Onderhoud Juno-106

Mindfood

Stamgast
Mede Forummers,

bedacht me gisteren dat ik mijn Juno-106 alweer ruim 10 jaar in gebruik heb zonder dat hij ooit eens een onderhoudsbeurt heeft gehad. Hij vertoont geen gebreken maar is anders dan met een droge of vochtige doek over zijn behuizing en toetsen nooit schoongemaakt.:o:

Moet zeggen dat de laatste jaren de volumepot kraakt dat het een lieve lust is en hieraan draaien zorgt naast een hoop herrie ook voor fikse schommelingen in het volume niveau en verschuiving van het volume in het stereobeeld. Daarnaast heb ik ooit ergens gelezen dat er een batterij/knoopcel in de juno zit om geluiden vast te houden en dat dit batterijtje naar verloop van tijd kan gaan lekken en daar voor interne schade aan de printplaat kan zorgen. Al met al reden genoeg om mijn 106 eens door iemand met verstand van zaken een tune-up te laten geven.

Mijn vraag is wat raden jullie me aan: via Feedback terug naar Roland voor onderhoud of bij een expert uit de praktijk (waarvan ik inmiddels weet dat er een aantal ook op dit forum aanwezig zijn)? Wil hierbij goed letten op de prijs/kwaliteitsverhouding.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten, mindfood.

Ik zou zelf de batterij vervangen en die ene knop even schoonmaken. Zoniet dat door forumlid. Volgens mij betaal je bij Roland, etc veelte veel. Tenminste dat is toch meestal zo.

Dat lijkt me ook, een knop schoonmaken en een knoopcel batterij vervangen is echt iets wat je zelf kan doen. Anders moet je de juno weer wegbrengen/opsturen en in ieder geval 1 manuur betalen (60 euro?).

Doe het zelf zou ik zeggen!

Zelf doen.
De Juno openvijzen is simpel, 4 schroeven aan de zijkanten en dan kan je'm open scharnieren.
Als ik me niet vergis moet die batterij wel gesoldeerd worden, er zit geen houder in.

Ok, opsturen naar Roland valt dan af.

Ken mezelf inmiddels goed genoeg om te weten dat ik het schoonmaken van de volume draaipotmeter en het vervangen van de batterij beter niet zelf kan doen. (1) heb ik geen soldeerbout, maar belangrijker heb ik (2) wel een ongekend talent om dingen stuk te maken en dat zou ik mezelf nooit vergeven in dit geval. ;{

Dus dan doe ik hierbij een oproep aan een forumlid die voor bovenstaande twee klusjes zijn (of haar) hand niet omdraait. Heb er zeker geen haast mee en vind het ook geen probleem om er een stuk voor te moeten rijden. Woon zelf in de randstad (Zoetermeer).

Nou, ik ben benieuwd of er positieve reacties komen op mijn oproep.

Back