apple ibook

Cornerman

Ouwe rot
Geachte leden,

Zoals ik al in eerdere topics heb aangegeven wil ik graag een laptop hebben om
onderweg wat muziekjes te kunnen maken.
Nu ben ik al enige tijd bezig om erachter te komen wat nu een goede Pc based
setup zou zijn. Welnu ik kom er niet echt uit. Ik heb al tonnen aan info doorgenomen
en reviews bekeken.

Nu kom ik steeds tegen dat de apples gewoonweg het meest stabiel zijn naar het schijnt.
Nu valt een powerbook buiten mijn budget. Maar is een ibook wellicht het overwegen waard?
Welke externe geluidskaart bevelen jullie aan of is deze niet nodig. En wat zijn eventuele "overstapproblemen"?
etc etc.

Ik wil de volgende programma's gaan draaien:
Reason 2.0
Ableton Live 2.0
Wave editor.

Alvast bedankt.

Een kennis van me heeft een ibook met een Roland UA-3 (die kwam als beste uit een test van een apple tijdblad) USB ding.

En ze zijn qua processing power beperkt maar Live 2 zou prima moeten lukken

Ja 'n TiBook is natuurlijk de bom, maar die iBooks zijn ook niet misselijk. Vooral die 14" versie met combodrive. Die zijn snel zat voor de meeste dingen, hoewel het misschien wel aan te raden is om er wat extra geheugen in te prikken. Als je in de trein ofzo met reason wil kloten dan heb je geen externe interface nodig; gewoon 'n goede (gesloten) koptelefoon erin en gaan. Thuis hang je 'm via ethernet of firewire aan je studio computer en overpompen maar.

Die Eric Persing die de Spectrasonics sample-cd's maakt doet ook 'n hoop werk in 't Park met 'n oude G3 Powerbook (zo'n zwarte), 'n koptelefoon en 'n midikeyboard. Als het goed genoeg is voor hem....

Lees maar:
http://www.sospubs.co.uk/sos/jul00/articles/eric.htm

Thanx voor de info guys :)

Aanvullende vragen:

Wat is het verschil tussen een Tibook en een ibook ?
Hoe kort volgen de productieseries elkaar op ?

De laatste vraag stel ik ivm het volgende. In mijn zoektocht naar
een goede laptop Pc zijn mij een aantal combinaties aangedragen
die werkten, dit omdat ze al een tijd in gebruik waren bij
diverse mensen en deze dus uitgebreid getest zijn.

Welnu das mooi koop je die combinatie toch gewoon, en
dat ging nu net niet omdat ze alweer een berg nieuwe
laptops hadden gefabriceerd in de tussentijd, en ik dus
weer opnieuw kon beginnen met zoeken.

En ik vindt het iets teveel geld om er later achter te komen dat
het niet goed werkt.

De verschillen tussen alle macs vind je op http://www.apple-history.com/

In 'n TiBook zit 'n G4 processor, in 'n iBook 'n G3. Bij dezelfde kloksnelheid is de G4 geloof ik wel sneller voor de meeste muziek apps.

Ik zou me niet te druk maken over welke serie of watdanook. Bij Apple heb je geen gezeik met chipsets die niet werken voor USB-midi of weetikveelwat. Dat is 1 van de redenen dat simpele zielen zoals ik graag 'n veel te dure Mac kopen ipv 'n PC.

Koop gewoon de snelste Book die je kan betalen met minimaal 512mb Ram. Een TiBook 400 met 512mb heb je voor ± 1500 op http://www.tweedehandsmac.nl, maar door de mindere hipheidswaarde zou je met 'n G3 wel eens meer waar voor je geld kunnen krijgen.

Als je met Live, Reason en Peak wil werken kun je alles lekker onder OSX draaien.

Dat zijn idd de 3 programma's waar ik aan zit te denken meer heb ik namelijk niet nodig.
Het rare is, is dat ik bij desktop pc's nooit problemen heb met uitzoeken van nieuwe
hardware en wel met die verrotte laptops haha

Thanx weer voor de hulp.

Leuk zo'n motu, alleen voor mij een beetje overkill ben ik bang.
Aangezien ik er alleen reason 2.0 live 2.0 en een wave editor op
ga draaien, maar wie weet ter uitbreiding op een later tijdstip.

Ook heb ik geen system specs voor de motu en de bijgeleverde
software kunnen vinden. Iemand enig idee ?

Wat is trouwens een goede Mac shop tot nu toe ben ik
ze alleen bij de dixons tegengekomen.

Ik heb wel gezien dat als ik evt wil uitbreiden cubase niet op een ibook
draait als ik het goed heb begrepen klopt dat?

Goede mac-shops zijn een probleem. Maar het zou helpen als je zou zeggen waar je een macshop in de buurt zoekt. Mijn tip is, gewoon op internet kijken naar een goedkope online winkel, en laten bezorgen. Bijvoorbeeld bij www.mailamac.nl
Overigens ligt de productieloop van 1 model mac ongeveer (hang me er niet aan op) op een half jaar. Maar zoals gezegd,een mac werkt gewoon, enkel compleet nieuwe modellen hebben nog wel es last van kinderziektes, maar worden voor zover ik weet snel op gelost (ik bedoel dan bijvoorbeeld die nieuwe iMac toen die net uitkwam).
Met de programma's die je witl draaien zou ik trouwens gaan voor een nieuwe iBook, geen oudere Tibook, en eigenlijk ook geen oudere G3, omdat de snelheid van de processor bij deze programma's domweg een grote rol speelt. Die G3 processors die in de nieuwe iBooks zitten (sahara) zijn trouwens erg snel, en ze doen naar het schijnt alleen onder voor G4's bij programma's die de Altivec-engine van de G4 ondesteunen, en dat doen ze volgens mij geen van 3.
Als ik jou was zou ik het wel weten dus :D let wel even op of je dat kleine 12.1 scherm van de iBook genoeg vind, of dat je toch het model met het 14" scherm pakt.

Veel succes met je keuzes!

De nieuwe ibooks zijn degene met de 700 en 800 Mhz processoren toch. Daar zat ik idd
sterk aan te denken.

Alles tussen zeg maar grofweg rotterdam en breda is dichtbij genoeg :)

Ik zie trouwens dat je ook bij apple rechtstreeks kan bestellen. Is dat een goede optie?
De prijzen lijken niet veel te verschillen.
Ik heb trouwens begrepen dat reason goed draait op een ibook met alleen de
interne soundcard. Dat is ook wel weer geinig.

Thanx again.

idd, met die processoren, ik denk echt dat je daar een tijdje lekker mee vooruit kunt

Geen idee voor winkels tussen rotterdam en breda hahaha

Natuurlijk is bij apple zelf bestellen een goede optie, je betaalt zeker niet meer dan bij bijvoorbeeld dixons. Maar wat ik zei, www.mailamac.nl daar liggen de prijzen toch wel wat lager. Let er wel op dat ze bij mailamac, en wel bij meer winkels de prijs exclusief btw geven. Tip, stop je ibook naar keuze in het mandje, ga naar afrekenen, en je ziet hoeveel je totaal kwijt bent met btw en verzendkosten.

En die interne soundcard voldoet in principe prima, verwacht er alleen niet te veel van qua geluidskwaliteit, maar het kan veel en veel slechter. Als je het echt alleen voor onderweg wilt gebruiken zou ik me voorlopig nog even niet druk maken om een aparte geluidskaart, maar gewoon de interne gebruiken.

Ik las je oorspronkelijke vraag nog een keer, en je vroeg ook naar overstap problemen.
Ik ben zelf in februari 2002 overgestapt op een mac. En echt gigantische problemen ben ik niet tegen gekomen. Dingen zitten soms op een andere plaats dan je ze verwacht, maar echt radicaal is het niet. Het is naar mijn mening hetzelfde als overstappen van zeg, logic naar cubase, je moet in het begin even zoeken hoe alles werkt op de manier waarop jij dat wilt, maar uiteindelijk haal je gewoon hetzelfde resultaat. Het voornaamste wat je moet vaststellen is of je er iets op wilt draaien wat er niet voor is. Maar zowel live als reason zijn er zelfs voor os x, wat echt fantastisch is, vind ik dan. Editors kun je er ook gewoon voor krijgen, hangt er een beetje van af wat je er mee wilt, maar je zou zelfs al met de gratis Spark ME aan de gang kunnen. Verder heb je nog Spark XL en Peak, en nog wat minder belangrijk spul.
Het is geloof ik al eens gezegd, maar neem wel extra ram, ik zou er gelijk het maximim (640MB) in laten zetten. In ieder geval meer dan de standaard 128. Er zit een wat langzamere hd in de ibook, zoals in bijna elke laptop, je zou eens kunnen informeren of daar geen snellere in kan. Maar van wat ik gelezen heb presteerd de standaard hd overigens helemaal niet slecht.
Ik heb nog even gekeken, en ik weet niet in welke mate geld voor jou ene rol speelt, maar als ik kon kiezen zou ik de 800MHz versie nemen, ook vanwege de videokaart met 32 mb, os x maakt gebruik van grafische versnellers, dus dat kan nooit kwaad.

Thanx man voor je uitgebreide info.

De software is idd ideaal je koopt 1 pakket (reason heb ik al) en er zit zowel een mac als pc versie bij. Dat vindt ik erg netjes.

In zoverre speelt geld een rol dat ik nog heel even wat geld kan sparen (ik heb nml de komende tijd niet heel veel tijd)
De geheugen uitbreiding ben ik wel van plan al is die prijzig. wat betreft de prijs ach een pc based systeem komt ook op
ongeveer 2700 a 3300 euro en dan weet ik dus niet of het werkt (dit is wel dan incl externe soundcard). Die ibools liggen wat dat betreft al een stuk lager.

En zoals gezegd is dat risico te groot, geld uitgeven is niet erg maar dan moet het wel werken. En testen mag ik niet daar kom ik met die verkopers niet uit. Die werken niet mee die verkopen normaal alleen aan office gebruikers geloof ik.

Mijn desktop blijft overigens gewoon een pc :)

Origineel geplaatst door Cornerman
Mijn desktop blijft overigens gewoon een pc :)

Komt nog wel ;)

Nee, gelijk heb je hoor, ik heb geen behoefte iemand naar mac te converteren ;)

En geheugen prijzen vallen toch wel mee? er gaan geone so-dimmetjes geloof ik, en die zijn wel iets duurder, maar niet extreem. Heb je op de apple store gekeken? Daar is ram inderdaad altijd veel te duur.
En als er één iemand is met een ibook en reason, dan werkt het met alle ibooks, das wel prattig ja.

Veel succes!

Ik heb inmiddels gezien dat de prijzen van geheugen idd goedkoper kunnen. Alleen het direct bestellen bij apple
is wel zo makkelijk aangezien ze in winkels niet goedkoper gaan. Nu nog kiezen welke config.

ik heb een tijdje op een iBook met macos9 gewerkt en ben sinds kort overgestapt op een TiBook met macos10.2

iBook is een prima laptop, MAAR ik vind de constructie van dat ding niet helemaal je van het..na een jaar gebruik begint het toch allemaal een beetje te wringen en te kraken. ook is ie erg krasgevoelig. ik heb hem alleen thuis gebruikt, ik weet dus niet hoe de iBook zich 'on the road' gaat houden.
ben ook erg benieuwd naar de duurzaamheid van mijn TiBook, die binnenkort dus wel van hort naar her gesleept gaat worden.

verder ben ik erg blij met macos10.2!
plug & play, geen crashes, supergelikte graphics, leuke proggies.. (iCal, iDVD, iPhoto!)
Logic loopt ook erg goed onder 10.2...

Dobre welke specs had je ibook? En wat is hetgeen aan de ibooks dat het snelst slijt ?

g3 500 mHz 12.1 inch scherm..

de plek waar je je handen op laat rusten ging bij mij een beetje uit z'n verband en wringen..er ontstonden op die manier wat kiertjes enzo.
niet wereldschokkend, maar misschien wel verontrustend als je dat ding live gaat gebruiken. ook vind ik het cd-rom laatje een beetje teer.

verder wel een erg coole laptop hoor! soort poederdoosje. =)

Een groot nadeel van die dingen is dat ze niet erg ergonomisch zijn. Laptops in het algemeen eigenlijk.

Dus een los toetsenbord erbij is geen overbodige luxe in de studio. (een keyboard kost niet zoveel en is goedkoper dan een paar maand in de ziektewet (en ik ken een paar mensen die dit nu doen))

Back