Goede zang microfoon voor live

olaf

Ouwe rot
Hoi,

ik ben op zoek naar een goede microfoon om live mee op te treden. ik weet dat het een kwestie is van luisteren maar ik zou het fijn vinden om alvast wat microfoons in mijn hoofd te hebben zodat ik die kan vergelijken.

mijn budget is 400 euro max (liefst minder :-)), en ik zoek een microfoon die een beetje aansluit bij mn stem (die volgens sommigen wat weg heeft van de zanger van de Cure en volgens anderen af en toe lijkt op de zanger van Radiohead)

ik heb wat opnames van mijn stem staan op:

http://home.wanadoo.nl/ajprause/olaf/

het probleem van deze opnames is dat mn stem vaak wat vaag, en soms muf klinkt en moeilijk voor in de mix is te krijgen (wat ook aan mn mix-techniek ligt, maar volgens mij ook aan de mic)

ik hou erg van een 'open', transparant, intiem geluid (waarbij je het gevoel hebt dat iemand vlak bij je oor staat te zingen)

hebben jullie tips?

bedankt!

sm 58's zijn zoo 1984

mischien een sm86 of idd de sm87 even checken met je stem??
(de beta 87 heeft een naar bobbeltje bij de 10K waar ik niet blij van word)

neuman heeft goede zangcondensators voor op de buhne (ksm140)maar die zijn k*tduur

ik zou vooral checken welke het beste bij je stem past, das voor iedereen anders.

ik zing zelf door een Rode Nt3, die erg goed klinkt en niet eens erg duur is (160eur) maar dat gaat alleen bij singer-songwriter gigs, als het hard gaat is een condensatormic riskant. Rode heeft ook de speciaal voor live gedachte S2, die moet je eens uitproberen. Ik vond zelf de Beta58 ook goed, maar duur voor een dynamische mic.

sm 58's zijn zoo 1984

dat vind ik op zich positief :-).. willen jullie eens luisteren naar die link die ik erbij heb gedaan met wat voorbeelden van mn stem? om te kijken hoe het beter kan klinken?

ik ga woensdag luisteren, leuk!! die sm 87 vind ik ook wel interessant!

we zitten inderdaad wel met wat feedback problemen omdat sommige dingen erg hard gaan in sommige nummers en ik daar tegen op moet met mn stemmetje..

beta87a

weet neit wat ie nu kost, maar een paar jaar terug ietsvan 350 euro.
was toen in amerika voor de helft te koop, inclusief verzending etc. waarschijnlijk nu nog voordeliger.

nooit last van gehad en in tegenstelling tot mijn synths heb ik de microfoon regelmatig gebruikt, thuis in mijn kleine kamertje, in de oefenruimte en op het podium. je hoeft niet zo te douwen met je stem, hij neemt veel op, geen gedoe met overdreven feedback, zolang je natuurlijk niet bovenop een speaker gaat staan ermee. en prima geluid verder. beter dan wat er ingaat, zou ik bijna zeggen ;)

De beta 87a is heeft een supernier karakteristiek.
De SM-58 een gewone nier.
de beta 87a is dus richtingsgevoeliger waardoor je in de praktijk minder snel last van feedback zal hebben. Echter je microfoontechniek wordt hierbij wel belangrijker omdat je er sneller 'naast' zingt.

Ander verschil is dat de beta 87a een condensator is, en de sm-58 dynamisch.
Dat betekent dat de beta 87a vooral mooier klinkt in het hoog. Nadeel is dat ie, net als elke condensatormic, niet tegen vocht kan, en dus rijp voor de sloop is als je er een keer flink in spuugt of een biertje eroverheen klapt.
De sm-58 heeft daar geen problemen mee.

Persoonlijk vind ik de sm-58 echt een wereldmicrofoon. Iedereen kent 'm, en niemand zal er iets negatiefs over te melden hebben. Als je gewoon je geluidsysteem en je monitoren netjes plaatst heb je ook geen last van feedback.
Er zijn microfoons die beter klinken, maar zolang je geen bovengemiddelde zangkwaliteiten hebt (en een hele goede geluidstechnicus) zal niemand uit het publiek het verschil horen.

Edit: als je voor een dynamische supernier wilt gaan kun je de beta 58A nemen.

Als je je microfoon altijd op een statief hebt staan, en dus niet veel met je microfoontechniek kunt doen zou je een sm-57 of een beta-57 kunnen kopen. Deze hebben niet het proximy effect (of proximity, weet ik het..) Een sm-58 bijvoorbeeld klinkt al snel heel dun als je 'm wat verder van je mond houdt. Daar hebben de 57's geen last van, en worden zodoende veel gebruikt voor achtergrondkoortjes of voor zangers die hun handen al vol hebben.

Laatst gewijzigd:
@Remmelt, wat zijn zo de kosten van deze microfoons?

(ik zit namelijk met dezelfde vraag als topicstarter).
Ik zoek iets wat -C- proof is en toch een mooi en helder geluid geeft. Mijn huidige el cheapo AKG en philips microfoontjes klinken erg gemoffeld/dof. De sc-1100 neem ik niet mee live :)

-C-

@Remmelt, wat zijn zo de kosten van deze microfoons?

(ik zit namelijk met dezelfde vraag als topicstarter).
Ik zoek iets wat -C- proof is en toch een mooi en helder geluid geeft. Mijn huidige el cheapo AKG en philips microfoontjes klinken erg gemoffeld/dof. De sc-1100 neem ik niet mee live :)

-C-

Heey C
long time.. :peukie:
Clash zaterdag?? :biertje:

Ik werk niet meer bij BSE tegenwoordig, dus heb de prijzen niet meer zo in mn hoofd.
Hier http://www.tmaudio.nl/uploads/pdf/tmaudio_nl/Shure%2001-05-2007%20v3.pdf
heb je een bruto prijslijst.
In de praktijk kun je de BTW weglaten, en dan heb je ongeveer een marktconforme prijs.

Later!

Hoi,

de afgelopen dagen had ik griep dus mijn stem was een octaaf lager. het wordt volgende week. microfoos die me ook zijn aangeraden zijn de sennheiser E 865 en een microfoon van beyerdynamic. ik heb volgens mij behoefte aan hoog om mijn stem wat meer present te maken. wil ze eigenlijk uitproberen tijdens onze bandrepetitie. weet iemand zaken in Amsterdam waar ze je een set microfoons meegeven om te proberen?

bedankt voor de informatie!

de microfoons die ik ga uitproberen zijn:

Shure SM 87
Shure Beta 87
en de Rode S1

ik ben benieuwd. hoorde dat de rode een beetje een aparte klank had t.o.v. de anderen dus dat kan heel positief of negatief uitpakken.

Ik speel al jaren in een band, en qua microfoon gaat er wat mij betreft met draad niks boven een shure SM 58, en zonder draadje de EW165 van Sennheiser.

Maar ja, stemmen en smaken verschillen :okdan:

las laatst een stukje in een mag "interface" over een korte guideline
voor het zoeken naar een mic bij je stem,
'k dacht dat het de december uitgave was,
(de info is ok,maarrrrrruh de prijzen???????)

Ik heb nu een Neumann KMS 105. te leen. ga m morgen uitproberen met onze band, en vanavond hier thuis..

ik heb nu de Shure sm 87 en de rode S1 geprobeerd en daarvan beviel de Shure sm 87 me het meest. maar ik had niet zoiets van WOW, daarom probeer ik nu deze, om eens te kijken hoe zoiets klinkt. volgende week ga ik de Shure beta 87 proberen en de Sennheiser E865. Als er iets uit springt laat ik het weten.

Ook had ik twee weken geleden een mic van Beyerdynamic geprobeerd van een bandgenoot. ik zal haar eens vragen of dat toevallig de M44 is. die klonk ook best goed bij mn stem.

Ik heb nu een Neumann KMS 105. te leen. ga m morgen uitproberen met onze band, en vanavond hier thuis..

ben benieuwd hoe de 105 je bevalt met je opmerking in m'n achterhoofd:
"ik hou erg van een 'open', transparant, intiem geluid (waarbij je het gevoel hebt dat iemand vlak bij je oor staat te zingen)"

Gezien je eis een sm58 hier aanbevelen is z'n beetje het domste wat ik heb gehoord de laatste tijd....:doei:
Dingen hebben geen detail, missen het doorzetten in een mix en zijn muffig en missen de transparantie van veel moderne mikes.
De reden dat mensen er naar vragen: ze weten gewoon niet beter, of willen niets anders [proberen.
Heb de 58 mee in de kist voor als er echt naar wordt gevraagd maar dat gebeurd bijzonder weinig meer als je ze een KMS 105 voor hun neus set.
Prijs van z'n 105 valt echt mee: c.a. 500,-- en durf ze gerust voor zowel een stevige rockstem als een jazzy zangeres te zetten, gaat moeiteloos met bijna vlakke eq de mix in.
Wel een nadeel: de neumanns zijn nogal eerlijk: elke stem komt er precies zo uit als dat erin gaat, iets verbloemen is er niet bij.
En ze pikken live nogal veel omgeving op: als je voor de mike wegstapt met een drummer vlak achter je heb je geen overheads meer nodig. :eureka:

greetings,
Peet

Back