1000ste hard- vs software discussie

Origineel geplaatst door fuse
Neem nou bijv de opmerking van DaGoose dattie zegt dat hij de loops in Recyle heeft geknipt en met die stukjes is gaan bouwen in de EXS24. Op zich al een 'eyeopener' lijkt me. Zelf doe ik dat in Reason, wel handig direct .rex files laden zo. Maar welke loops en wat doe je ermee? DAAR zit bijv het 'geheime ingredient'.

Misschien nog een eye opener. Recycle, tjoppen, exporteren naar soundfont, inladen in Kontakt en gáán ! ;)

En ja, ik ben ook voor hardware in combi met software, maar daar gaat deze discussie verder niet over. Persoonlijk vind ik deze track iets missen, wat het is weet ik niet. Komt het doordat het software gemaakt is? Ik weet het niet, maar ik vind 'm te clean, te netjes, te strak. Dit is muziek wat wel iets viezer mag. Zo vind ik ook dat je kan horen dat het softsynths zijn.. waarom? Weet ik niet, gevoelskwestie. Hoe zou dat komen, omdat goose dat verteld heeft? Zou best kunnen... ik mis diepte, warmte en dat kan ik in de 2e versie ook niet terug vinden. Noem me maar een zeikerd... maar ik zeg het ook wanneer ik het niet kan horen.. dat synthgeluidje bv, dat vind ik zo standaard. Een niet echt spannend geluid.. hoe komt dat? Ik zou het je niet kunnen vertellen, maar muziek is bij mij gevoel. :P

Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik 'm alleen thuis op mijn monitoren gehoord heb en bv nog niet in de auto, dan kan ie er heel anders uitspringen. Maar dit alles is mijn heel bescheiden mening... de andere tracks van da goose knallen véél meer. Het arrangement heb ik niets op aan te merken, laat dat duidelijk zijn, het gaat me meer om de overall sound.. :)

De verleiding wordt wel steeds groter om soft te gebruiken.
al is het alleen al om de ruimte die het inneemt.

En qua sound heeft het zijn bestaansrecht al menigmaal
bewezen.......

En er zijn al genoeg mogeljikheden om toch aan die knoppen te zitten.

oke nu weer ontopic........;)

Origineel geplaatst door krz
Misschien nog een eye opener. Recycle, tjoppen, exporteren naar soundfont, inladen in Kontakt en gáán ! ;)

nog een eye-opener: in Reason2 ondersteunt de ReDrum drumcomputer niet alleen SF2 files, maar ook REX files, zodat je de aparte hits uit een recycle file los kan selecteren en in kan laden.....

Olaf

Origineel geplaatst door krz

had ik kunnen zeggen. Kontakt kan dingen die ik echt niet uit een hardware sampler krijg. In combinatie met recycle heel heftig.

De dag waarop een software pakket klinkt als een SCI Pro-one laat staan een Minimoog, TB303 of TR909 is volgens mij nog niet aangebroken. Gewoon gebrek aan geluidskwaliteit. Daarnaast heeft software ook een enorm gebrek aan echte (waar je met je vingers aan kunt draaien en dus niet met een muis of zoiets zit te klooien) knoppen en schuiven.

Echter, je kunt wel mooie en goede mixen met software maken, dat zal ik niet ontkennen. Dat zegt niet zoveel omdat iemand die echt goed is ook iets moois maken met een stel casio's of erger nog een stel pannen en een paar roestige lepels, een schaar en een oude bandrecorder.

einde bericht.

Origineel geplaatst door dekzster
Daarnaast heeft software ook een enorm gebrek aan echte (waar je met je vingers aan kunt draaien en dus niet met een muis of zoiets zit te klooien) knoppen en schuiven.

een van de redenen dat mijn Kawai K1 te koop is, is dat ik sinds zondag de tevreden bezitter ben van een Roland Jp8000....geloof dat ie in totaal 40 knoppen en sliders heeft die behoorlijk volgens de standaard juno/jupiter subtractive architectuur indeling zijn opgesteld... en wat helemaal leuk is dat je al die knoppen ook nog eens hun eigen midi CC kan toekennen....... dus wat heb ik gedaan: de JP8000 zo aangepast dat ik alle belangrijke functies van mijn Waldorf Pulse kan bedienen, en alle software die ik gebruik heeft een learn-functie en die heb ik aangepast aan de JP8000. Nu heb ik EN een geweldige controller voor al mijn modules en software, EN een toffe VA synth..... daarnaast heb ik ook nog de RM1x waar ik de 8 draaiknopjes (met shift zijn het er effectief 16) kan toekennen aan alle overige controllers die ik maar wil....dus je ziet mij niet zo snel met een muis mijn software programmeren hoor..dat gaat lekker met een shitload aan knoppen en sliders ;)

Olaf

Dekster, realtime controlle genoeg. Koop gewoon 1 of 2 , misschien zelfs 5 evolution midi controllers ofzo. Of gewoon een virus desktop. Waldorf Q, enz. Je hebt dan realtime controllers genoeg voor de rest van je leven. Software is gewoon echt wel hands on, maar dan moet je wel ff wat uitgeven.

En inderdaad, digitaal klinkt niet hetzelfde als analoog. Ik heb nog nooit een Minimoog digitaal horen klinken. Het gaat er om dat de synth goed klinkt. Het nadeel van al die klonen is dat mensen te veel met analoog gaan vergelijken. Moet je niet doen, het is een VA, als het al over die vorm van synthese gaat.

Een virus, supernova, etc. zijn toch echt wel bakken met bruikbare klanken. En dan zeg ik het nog voorzichtig. Ik vind ze moddervet, en meer bruikbaar als een oude minimoog met een veel minder breed klankspectrum. Ik ga alleen geen appels met peren vergelijken.

Zullen we voor de gein eens ON-topic gaan ? Die track van Goose ging het om uiteindelijk.

:walker:

JP vrij toewijsbaar ? Geldt dat ook voor de 8080 ? Dan is het ineens wel een leuke bak om te hebben !

Origineel geplaatst door Niels
JP vrij toewijsbaar ? Geldt dat ook voor de 8080 ? Dan is het ineens wel een leuke bak om te hebben !

yups vrij toewijsbaar.....alleen niet verder dan controller nummer 100, en op een of andere weirde manier mag controller nummer 32 ook niet..... helaas zijn de midi controller instellingen globaal, en niet per patch/performance op te slaan....dat zou nog veel vetter zijn geweest, maarja, je kan niet alles hebben ;)

denk dat het ook wel voor de jp8080 geldt...maar die is wat later gemaakt dus zou ook zomaar kunnen dat het daar zelfs nog wat flexibeler is opgelost

Olaf

*sorry nog ff offtopic*

De dag waarop een software pakket klinkt als een SCI Pro-one (...) is volgens mij nog niet aangebroken. Gewoon gebrek aan geluidskwaliteit.

*kuch*

http://www.vintagesynth.org/sci/pro1.shtml
http://www.zargmusic.com/commentsreviews/
:)

Daarnaast heeft software ook een enorm gebrek aan echte (waar je met je vingers aan kunt draaien en dus niet met een muis of zoiets zit te klooien) knoppen en schuiven.[/B]

:gaap: (midicontroller)

als mensen nou eens niet steeds dezelfde ouwe koeien van stal zouden halen, hoeven we ook niet iedere keer hetzelfde antwoord te geven en hoeft die hele software discussie niet gevoerd te worden

*sorry voor deze offtopic* , mijn mening over de track had ik al gegeven.... :D

De dag waarop een software pakket klinkt als een SCI Pro-one laat staan een Minimoog, TB303 of TR909 is volgens mij nog niet aangebroken. Gewoon gebrek aan geluidskwaliteit.
einde bericht.

Amen....

..Deze zal ook niet komen...:peukie:

Hoewel, als dat wel mocht gebeuren kunnen wij tenminste een Minimoog kopen voor 400 Euro ha ha!!:okdan:

Met welk apparaat is die track gemaakt

Antwoord: Nordrack

Resultaat: Je weet dat 1 van de ongeveer miljoen geluiden is gebruikt... dus niets.

Dit staat dus vaak op het synthforum. Niet dat het erg is hoor, ik vindt het ook altijd leuk om te weten, maar feitelijk heb je er niets aan. Als iemand heel goed kan programmeren met een mega-ditale synth met klein LCD scherm en 1 knop, dan kan die ene er zeer mooie geluiden uit toveren en de ander kan er niets mee.

Maar altijd wel leuk om te horen wat sommige mensen ermee kunnen.

Origineel geplaatst door olafmol
volgens mij heeft fuse hier de essentie te pakken......

Wist niet wat me overkwam. Zeker een helder moment of zo. Sorry, zal nooit meer gebeuren. :)
Maar was wel een goeie toch?

En over die mensen met knoppen?

Vind het nog steeds gaaf dat m'n Polaris al midi enabled knoppen had. Dat was al lang voordat Windows uit was en Apple nog een zwart/groen schermpje betekende. (M'n Polaris heeft ook een AppleII interface, lache)

En nog zo'n andere. Hardware klinkt beter. Maar beter is niet altijd ehmm...... beter. Toch?

En Pianist werkt met een instrument wat een paar honderd jaar geleden is bedacht, een violist speelt op een viool dat in de middeleeuwen is bedacht. (je hebt trouwens ook midi violen, maar da's een ander verhaal)

En software. We staan met z'n allen aan de wieg van de softsynths, vind je het gek dat de eerste versies net zo kneuterig zijn als het zwart/groene scherm van Apple. En kijk eens naar een mooi OSX wat in die tijd is ontwikkeld.
En dat zit je nog steeds met jezelfde analoge bakken van toendertijd te 'hannessen'?

Als je bedenkt dat wat er in de tussentijd tussen AppleII en OSX met de softsynts kan gebeuren dan kun je op je vingers wel nagaan dat alleen de hardware zal overleven die onvervangbaar is en software het gaat maken om z'n eigen unieke eigenschappen (dus ook klank).

over pak-em-beet 10 jaar komt clavia/native instruments met een softsynth die helemaal spectaculair is omdat die mooie oude aliasing van vroeger er in zit....daar hebben ze dan heel erg lang hun best op gedaan want dat klinkt zo mooi warm en organisch :D

Olaf

Waarom wordt er eigenlijk bij de monosynth contest wel gezegd welke mono er gebruikt is?

En hoor ik Olaf daar niet? ;)

/
En nog zo'n andere. Hardware klinkt beter. Maar beter is niet altijd ehmm...... beter. Toch?

precies. Ik weet wel dat dit vooral een hard ware synthesizer forum is, maar er zijn toch zoveel aspecten aan muziek die ook bepalend zijn voor het Levende resultaat. Inspiratie, opbouw, enzovoort.

De kwaliteit van de klanken helpt daar aan mee. Of het nu hard ware of soft ware is.

Tsja weer een hele rel

Denk dat de mensen vragen 'welke software heb je gebruikt' eerder willen weten wat je met die software kan doen omdat ze zelf dat niet (goed) weten of nog meer willen weten. Er is veel software en nog meer mogelijkheden, en om daar een beetje wegwijs in te worden/blijven is op zich al een hele prestatie.

Dat is toch een eigenschap van elke synthfreak? ;)

Ik wil niet de discussie hard-soft teveel oprakelen maar er is volgens mij 1 ding wat altijd lastig zal blijven: je beeldscherm(en). Stel dat je gebruik maakt van een paar VSTi's die behoorlijk groot zijn (beeldformaat) dan wordt het al snel lastig om overzicht te behouden.. En dan kan je natuurlijk wel vensters wegklikken e.d. maar je bent dan wel je visuele terugkoppeling kwijt als je aan je midiknoppen zit te draaien! Ik denk dus dat als je echt totale controle wilt (zonder automatisering van allerlei filters/parameters) over een muziekstuk hardware nog steeds ultiem is: je loopt naar je synth/drumcompu en geeft een zwieper aan een paar schuiven of knoppen.
Iemand nog aanvullingen? :D

Back