muziek/melodieen in je hoofd

Erg toepasselijk stukje voor nu, als je nagaat welke tunes juist rond deze tijd weer uit den boze gedraait worden:)

Origineel geplaatst door krz
don't be fooled by the rocks that i got.. i'm still, i'm still jenny from the block... ! :stupid :stupid

en dat maalt maar en dat maalt maar, hoewel ik er geen @)#I@! aan vind, maar dat is wel de kracht van een hit...

Jajajajaaaa!! Ik heb ook die 'irritante' Jenny in mijn hoofd.. :D :D

Ik krijg het deuntje van The box (Orbital) maar niet uit mijn hoofd. Ik begin net zo gek te worden als dat wijf in die clip8D :mexico: :kimono: :duivels: 8o)

Origineel geplaatst door maxdox
Ik denk dat er veel van het verhaal waar is, bepaalde melodieen zijn er gewoon voor gemaakt dat ze in je hoofd blijven zitten. Misschien dat afrikaanse trommel muziek en techno in een weer heeel ander deel van de hersenen verwerkt worden. Dat zou ook verklaren dat veel mensen er geen muziek in in horen, maar gewoon "herrie". Ze hebben dát gedeelte nog niet goed ontwikkeld. Maar ook herinnering en associatie hebben denk ik veel invloed op de impact van bepaalde muziek-soorten/stukken. 8o)

ik denk dat het niet zo zeer een kwestie is van hokjes in de hersenen. maw. melodie zou in dit deel van de hersenen gebeuren, trommels in dat deel en techno weer in een ander deel etc... het gaat er meer om wat de culturele achtergrond is van de testpersoon die een en ander bepaalt

Dat de onderzoekers het over "melodieen" hebben heeft vooral te maken met het feit dat het een westers onderzoek is geweest met westerse muziekstudenten. De speciaal gecomponeerde melodie beliep alle 24 toonsoorten. maw er wordt in westerse tonale majeur/mineur termen gedacht. de muzikaal ervaren proefpersonen hebben dus uit hun geheugen verwachtingen voor wat betreft melodien. een melodie is makkelijker te onthouden als het harmonisch schema van die melodie zich beperkt tot simpele trappen, (zeg maar I, IV, V, bijvoorbeeld C-groot, F-groot en G-groot) en ook nog eens opvallende karakteristieke bewegingen of ritmes vertoont. Dat zijn dingen die bijblijven. als daarentegen een laddervreemde toon voorkomt of een vergezochte modultie naar een niet verwante toonsoort dan zal dat als een verassing overkomen. De mate waarin iemand kan onthouden of nagaan wat er gebeurde heeft tijdens die verassing is afhankelijk van iemands gehootraining en/of muzikale gevoel.

Wat ik probeer te zeggen is dat het in dit geval "melodie" was waar mee getest werd en de westerse cultuur maakt gebruik van bepaalde conventies. Als dezelfde test door een persoon die uitsluitend Chinese opera heeft gehoord en nooit iets anders dus!! zou die speciaal gecomponeerde (westerse) testmelodie vergeefs zijn geweest vrees ik omdat het allemaal vreemd in de oren had geklonken. de chinees had geen onderscheid tussen de verassingen en de conventies kunnen maken. Als de test was gedaan voor 20 Indiaase drummers en ze hadden verschillende ritmes te horen gekregen met speciaal gemaakte verassingen erin zou wellicht dezelde soort hersenactiviteit zijn waargenomen en moet de conclusie zijn dat niet alleen "melodie" op die locatie in de hersenen wordt gestopt, maar eenderwat die persoon in die lokatie kwijt kan. waar die ervaring mee heeft en bekend voor 'm is en dit kunnen denk ik veel muzikale paramaters zijn melodie, ritme, dynamiek, kleur etc.. het hangt er gewoon af waar je vandaan komt en wat je geproeft hebt.

de vraag is, als ik mijn hele leven vanaf geboorte in een cel had gezeten met uitsluitend percussie muziek op de radio en de natuurgeluiden om me heen en ik had NOOIT OF TE NIMMER een melodie gehoord was dan niet het verhaal omgekeerd geweest en was mijn frontale cortex de plek waar ik drumpatronen op zou slaan ipv melodien. het fenomeen "melodie" dat ik voor het eerst zou krijgen te horen tijdens de test zou ik alleen maar naar de kwabben verplaatsen omdat ik er geen kaas van kon maken.

Ik snap er eigenlijk nog niks van. Sommige muziek blijft na een paar seconden luisteren de hele dag in mn hoofd zitten [dus dat soort vermijd ik als de pest, ik luister nooit radio en kijk sporadisch tv] maar 'goede' muziek kan ik lang luisteren en is meteen verdwenen. Ook repetitie van zelfde delen zegt niet alles.
Het is ook belangrijk of er in gezongen word; van bepaalde stemmen walg ik, en dat gebeurt steeds meer. In de klassieke muziek trouwens niet gelukkig. T is een soort persoonlijkheid die me niks meer zegt ..

.. om nog een rare zwengel aan deze discussie te geven..

muziek met veel galm en chorus[ bijv. synth strings] is geliefd en spreekt onmiddelijk bepaalde delen v.d. hersenen aan, omdat het aan de tijd in de baarmoeder herinnert. Is ook onderzocht.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik snap er eigenlijk nog niks van. Sommige muziek blijft na een paar seconden luisteren de hele dag in mn hoofd zitten [dus dat soort vermijd ik als de pest, ik luister nooit radio en kijk sporadisch tv] maar 'goede' muziek kan ik lang luisteren en is meteen verdwenen. Ook repetitie van zelfde delen zegt niet alles.
Het is ook belangrijk of er in gezongen word; van bepaalde stemmen walg ik, en dat gebeurt steeds meer. In de klassieke muziek trouwens niet gelukkig. T is een soort persoonlijkheid die me niks meer zegt ..

.. om nog een rare zwengel aan deze discussie te geven..

muziek met veel galm en chorus[ bijv. synth strings] is geliefd en spreekt onmiddelijk bepaalde delen v.d. hersenen aan, omdat het aan de tijd in de baarmoeder herinnert. Is ook onderzocht.

er zullen ongetwijfeld bepaalde oorzaken zijn waarom bepaalde muzikale factoren aangenaam of onaangenaam overkomen voor ieder, of in ieder geval de meesten dan, ongeacht waar die mens vandaan komt. het is geen toeval dat het octaaf en de kwint zo dominant in vrijwal alle culturen aanwezig zijn, waarschijnlijk vanwegen de natuurlijke boventonenreeks en de rangorde daarin en zo is misschien het verband tussen de galm/ stings en de baarmoeder ook wel waar. wie weet.

maar om terug te komen op bovenstaand onderzoek. ik denk dat het te makkelijk is om conclusies te trekken als zouden ze universeel zijn voor hoe het biologisch wezen dat "de mens" is muzikale patronen verwerkt in de hersenen als dit onderzoek zich beperkt tot westerse testpersonen en testers en ik ga ervanuit dat dat hier gebeurt is, maar ik kan me vergissen want ik ga alleen af op wat ik hier in dit forum heb gelezen.

daar werd ie volgens mij fysiek niet goed van...... wat trouwens grappig is dat in de middeleeuwen europese muziek ongeveer gelijk klonk aan arabische muziek, misschien dat het aan de instrumenten lag, maar ook aan de gebruikte toonladders e.d.....

ff zonder dollen, als je naar die Amsterdamse slaphanger a la Andre Hazes luisterd dan hoor ik heel duidelijk dat arabische terug. Dat tremolo-effect (weet ff geen ander woord) die hij vaak doet met z'n stem is soort van arabisch gestemd.
toevallig?

De techniek van die irritante simpelheid waardoor het deuntje blijft hangen, wordt ook bij reclame gebruikt.
hoe irritanter, hoe beter. (in sommige gevallen gooien ze humor ertegenaan, dat heb ik dan liever ookal onthoudt ik hem)

Als ik zo eens lees wat er gescherven staat kan ook de volgende conclusie gelden:

stel nu dat die prefontale cortex een "instrument" van de hersenen is om een vertaalslag te maken van,
hetgeen wat aan geluid/muziek je oren binnen komt naar "geheugen" zodat je het kan onthouden.
Dat verklaart dan wel waarom de prefontale cortex op het beeldscherm oplichtte op het moment dat er toonsoorten werden gewisseld.
de prefontale cortex werd getriggerd omdat de hersenen misschien constant matchen van "hee, ken ik dat al? en dit? en dit? heee dit heb ik nog nooit gehoord >bliep" en de prefontale cortex licht op omdat hij z'n werk gaat doen nl. vertalen van deuntjes naar geheugen. En als dit klopt dan werkt het ook zo met beelden, geuren, emoties, gevoel.
hoe kan je anders onthouden hoe iets voelt? of als je ergens aan ruikt en je krijgt direct dat flashback gevoel, dat zit dus opgeslagen en is er dus een vertaalslag geweest van geur, naar geheugen :geslaagd:

dit is echt zo'n onderwerp waar je na een stevige joint gerookt te hebben over kan filosoferen :peukie:

Laatst gewijzigd:
nog even...

als daarentegen het onderzoek niet die pretentie heeft om die universele conclusies te trekken en uitsluitend constateert dat westerlingen zus en zo tonale melodien in de hersenen verwerken dan is dat zinvol en uitermate interessant. zekers..

dat van Andre Hazes doet me denken aan een kinder programma, waar een jongetje Koos Alberts draaide, en zijn hond, die hij had meegenomen, begon door merg en been te janken! dus honden hebben ook prefontarale cortexen!:D

een hoop muzikale smaak is idd erfelijk bepaald.

waarom hoor ik in kinder programma's altijd de majeur toonladder en niet de hele toons toonladder? allemaal cultuur.

Origineel geplaatst door krz
don't be fooled by the rocks that i got.. i'm still, i'm still jenny from the block... ! :stupid :stupid

bedankt he , nou zittie weer in mn kop:[>

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

Het is een zoetheid in die liederen die me tegenstaat. de toonsoort heeft er weinig mee te maken.

Dan verkoop ik die verzamelaar van de Carpenters wel aan iemand anders :duivels:

Toch grappig dat dat zo enorm kan verschillen - ik kan het wel redelijk waarderen. Misschien toch de muziek uit de kinderjaren inderdaad :engel:

Veel dingen die ik maak hoor ik eerst in mijn hoofd en daarna ga ik ze omzetten. Beteknt dit dat ik het al ergens gehoord heb? Of zijn het hersenspinselen en is die frontale cortex (of hoe heette dat ding ook al weer) kapot bij mij, en geeft ie allemaal bijgeluiden, net als een kapotte synthesizer.

Even een gedachtenkronkeltje:
Zou de vorm en grootte van je schedel ook te maken kunnen hebben met voor welke klanken je gevoelig bent?
Ik bedoel hoe de trillingen overgedragen worden op je schedel?
Een soort van resonantie effect.
In feite wordt op zo'n moment (op de dansvloer tijdens een VETTE technoparty) je lichaam gestreeld door de geluidsgolven. Zou muziek daarom zo'n opzwepend effect kunnen hebben?

ten derde (jaha!):
Ik ben een paar keer op een schotse avond geweest, en die doedelzakken produceren behalve dat irritante schelle geluid ook nog lage tonen, een voortdurend bas-akkoord. Ik zat daar een paar uur en toen ik er wegkwam was ik half in trance van de bastonen in combinatie met de doffe bassdrums.

ten Vierde (*zucht*):
Waarom kan ik (en waarschijnlijk meer mensen met mij) die kloterige gitaarsolo's voorspellen?
Zelfs als ik ze voor het eerst hoor kan ik ze zo meeneurien.

ten Vijfde:
Ik dank u voor uw aandacht ;)

-C-

Ha c738! een interessante post, die tot DIEP nadenken stemt . ! . ! . ! . ! . !

zoals ik al in een eerdere post heb doen kennen, geloof ik dat je muziek in je 'HOOFD' kunt horen, maar dat noemen we hoofd maar dat is iets onbekends, iets unieks, maar ZEKER geen hersenen, of 'geest' in de fysieke vorm. niet fysiek dus. de 4e dimensie dus, of 5e, als je TIJD als dimensie meetelt! [LOL].
daarnaast kunnen geluiden dus in de hersenen gebrand worden, als je er maar gevoelig genoeg voor bent en maar vaak genoeg naar luistert.

Mijn 5e dimensie klinkt ook als een kapotte synthesizer, dus wees niet ongerust.

ik weet niet of de vorm van iemands cranium bepalend is voor de perceptie van geluid, maar waarom niet? de oren zitten in het hoofd [LOL2].

en, imo, het opzwepende effect heeft te maken met de primitieve repeterende klanken, niet met geluids sterkte [denk ik].

Over de Doedel zakken kan ik helaas geen zinnig antwoord geven, want ik haat ze, dus ga ze zo veel mogelijk uit de weg. kan best dat er een bedwelmend middel in de zakken heeft gezeten, dat door het blazen van de musicus verspreid werd. [lol3].

en, tenslotte, wat betreft de gitaar solo's:

de gitaar solo's in Machael Jackson's Beat It vond ik erg mooi, en ZEKER niet onvoorspelbaar... maar jij hebt het waarschijnlijk over een andere gitaar solo . . .sorry,

ik hoop, dat ik je hiermede van dienst ben gewezen, vrijblijvend,

Naton R.

Vorm van de schedel: Daar bedoelde ik meer mee, dat je schedel een bepaalde resonantiefrequentie heeft, dat je dakkie op bepaalde tonen meetrilt omdat je schedeldoorsnede overeenkomt met de golflengte van het signaal. (net zoals de ruiten thuis meetrillen als ik met diepe bassen bezig ben.)

-C-

zeker weten, want als kind zat ik in bad en ik zong, en bij bepaalde tonen ging de hele badkamer en kuip en m'n hoofd helemaal resoneren. Misschien het hele huis wel.!

trouwens, de dingen die je hoort zitten m.i. niet in je hersenen, maar waar dan.. de 5e dimensie.. niemand reageert erop dus dan filosofeer ik wel alleen. Bestaan ze? Houden ze op te bestaan zodra je ze hebt vormgegeven? Of krijgen ze juist jun werkelijkheid als je ze verklankt.. ach wat is muziek toch mooi ..

Back