beschermde stekkerdoos

aeroflux

Stamgast
Hallo allen,
Het kan erg nuttig zijn, vooral als je veel dure apparatuur bezit stekkerdozen te gebruiken die beschermen tegen piekspanning en dat soort zaken.
Nu had ik ook iets gehoord over stekkerdozen die kunnen zorgen voor een mooie constante netstroom, dus alle oneffendheden uit de stroom halen.
Is dit laatste de investering waard ? en kan iemand tips geven over waar en van welk merk je dan zoiets kan aanschaffen ?

groet van Aeroflux

Hallo allen,
Het kan erg nuttig zijn, vooral als je veel dure apparatuur bezit stekkerdozen te gebruiken die beschermen tegen piekspanning en dat soort zaken.
Nu had ik ook iets gehoord over stekkerdozen die kunnen zorgen voor een mooie constante netstroom, dus alle oneffendheden uit de stroom halen.
Is dit laatste de investering waard ? en kan iemand tips geven over waar en van welk merk je dan zoiets kan aanschaffen ?

groet van Aeroflux

Furman Sound maar is niet geodkoop als je echt nette stroom wil hebben.

http://www.furmansound.com

Ik ga trouwens binnenkort me eigen aarde pin slaan hier .. althans als ik ergens vanuit me appartement de grond in kan ... Dat gaat ook een hele hoop schelen .. Althans bij mij ( ik zit nu op de verwarming aangesloten met nog 7 andere mensen in dit pand ! :stupid )

OK, dit is een draad van een paar jaar oud maar waar ik wel eens benieuwd naar ben is of er mensen zijn die verschil hebben gemerkt na een furman power conditioner.

Zo dan, dat wordt wat heftig.
Ik zou er 4 nodig hebben :-)
Maar heb je een grott verschil gemerkt of is het ook vooral ter bescherming?

voor mij vooral kwaliteit, ruisvloer en intererentie in signaalpad zijn gewoon nagenoeg weg. geluid is strak, vol dynamiek en details sneeuwen véél minder makkelijk onder. het zijn nuances maar in een a/b schakeling goed merkbaar. op een PPP zet je trouwens gewoon een kwalitatief goed stekkerblok, dus je hebr er géén meerdere nodig. maar je zal nooit meer een aardeprobleem hebben bijv.

ik dacht dat bv bliksem zo snel was , dat er geen beveiligde stekkerdozen tegen bestaan, alle verkooppraat ten spijt . ( en dat ook nog eens met daarbij het uitgebreide electromagnetische veld in de omgeving van een blikseminslag )
dat terzijde tav andere ingrepen die actief proberen de spanning constant op 220 te krijgen. wat dat betreft denk ik trouwens dat de marges waarmee de muziekinstrumenten goed werken voldoende zijn.
zou zelf wel zorgen voor goede aarding, een goed plan , en goede bekabeling.
maar ik ben dan ook geen prof.

Dat bliksem verhaal heb ik vaker gehoord, ook van vakmensen maar toch eens van iemand gehoord dat de apparaten die niet op een power conditioner waren aangesloten defect waren bij een bliksem inslag.
In dit geval ging het vooral om synthesizer modules.

Dat bliksem verhaal heb ik vaker gehoord, ook van vakmensen maar toch eens van iemand gehoord dat de apparaten die niet op een power conditioner waren aangesloten defect waren bij een bliksem inslag.
In dit geval ging het vooral om synthesizer modules.

alles wat in het stopcontact zit, met of zonder powerconditioner, kan door bliksem kapot gaan. gewoon de centrale studiostekker uittrekken bij onweer, zo doe ik het

Sterker nog, zelfs iets wat niet is aangesloten op het lichtnet is kan stuk gaan door een indirecte inslag bij bijvoorbeeld de buren.
Een bliksem inslag veroorzaakt een sterk electro magnetisch veld waar electronische apparatuur in de buurt flinke schade van kan oplopen (Denk aan een EMP wapen).

Zelfs de stekker eruit trekken hoeft dus niet perse afdoende te zijn, dit helpt alleen bij een directe inslag in het lichtnet. Zorg dus dat je voor je studio apparatuur een extra verzekering afsluit! De meeste verzekeringen hebben een maximum bedrag aan electronische apparatuur dat wordt vergoed.

zet maar eens een scope op je main out en zet alles op 0dbfs, meet de ruisvloer en onrust daarin en zet er een PPP tussen.

m'n ff400 mixer geeft als noisevloer iets van -110db aan , lijkt me sterk dat dat verlagen nu de kwaliteit van m'n muziek bepaald

We hoeven er geen welles/nietes discussie van te maken. Da's net zo als met interlinks en powercords. van electrisch/mechanisch ok, tot voodoo cords van duizenden euros'.

Ik zou zeggen ga eens luisteren, de enige manier om te kunnen oordelen is als je het zelf wel of niet ervaart. Hoor je geen voordeel, dan ben je goedkoper uit. ervaar je wel voordeel, dan kan je de keuze maken om erin te investeren, simpel toch? En of dit nou echt of perceptie is, is wéér een hele andere discussie. ;)

dat is ook zo,
naast powerconditioners , blijkt trouwens ook dat zakjes gevuld met speciaal zand , waar de speakerkabels op kunnen rusten ( vooral niet de vloer laten raken !) aanmerkelijke verbetering van de geluidsperceptie kunnen geven. wel natuurlijk alleen via de echt goede hifizaken te verkrijgen, gewoon metselzand in een plastic tuutje werkt echt niet, dat zou te makkelijk zijn , haha.
en de kabels goed aansluiten , de draairichting van de koperdraad is van fundamenteel belang. iets met leilijnen geloof ik.
ja om echt goede audio te hebben in huis moet je bijna een volledig esotherisch diploma hebben. maar dat zijn inderdaad andere discussies die we hier toch beter niet kunnen voeren.
live and let live zou ik zo zeggen

Back