1000ste hard- vs software discussie

olafmol

[EXPANSIONS]
LOL ik moet een beetje lachen..die vragen als iemand een vette track heeft gemaakt met software "welke software heb je gebruikt??" is net zoiets als picasso vragen als ie een mooi schilderij heeft gemaakt "welke kwasten, doek en verf heb je hiervoor gebruikt?" ..bij nader inzien is het net zo als je de vraag bij een met hardware geproduceerde track stelt..aangezien het om de schilder gaat en niet om de kwast ;)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
LOL ik moet een beetje lachen..die vragen als iemand een vette track heeft gemaakt met software "welke software heb je gebruikt??" is net zoiets als picasso vragen als ie een mooi schilderij heeft gemaakt "welke kwasten, doek en verf heb je hiervoor gebruikt?" ..bij nader inzien is het net zo als je de vraag bij een met hardware geproduceerde track stelt..aangezien het om de schilder gaat en niet om de kwast ;)

Olaf

lijkt me een vrij normale vraag, dat het voor jou allemaal gesneden koek is tja....

Jij loopt weken te neuzelen over een MC-909....

interesseerd mij geen F*ck!

oe er is iemand op z'n teentjes getrapt ;)

ik bedoel alleen maar te zeggen: stel je nou eens voor dat je als antwoord krijgt: Kontakt, Logic audio, EXS24 .... wat dan? alsof je dan ineens het geheim van dagoose te pakken hebt...

Olaf

Ja Olaf, daar heb je gelijk in.
Maar waar is dit voor bedacht...volgens mij om
ervaringen uit te wisselen.

Het gaat er ook niet om, om meteen de track van daGoose
na te zitten maken, maar ik weet dat hij een studio
vol met gear heeft staan, en wat hem dan beweegt om
het ineens alleen met software te doen.

Lijkt me geen gekke vraag,
jij kan denken dat ik meteen op mijn
teentjes ben getrapt, maar je kan ook alles
heel eenvoudig belachelijk maken....

Tsja, het is toch het SYNTHFORUM? Dus dan vind ik het niet meer dan logisch dat mensen veel vragen stellen over de spullen waarmee een track gemaakt is. Zeker omdat (en nou wil ik niet slijmen) mr Goose en anderen hier op het forum al aardig wat releases op hun naam hebben staan en een hoop ervaring hebben, waar anderen weer van kunnen leren.

Verder een lekker vette track, hij doet me een beetje denken aan Dinosaur Adventure 3d van Underworld, maar dat is voornamelijk door het ritme van dat synthloopje (en sowieso als compliment bedoeld). Lekker veel geluidjes percussie, alleen sluit ik me aan bij de "funky bassline" mensen. Ik denk dat dat nog net iets toe zou voegen als je zoiets er na de break in gooit.

Origineel geplaatst door bambamstudio
doe ff aardig tegen elkaar.

Ik ben ook wel benieuwd met wat voor software het gemaakt is.
HAd je mij ook afgezeken Olaf, als ik de vraag eerder had gesteld?

Valt me zwaar van je tegen....

als je dat lekker vindt Bambam dan had ik dat zeker voor je gedaan ;)

maar nu ff serieus: ik vindt het niet echt afzeiken, was ook zeker niet op de persoon gespeeld imho..... ik bedoelde op te merken dat het me opvalt dat bij software-geproduceerde tracks vaak de vraag komt "waar is dit mee gemaakt, want het klinkt zo lekker" wat naar mijn mening impliceert dat mensen verbaasd zijn dat je met software ook goed klinkende dingen kan maken.......daarom reageerde ik met de opmerking dat het niet de software is maar de muzikant die iets lekker laat klinken of niet..... zelfde geldt ook voor hardware..... maar klopt dat we hier met een apparatuur-freaks forum bij mekaar zitten en dat het dus best wel een legitieme vraag is.....ik denk dat mijn punt wel duidelijk is, misschien heb ik het gewoon wat onhandig of onduidelijk geformuleerd.....eigenlijk is het antwoord van dagoose wel precies hoe ik er ook over denk....

Olaf

ik bedoelde op te merken dat het me opvalt dat bij software-geproduceerde tracks vaak de vraag komt "waar is dit mee gemaakt, want het klinkt zo lekker" wat naar mijn mening impliceert dat mensen verbaasd zijn dat je met software ook goed klinkende dingen kan maken.......daarom reageerde ik met de opmerking dat het niet de software is maar de muzikant die iets lekker laat klinken of niet..... zelfde geldt ook voor hardware
Olaf

Dus jij denkt direct dat mensen verbaasd zijn als ze horen dat er iets vets is gemaakt met software ? Er wordt vaak genoeg gevraagd waar iemand een nummer mee heeft gemaakt. Die vraag kan om heel veel redenen gesteld worden.

Het is toch niet raar om te vragen waar iets mee gemaakt is ? Het is pas raar als ik om de samples ga vragen.

Goose mag ik de samples ? ;)

Origineel geplaatst door Niels
Dus jij denkt direct dat mensen verbaasd zijn als ze horen dat er iets vets is gemaakt met software ? Er wordt vaak genoeg gevraagd waar iemand een nummer mee heeft gemaakt. Die vraag kan om heel veel redenen gesteld worden.

...Dit wordt dus eigenlijk steeds meer het Dutch Computer en Software Forum....:D

Origineel geplaatst door bambamstudio
doe ff aardig tegen elkaar.

Ik ben ook wel benieuwd met wat voor software het gemaakt is.
HAd je mij ook afgezeken Olaf, als ik de vraag eerder had gesteld?

Valt me zwaar van je tegen....

Olaf ik heb respect voor je, lees graag altijd je bevindingen,
je weet waar je over praat, maar ik sta dus niet alleen.

Zand erover....;)

maar nu ff serieus: ik vindt het niet echt afzeiken, was ook zeker niet op de persoon gespeeld imho..... ik bedoelde op te merken dat het me opvalt dat bij software-geproduceerde tracks vaak de vraag komt "waar is dit mee gemaakt, want het klinkt zo lekker" wat naar mijn mening impliceert dat mensen verbaasd zijn dat je met software ook goed klinkende dingen kan maken.......daarom reageerde ik met de opmerking dat het niet de software is maar de muzikant die iets lekker laat klinken of niet..... zelfde geldt ook voor hardware..... maar klopt dat we hier met een apparatuur-freaks forum bij mekaar zitten en dat het dus best wel een legitieme vraag is.....ik denk dat mijn punt wel duidelijk is, misschien heb ik het gewoon wat onhandig of onduidelijk geformuleerd.....eigenlijk is het antwoord van dagoose wel precies hoe ik er ook over denk....

Olaf

Ik ben zeker niet verbaasd dat dit met s-ware is gemaakt, integendeel!
Maar dan nog is het niet gek om te vragen met WELKE....

ik heb DaGoose hoog zitten, dus als je van iermand wat kan leren.....

En nou weten we het wel Mike. We've got you, en ik denk Olaf ook. Je kunt wel met citaten blijven smijten.

Peace, :koffie:

Origineel geplaatst door Niels
En nou weten we het wel Mike. We've got you, en ik denk Olaf ook. Je kunt wel met citaten blijven smijten.

Peace, :koffie:

You're right:bekdicht: :D

ach een fijne discussie op z'n tijd, nix mis mee ;)

maar nog steeds denk ik dat je mensen met talent een willekeurig stukje software of hardware in hun handen kan drukken en dat ze daarmee dan vette muziek kunnen maken... dus uiteindelijk zegt het nog steeds weinig....

kan me wel goed voorstellen dat als je een bepaalde vette sound of effect hoort in een track dat je dan graag wil weten waar het mee gemaakt is...

tis denk ik voor mij meer een principiele kwestie...je merkt zo vaak dat mensen (vooral starters) denken dat als ze maar hardware X en/of software Y hebben, ze ook een megavette track kunnen maken omdat hun favoriete producer diezelfde apparaten ook gebruikt..... dat is gewoon jammer denk ik, daarom probeer ik een beetje in z'n algemeen (dus mijn opmerking is ook zeker niet op mikemix gericht, maar meer generiek) aan te geven dat het niet om de tools gaat maar om de muzikant gaat.....

de opmerking hierboven van "alleen softsynth ????????dit klinkt zwaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr oke !!" is denk ik een mooi voorbeeld van wat ik bedoel....... ik moet me sterk vergissen of iemand is hier erg verbaasd over het feit dat je met software ook iets goed-klinkends kan maken....

dus mikemix: mijn opmerking is niet op jou gericht, sorry als je je aangevallen voelt, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat mensen om heel veel redenen kunnen vragen waarmee een tracks is gemaakt......

Olaf (die NU koffie gaat drinken anders valt ie weer in slaap)

Tsja weer een hele rel

Misschien dat DaGoose's opmerking een rode lap was voor sommige mensen. Nja, maak je niet zo druk zou ik zeggen.
Maar wie herrinnert zich de thread 'ik gebruik tegenwoordig steeds alleen nog maar software' nog? (helaas kan ik hem niet meer vinden, zal wel pleite zijn)

Ken een aantal mensen die helemaal happy zijn met bijna alleen maar software en daar ook goed hun brood mee kunnen verdienen. En met vooroordelen schiet je (ook in het algemeen) niet zoveel op. Het resultaat komt allemaal op dezelfde soort zilveren of zwarte schijf te staan.

Maar keer het eens helemaal om. Stel dat hij alleen maar hardware had gebruikt incluis een sequencer, zelfde resultaat. Ik durf wel een weddenschap aan dat hem het ook wel lukt op die manier diezelfde track te bouwen, misschien iets meer hadrware nodig maar goed. Wat voor antwoord verwacht je dan bij de vraag welke hardware heb je gebruikt? Daar zit het 'geheime ingredient' niet in hoor.

Denk dat de mensen vragen 'welke software heb je gebruikt' eerder willen weten wat je met die software kan doen omdat ze zelf dat niet (goed) weten of nog meer willen weten. Er is veel software en nog meer mogelijkheden, en om daar een beetje wegwijs in te worden/blijven is op zich al een hele prestatie.

Neem nou bijv de opmerking van DaGoose dattie zegt dat hij de loops in Recyle heeft geknipt en met die stukjes is gaan bouwen in de EXS24. Op zich al een 'eyeopener' lijkt me. Zelf doe ik dat in Reason, wel handig direct .rex files laden zo. Maar welke loops en wat doe je ermee? DAAR zit bijv het 'geheime ingredient'.

Origineel geplaatst door fuse
Denk dat de mensen vragen 'welke software heb je gebruikt' eerder willen weten wat je met die software kan doen omdat ze zelf dat niet (goed) weten of nog meer willen weten. Er is veel software en nog meer mogelijkheden, en om daar een beetje wegwijs in te worden/blijven is op zich al een hele prestatie.

volgens mij heeft fuse hier de essentie te pakken......

btw, ik vind het geen rel hoor...gewoon een fijne discussie zoals we die regelmatig voorbij zien komen hier...ik snap dat "afzeiken" ook niet helemaal.....

Olaf

Yep, een beetje VUUR kan geen kwaad!:duivels: :duivels:
Het hoeft niet te soft.

Maar, wat dat nummer betreft DaGoose, ik vind hem super!!

Olaf: de boodschap is duidelijk...ik hoop wederzijds......

Origineel geplaatst door mikemix
Yep, een beetje VUUR kan geen kwaad!:duivels: :duivels:
Het hoeft niet te soft.

Maar, wat dat nummer betreft DaGoose, ik vind hem super!!

Olaf: de boodschap is duidelijk...ik hoop wederzijds......

zeker weten, no problemo! :D

Olaf

Back