Roland D-20: wonderbaarlijke genezing

Vortigern

Stamgast
Mijn Roland D-20 gaf er onlangs plotseling de brui aan. Alles leek het te doen, alleen kwam er geen geluid uit. Display functioneerde wel. Heb eerst de diskette met de fabrieksinstellingen gedraaid, maar dat hielp ook niet.
Dus de boel opengeschroefd om de batterij te checken. Die zag er ook oké uit. Toch er maar even uit gewipt en weer teruggestopt en.... hoppa! Hij is weer als vanouds.
In de hoop dat anderen hier ook van kunnen leren, hier dus even het verhaal.

Wat gaaf,De D-20 was mijn eerste echte synth.Ik had er altijd dat blokdiagram uit de handleiding er naast liggen om te editen.
Uit de D-20 kun je die hele vette sawtone uit Adamsti's Killer halen,Daar gebruikte je de WG drumloop voor(weet ff niet zo snel meer welke)en die transporteerde je omhoog,een snufje cut-off er op,attack op 0 en voila.
Ik had er ook nog de pg-10 programmer bij en een paar cards.
Later ben ik overgestapt naar de D-50 met de PG-1000 programmer,die ik tot de dag van vandaag nog edit.(onuitputtelijke bron,om het zo maar te noemen).

Dat van die batterij weet ik nog wel,had ik ook een keer gehad.
Ik denk toch dat het een soort van tilt is waar die dan op springt,kan er ook mee te maken hebben dat je batterij zwakker aan het worden is,en dat ie dan kuren gaat vertonen.Daarom heb ik bij de synths die ik erna heb gekocht altijd vanaf het begin meteen de batterij vervangen.Bij de meeste beginnen ze dan gewoon weer vanuit de 0 stand(factory),zodat je bij het begin kan beginnen zonder dat de oude instellingen van de vorige eigenaar in de weg zitten.
TIP:sommige modellen batterijen zijn lastig aan te komen,Een juwelier heeft ze vaak wel op voorraad.(casio's etc).
Oh ja,doe dit niet met een D-70!!!!!dan ben je echt de sigaar als je de factory sysex niet hebt.Deze gooit hem namelijk compleet leeg.Ik meen dat Hans ooit de factory sysex op het forum heeft gezet,check dat in ieder geval eerst.

Uit de D-20 kun je die hele vette sawtone uit Adamsti's Killer halen,Daar gebruikte je de WG drumloop voor(weet ff niet zo snel meer welke)en die transporteerde je omhoog,een snufje cut-off er op,attack op 0 en voila.

Wat bedoel je met WG drumloop ?
PCM drumloop ?
Daar kan je toch geen filter over heen doen toch ?
Bedoel je dat je met zo'n drumloop een sawtooth moduleert (via de ring modulator) ?
D-20/D-10 is toch niet vet joh; die heeft echt een extreem platte (in de zin van niet diepe) sound.

Wat bedoel je met WG drumloop ?
PCM drumloop ?
Daar kan je toch geen filter over heen doen toch ?
Bedoel je dat je met zo'n drumloop een sawtooth moduleert (via de ring modulator) ?
D-20/D-10 is toch niet vet joh; die heeft echt een extreem platte (in de zin van niet diepe) sound.

Het is alweer meer als 10 jaar geleden he, die d20:mexico:
Maar je hebt gelijk,het was een pcm drumloop gecombineerd in structuur nr4.
En volgens mij gebruikte ik daar de sawtone bij, die door de ringmodulator ging.
En over DIE sawtone ging de cut-off.(ik meen dat je daar 2 keuzes in had square of sawtone)Je kon er eventueel ook nog de pulse width mee afstellen.
Hoe dan ook,die drum pcm loop vervormde in DIE combinatie in een hogere transpose van drum loop naar een agresieve synth-achtige tone,wat dus op een haar na exact overheen kwam met dat snerpende soundje in Killer(ik weet ff niet hoe ik die sound moet beschrijven) .
Dan zou ik echt weer ff een D20 voor me hebben moeten staan om die sound er uit te krijgen.
Ik weet in ieder geval wel dat de D-50 DIE specifieke loop niet aan boord had,daar had ik toen wel op gehoopt,maar ja,die heeft weer andere mooie dingen.

Maar om nou te zeggen dat de D-20 niet vet of gaaf kan klinken...Nee,daar ben ik het niet mee eens.Kijk ,het was ook mijn eerste synth,dus dan gaat er ook een wereld voor je open,en naar mate de tijd wil je het onderste uit de kan bij zo'n bak,en dat haal je er ook uit.(als ik er nog demo's van had gehad,had ik die nu achter elkaar geplaatst)maar ja,die heb ik niet.Maar neem maar aan dat ik er echt hele gave dingen uit heb gehaald waarvan je niet zou verwachten dat die uit een D-20 kwamen.

Mischien achteraf gezien had ik het beter bij 1 goeie synth kunnen houden.
Dan ga je echt veel en veel dieper het apparaat in.Aan de andere kant is het ook weer veel te leuk om het maar bij 1 te houden.:D

Nu ik een D-50 heb lijkt de D-20 inderdaad minder zinvol. Maar je krijgt er weinig meer voor terug, en ho even, in tegenstelling tot de veel duurdere D-50 is de D-20 wel multitimbraal en da's toch verrekte handig in mijn thuisstudio. Dus blijft hij tussen alle klassiekers een sleutelrol vervullen, nu hij weer gemaakt is.

in tegenstelling tot de veel duurdere D-50 is de D-20 wel multitimbraal en da's toch verrekte handig in mijn thuisstudio. Dus blijft hij tussen alle klassiekers een sleutelrol vervullen, nu hij weer gemaakt is.

Hoe gebruik je de D20 als multitimbraal instrument in je setup ?
Ik heb nooit echt begrepen wat de toegevoegde waarde is van multitimbraliteit (het enige voordeel dat ik zie is dat je niet spoor voor spoor hoeft op te nemen) maar de D20 heeft bovendien geen aparte outputs.

Iets anders, ik ben na 18 jaar D20 echt benieuwd naar hoe een D50 nu precies klinkt, of beter gezegd wat nu de kenmerkende verschillen zijn in sound.
Als ik het zo allemaal lees is het niet alleen een kwestie van meer specs, maar zou de D50 bovendien ook punchier en voller klinken.
Wellicht zou je als duo bezitter daar nog iets over kunnen zeggen.

Hoe gebruik je de D20 als multitimbraal instrument in je setup ?
Ik heb nooit echt begrepen wat de toegevoegde waarde is van multitimbraliteit (het enige voordeel dat ik zie is dat je niet spoor voor spoor hoeft op te nemen) maar de D20 heeft bovendien geen aparte outputs.

Iets anders, ik ben na 18 jaar D20 echt benieuwd naar hoe een D50 nu precies klinkt, of beter gezegd wat nu de kenmerkende verschillen zijn in sound.
Als ik het zo allemaal lees is het niet alleen een kwestie van meer specs, maar zou de D50 bovendien ook punchier en voller klinken.
Wellicht zou je als duo bezitter daar nog iets over kunnen zeggen.

Ik stuur het complete signaal naar twee kanalen tijdens het opnemen. Toegegeven, het verdient technisch gezien geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel.
Qua klank valt de D-20, sorry voor de harde waarheid, bij de D-50 volkomen in het niet. Ik heb mijn D-20 zeventien jaar geleden nieuw gekocht en ben er al die jaren erg gelukkig mee geweest, maar toen ik vorig jaar mijn D-50 kocht, wist ik pas echt hoe zo'n ding kan klinken. Het is echt veel voller. YouTube ligt er nu even uit, maar ik gooi hier morgen wel even een linkje neer naar een clip met sounds van mijn D-50.
Ik zweer bij die bak.

Hoe gebruik je de D20 als multitimbraal instrument in je setup? Ik heb nooit echt begrepen wat de toegevoegde waarde is van multitimbraliteit

Als je een echte live-toetsenist bent, heeft multitimbraliteit misschien weinig waarde, wel als je wilt componeren en niet zo veel geld hebt dat je je voor ieder spoor een aparte synth kunt veroorloven: bas, pad, lead, arpeggio... 4 Virussen in één rack, iemand?). Natuurlijk kun je alles één voor één opnemen, maar in combinatie hoor je makkelijker hoe de partijen samen klinken. En... zolang het midi is, ben je flexibeler. Als je aan een audio spoor iets wilt veranderen, moet je het opnieuw opnemen.

Mijn eerste multitimbrale synth was een D10. Niet geweldig qua sound, maar het maakte het schrijven van nummers veel gemakkelijker. Samen met mijn Atari ST en Cubase.

Mijn Acces Virus gebruik ik ook nog steeds multitimbraal. Waarom zou ik maar een geluid tegelijk mogen gebruiken?

Ok goed filmpje, ik wist trouwens niet dat die programmer voor de d50 zo'n enorm grote bak was.

't Is een knoeperd, die PG-1000. Nadeel is dat het programmeren niet zo 'live' is als bij een analoge synth. Je moet de toets eerst opnieuw aanslaan voordat het effect van een wijziging hoorbaar is.

Ja dat is ook zo bij de pg10 programmer voor de D20.
En dat is jammer omdat het opnemen van sysex tweaks in je sequencer daarmee niet echt zinvol is (voor bijv. cutoff of lfo dingen).

Ja dat is ook zo bij de pg10 programmer voor de D20.
En dat is jammer omdat het opnemen van sysex tweaks in je sequencer daarmee niet echt zinvol is (voor bijv. cutoff of lfo dingen).

Dank voor de info, dat wist ik niet (al vermoedde ik het wel). Dan ga ik toch maar iets minder fanatiek op zoek naar een PG10 voor mijn D-20. Hoewel het natuurlijk toch altijd een stuk handiger is dat op de synth zelf programmeren.

Back