dan maar analoog !!!

juno 106

juno 106

> Analoge Puristen (mensen die puree maken van analoge synths) hebben een hekel aan
> digitale electronica die hun analoge signalen 'scant'.. dat zou de boel onnodig beinvloeden..

ik maak ook puree met anologe synths maar het kan mij niet zo erg boeien HOE dat anologe geluid tot stand gebracht wordt. ik zal wel geen purist zijn dan =(
ik vind het wel een voordeel dat je niet iedere keer hoeft te stemmen enzo. aanzetten en spelen!

> De Juno106 is een waanzinnige synth.. maar die filters.. da's echt hopeloos. Zowat elke
> 106 die je aantreft heeft problemen met een of meerdere stemmen..
> .. je kunt dit trouwens heel GOED horen.

> Houd de 'Key Transpose' <snip> .. en herhaal die cycle

wow! die kende ik niet, en kwam ik ook niet in de handleiding tegen.
die van mij werkt prima! dit is ook handig om te weten als je er 1 gaat kopen.

De juno 106 was mijn eerste anologe synth, ik kocht hem nog geen jaar geleden nadat ik mijn Nordlead II had verkocht. Ik hoorde bij iemand anders de juno 106, toen besloot ik om de nord er voor in te ruilen. ik hield 1000 euro over en een vettere synth :) ik stond ervan te kijken hoeveel MIDIfuncties een synth uit 1985 heeft. letterlijk elke functie is MIDI aanstuurbaar! Klein nadeeltje tov. bijv. de Juno 60 is dat er geen arpeggiator opzit.

als ie braaf is geweest dan mag ie bij me in bed slapen ;)

Olaf

Juno-106

Juno-106

Als je een leuke 'analoge' synth wilt kopen om mee te beginnen, dan zou ik voor een Juno-106 gaan:

- Makkelijke bediening
- uitgebreide MIDI-funkties
- Goed geluid
- Makkelijk verkrijgbaar
- Redelijke prijs

Het was mijn eerste synth en ik heb 'm nog steeds en gebruik 'm nog vaak.

In een aantal Juno-106 synths zitten inderdaad slechte VCF/VCA chips. Het is daarom inderdaad verstandig om hier bij de aankoop naar te luisteren. Ik dacht dat de serienummers van de slechte Juno-106 synths bekend waren, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

De Juno 60 heeft trouwens het probleem met zn filters niet. En hij heeft VCO's in plaats van DCO's dus .... jaja.... nog meer analogerigheid. Verder schijnt hij wat minder uitgebreid te zijn maar volgens de analoge pureemakers klinkt hij wat beter dan de 106.... Ik zou waarschijnlijk het verschil niet horen. Maar ik hou dan ook niet zo van puree.

De Pulse kan wat aggresiever klinken omdat je daar heel makkelijk de filters wat kan oversturen. Het staat zelfs in de manual. Als je een Oscilator harder zet dan 40 (hij kan van 0 tot 127) dan overstuur je de ingang van het filter al. Dat leidt dan weer tot allerlei analogerige vettigheid.

Verder moet je trouwens niet zomaar digitale synths afschrijven want er zijn ook allerlei vormen van digitale vettigheid die zo hun eigen charme hebben. Koop geen synth omdat hij analoog is maar koop er een omdat hij goed klinkt.

de juno6 en 60 hebben ook DCO's..klinkt ie echt niet minder van hoor ;)

Olaf

Waarschijnlijk hoor ik dit niet te zeggen, maar ik geloof dat ik ook liever DCO's heb... Zijn stabieler...

Op www.vintagesynt.org staat

The 106 a six voice polyphonic and programmable analog synth with digitally controlled oscillators. What this means is that you get close to the same great punchy sound of the Juno 60 with more reliable tuning stability and added MIDI abilities.

Dus daar maakte ik uit op dat de Juno 60 VCO's had. Maar natuurlijk kunnen ze het ook fout hebben.

Mn Akai AX-60 heeft trouwens wel VCO's Maar daar hebben ze wat op de instabiliteit gevonden. Er zit een tune knop op die alles volautomatisch goed stemt. Hoewel ik die knop nooit gebruik. De unison mode klinkt een stuk minder vet als je em net gestemd hebt. Instabiliteit is juist wat analoog analoog laat klinken toch?

Juno-60 & Juno-106

Juno-60 & Juno-106

Het verschil in geluid tussen een Juno-60 en een Juno-106 kun je makkelijk horen, daar hoef je geen pureemaker voor te zijn ;) De klank van de Juno-60 is warmer, vetter (bah, ik zou dat woord niet gebruiken...) en die van de Juno-106 is sterieler, digitaler. Daartegenover komt een Juno-106 standaard met een uitgebreide MIDI-implementatie en heb je voor een Juno-60 een MIDI to DCB converter nodig om 'm aan MIDI te koppelen en dan nog heb je niet zoveel mogelijkheden met MIDI als met de Juno-106. Als het om de klank ging, zou ik een Juno-60 kiezen, als het om MIDI ging, zou ik een Juno-106 kiezen. Als ik het geld had, zou ik beiden nemen 8)

Origineel geplaatst door 4-Tek
De Juno 60 heeft trouwens het probleem met zn filters niet. En hij heeft VCO's in plaats van DCO's dus .... jaja.... nog meer analogerigheid. Verder schijnt hij wat minder uitgebreid te zijn maar volgens de analoge pureemakers klinkt hij wat beter dan de 106....

De 6 is juist uitgebreider: uit m'n geheugen hoor, maar het HPF heeft een slider i.p.v. een (drie standen?) schakelaar, ADSR is op de 6/60 te gebruiken om PWM te moduleren, en ze hebben de arpeggiator die de 106 mist. De hele 6/60/106 serie heeft DCOs. Net als de Elka Synthex trouwens, en daar hoor ik niemand over klagen (zeker mij niet - wèl over dat ik hem heb verkocht... :stupid =( :bekdicht: )

Indien je MIDI wilt zou ik een Oberheim Matrix-1000 module overwegen, die heeft nl. heel veel presets (1000, of eigenlijk 800, de overige 200 zijn "best-of" lijstjes), heel veel mogelijkheden (met een PC editor, is niet te editen op het apparaat zelf) waaronder zeer uitgebreide modulaties en mooie filters. Voor het geld (ongeveer 300 euro) kun je denk ik geen analoge module vinden die meer 'all-round' is, er komt nl. alles uit van prachtige strings en mooie bassen tot weirdness.

De AX-60 is een leuke bak maar iets minder bruikbaar omdat ie niet aanslaggevoellig is. Verder kan hij ongeveer hetzelfde als een Juno 106 maar dan is ie helemaal analoog (de 106 heeft digitaal aangestuurde oscilatoren) en schijnt hij wat aggresiever te klinken. Hij heeft wel MIDI

De Akai AX-60 is zeker aan te bevelen, maar er is één probleem; er zijn er niet veel in Nederland en dus weinig in omloop.
Omdat er meer Roland Juno's in Nederland zijn verkocht is de kans ook groter dat je hiervan één tweedehands kan kopen.

Hij is inderdaad volledig analoog en kan inderdaad aggressiever klinken dan de Juno's. De Juno's klinken allemaal heel goed en zeer mooi, maar soms ook iets te beschaaft. De AX-60 heeft veel meer Synth mogelijkheden dan de Juno 106 en kan zeker net zo warm klinken als de Juno's; dit is gewoon een kwestie van goed luisteren en zelf programmeren.

Enkele beknopte verschillen:

Akai AX-60: VCO's met Zaagtand, Driehoek, Blok/Pulse en PWM met dedicated LFO en een Zaagtand&Driehoek Mix.
Juno 106: DCO's met Zaagtand, Blok/Pulse en PWM door de algemene LFO.

Akai AX-60: 2 LFO's: 1 dedicated LFO met driehoekgolf voor de PWM en 1 toewijzbare LFO met Aflopende Zaagtand , Oplopende Zaagtand, Driehoeksgolg, Blokgolf en Random (Sample&Hold); toewijsbaar naar of de VCO's, het VCF of VCA.
Juno 106: 1 algemene LFO met alleen driehoeksgolf en diepte regeling voor VCO, PWM, en VCF modulatie.

Akai AX-60: 2 ADSR Envelope Generators; 1 voor de VCO en VCF en 1 dedicated voor de VCA, plus een VCA Gate optie.
Juno 106: 1 algemene ADSR met diepte regeling voor de VCF en VCA, plus een VCA Gate optie.

Akai AX-60: VCF modulatie door de VCO en dit geeft een wat rauwe distortion-achtig geluid, een arpeggiator (die alleen met een analoog sync signaal is te synchroniseren), noise generator en sampler (external) input en wel voorzien van MIDI, maar zonder SysEx dus je kunt er geen software editor of patch librarian voor vinden. Bovendien is de AX-60 ook voorzien van een keyboard-split functie met lower en upper patches en vrij programmeerbaar split-point.

Juno 106: Heeft een Sub-oscillator, noise generator, géén arpeggiator, maar wel voorzien van een zeer uitgebreide MIDI inplementatie waar software editor of patch librarian voor zijn te vinden.

De Juno 6 en 60 klinker volgens zeggen iets warmer, maar zijn standaard niet voorzien van MIDI en ik weet niet wat de kosten zijn om deze Juno's op een technisch verantwoorde manier te modificeren.

Dat de AX-60 niet aanslaggevoeling is, is helemaal niet belangrijk. Een goede analoge klank is gewoon niet aanslaggevoelig.
De meeste vintage analoge synths zijn niet aanslaggevoelig, dus als je een lekkere en realistische vintage sound wil maken heb je de aanskaggevoeligheid niet echt nodig; sterker nog ih heb ook een MicroKORG en AN1x en het eerste wat ik doe bij programmeren is de velocity curve op fixed zetten. Uiteraard is dit mijn persoonlijke voorkeur.

Om een idee te krijgen van de lay-out en de mogelijkheden van de AX-60 post ik even de AX-60 PatchSheet; Let Op! De AX-60 heeft maar één set van vijf schuifpotmeters voor het instellen van beide envelope generators!

Bij de aanschaf van oude analoge synth is het verstandig om jezelf vooraf eerst goed te verdiepen in analoge synthese of substractieve synthese om te kunnen testen of alle functies nog naar behoren werken.

Wil je wel het analoge geluid maar niet de eventuele technische makken van de oude synthesizers, dan kan je misschien beter kijken naar een nieuwe of tweedehandse virtueel analoog of analoog modelling synth. Deze klinken allemaal zonder meer overtuigend en van de meeste kan je de handleiding gewoon van het internet downloaden om te kijken of deze aan jou eisen voldoet.

Best leuk om te reageren op een thread van drie jaar geleden; maar het onderwerp en de discussie blijft actueel!

Wie weet wat de uiteindelijke keuze is geworden van deze Topic starter?

Attachments

• akai ax-60 patchsheet.pdf
    40,6 KB · Bekeken: 146
Laatst gewijzigd:
Back