ik ben zelf wel fan van buizenversterkers maar weet er eigenlijk maar weinig van.... hoe werkt dat nou precies???? ik heb bijv een buizenversterkertje van philips met 2 2wat buizen maar er komt me daar een geluid uit....
dus hoe werkt dat nou buizenversterking???? waarom gaat het zo hard en klinkt het zo vol?
Er zijn altijd 3 aansluitingen voor een versterker:
-Ingang, waar je het signaal opzet wat versterkt moet worden. Dus een synth of radio, microfoon enz...
-Uitgang, is het versterkte signaal van de ingang. Deze uitgang heeft dus meer energie dan de ingang. Nu kan je b.v. een luidspreker aansturen, zodat je je synth veel beter kan horen.
-Energie voorziening. Voor niets gaat de zon op, de extra energie van het uitgangs signaal moet ergens vandaan komen.
Dit bovenstaande verhaaltje geld voor elke soort versterker.
Buizen versterkers klinken vaak, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, voller en harder dan somigen transistor versterkers. Dat komt omdat ze harmonischen aan het uitgangs signaal toevoegen. Dat klinkt voller en harder, denk maar aan een lowpass filter dat je open en dicht draait. De signaal sterkte blijft hetzelfde, maar staat het filter open dan klinkt het harder en voller. Er zijn dan meer harmonischen in het signaal aanwezig.
Er is nog een oorzaak dat somigen buizen versterkers voller en harder klinken dan somigen transistors en dat heeft met het clippen van de ingang te maken. Bij somigen transistor versterkers word het signaal rigoreus afgekapt, dit veroorzaakt oneven harmonischen. Bij somigen buizen versterkers gaat het afkappen van het signaal veel soepeler, dit geeft naast de oneven harmonischen ook erg mooi klinkende even harmonischen. En zo'n versterker zal dus mooier klinken, als het ingangs signaal clipt, dan een transistor versterker die wel hard afkapt.
Waar je voor moet oppassen is om aan een bepaalde techniek specifieke klankeigenschappen toe te wijzen. Want je kan ook met transistor techniek even harmonischen aan het signaal toevoegen. En je kan met buizen ook versterkers maken die geen harmonischen aan het signaal toevoegen. Dat ligt allemaal aan de kwaliteiten van de versterker ontwerper.
Maar ik denk dat jou oude 2 watt buizen versterkertje zo is onworpen dat er altijd even en oneven harmonischen aan het signaal worden toegevoegd. En dat het ding daarom zo mooi klinkt.