voor iedereen die wel eens een juno 106 repareert

j.baars

vintage eigenheimer
bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf,e
voor iedereen die wel eens een juno 106 repareerd.

aangezien ik nogal eens juno's met gigaproblemen tegenkom lijkt het mij wel aardig om eens met z'n allen alle voorkomende problemen aan juno;s te documenteren en vervolgens misschien daaruit het werkelijke probleem te
halen.
volgens mij is de voeding een van de veroorzakers van het stukgaan van de meest vreemde zaken aan het ding, maar daar kan ik alleen achter komen met een zo groot mogelijke lijst van dingen die er aan juno's stuk gaan.
( de laatste die ik repareerde,... 2 wavegenerators en 1 transtistor op een plek waar toch echt niets gebeurd qua spanning en stroom T4 in de chorus)
nu heb ik er nog een waarvan het wel lijkt of de 2e processor niet goed werkt, en ook met kapotte stemmen ( vcf's voorzover ik kon testen)
kortom, er mag best wel eens wat stuk gaan, maar zoveel, wat dus bij juno's het geval is , is nie normaal, echt niet.
groeten,
jeroen baars

de voeding is volgens mij ook een van de grote veroorzakers van de bekende stem problemen, als de vca van die chip dicht moet dan trekt hij aan de -15v van het voedingsboard, een truukje is ook als 1 van de stemmen open blijft staan kan je proberen om direct van het voedingsboard een draad te trekken met een weerstand er tussen naar de defecte stem (wel op de juiste pin aansluiten) en zo kan je misschien je stem nog redden, vaak is het wel zo dat op een gegeven moment de stem niet meer te redden valt. voor de rest heb ik met de juno 106 nooit echt veel andere problemen gezien,

Naast de stemmen problemen zoals Matrixxx aan kaart denk ik dat het ook heel verstandig is de voedingstrafo op de juiste spannings wikkeling aan de inmiddels bijna 240 volt uit het stopcontact wordt gehangen. Scheelt oproken van andere onderdelen als er problemen zijn met 1 of meerdere stemmen. Ik heb aan mijn juno destijds ook een demodulator IC moeten vervangen omdat die bij een paar stemmen niet meer goed de waveform en filter/volume functies stuurde. Hou dit even in de gaten als je stemmen vervangen hebt en er nog rarigheden zoals bovengenoemd op treden. Om dit te checken heb je wel een scope nodig btw :z

wat ik nogal eens tegenkom is dat er tegelijk meerdere dingen stuk zijn.
ik denk zo'n beetje in de helft van alle gevallen,( ik heb er ondertussen toch wel zo'n 30 gerepareerd) vandaar dat ik de voeding verdenk van niet helemaal goed functioneren. ( powersequencing, het niet goed opkomen van de voedingsspannig bij het aanzetten, waardoor chips in een ongedefinieerde toestand kunnen komen, en daardoor kunnen sneuvelen)
maar dit is een nogal lastig fenomeen om via metingen achter te komen, erg tijdrovend.
vandaar dat een flinke lijst van dingen die stuk gaan wel handig is.
bijvooreeld, heeft er wel eens iemand opeens een aantal opamps moeten vervangen, of dat meerdere vcf's , wavegenerators of een combi in een keer stuk blijken te zijn,....zoiets als , gisteren was het apparaat perfect en nu zijn er opeens 2 of 3 stemmen aan gort.
en idd, het heeft zowiezo zin om de voeding van de juste spanning te voorzien, de netspanning is inmiddels boven de 230 volt.
groeten,
jeroen

Back