triggeren hoe moet ik dan te werk gaan ????????,dit nog nooit gedaan .

glitch vst

maar is er volgens jullie ,met mijn spullen die ik nu heb ,dus geen mogelijkheid dat ik dit nu ook kan doen ,behalve sample in bv 10 stukken hakken ??????????
de computer die ik heb is ook een oude atari 1040 st en gebruik hem dus puur voor q base .
dus ik heb geen uitgebreide programma,s.

Zie mijn eerdere antwoord. Ik heb vroeger op de atari met cubase meerdere "midigates" geprogrammeerd. De vraag is alleen kan jouw synth/sampler snel genoeg de midicontrollerdata verwerken?

maar is er volgens jullie ,met mijn spullen die ik nu heb ,dus geen mogelijkheid dat ik dit nu ook kan doen ,behalve sample in bv 10 stukken hakken ??????????
de computer die ik heb is ook een oude atari 1040 st en gebruik hem dus puur voor q base .
dan moet je het volume intekenen, de ene keer 127 (hoorbaar), de andere keer 0 (stilte)... in sommige gevallen kan dit ook gewoon met velocity.
er zijn nl 2 note-off manieren, de ene is een ECHTE note-off (3 bytes) en de andere is slechts alleen het verzenden van een velocity waarde 0.
het zou dus misschien kunnen dat jouw'n sampler op de 2e manier omgaat met note-off, dat zou dus een uitkomst zijn.

in stukken hakken is veel te omslachtig en beslist niet nodig in dit geval... het volume aan/uit is dus de oplossing.

Of een (gesyncde) square LFO op je 'VCF' of 'VCA' knallen.
BPM --> LFO freq sync idd. VCA modulatie is voldoende (hoewel VCF natuurlijk ook eventueel geinig zou kunnen zijn).

En dan wat met de fase schuiven voor nog beterder resultaat.
fase qua wat? en waarom zou dat dan beterder zijn? :confused:

Back