probleem midi verbindingen van mijn studio

mush

Ingeburgerd
Hoi iedereen,

ik ben nog niet zo lang bezig met midi, ik probeer er veel over te lezen en zoek er zelf ook veel over uit, maar toch geraak ik er niet helemaal uit,
ik hoop dat iemand hier me kan helpen.

ik heb in bijlage twee beeldjes gestoken, eentje van hoe ik mijn materiaal verbind in midi en eentje zonder verbindingen, in de hoop dat iemand mij de juiste linken kan aantonen via deze tekening.

ik heb dus: ableton + juno + m3x + mpc + motu geluidskaart

ik wil:
- drums in ableton kunnen spelen via mijn mpc
(dus ik veronderstel dat dat een midi out naar mijn geluidskaart is van de mpc)
ik hoef niet persé midi te ontvangen op mijn mpc, aangezien ik er enkel mijn drums mee aanstuur.
(een vraagje on the side: als ik op de mpc speel en rechtstreeks opneem in ableton, met quantize aan, dan neemt het zonder latency op, maar als ik echter een opgenomen sequence van mijn mpc wil opnemen in ableton, dan staat geen enkele noot meer recht op zijn plaats, en zelfs héél ver van de goede plaats, nochthans heb ik een goede geluidskaart en latency compensatie, weet iemand mijn probleem hier?)

- ik wil met mijn juno een midi melodie kunnen spelen en opnemen in ableton
(momenteel perfect mogelijk met de huidige verbindingen)
- ik wil met mijn juno mijn m3x kunnen bespelen en dat ook kunnen opnemen(met mijn verbindingen momenteel gaat dat niet, want mijn midi out gaat niet naar de in van de m3x)

als ik bovenstaande wil doen met mijn huidige verbindingen dan moet ik steeds kabels versteken als ik met de juno mijn m3x wil aansturen...
is er een setting waardoor ik niks van kabels meer hoef te versteken en toch alles kan doen?

ik weet het, 't zijn vragen in de regio 'midi for dummies', maar toch moet ik 't ooit leren, niet?

alvast hartelijk bedankt en prettige kerst!

:halleluja

Attachments

• mijnsetting.jpg
    mijnsetting.jpg
    22,6 KB · Bekeken: 139
  • setting.jpg
    setting.jpg
    17,3 KB · Bekeken: 127
Het kan zijn dat je een midi kastje (zoals midisport 2x2) nodig hebt, maar volgens mij moet het ook zo werken als op het plaatje, voorbehoud echter, ik werk niet met Ableton! :D

In Cubase zou dit zo moeten werken... Toch? Of is de glühwein me naar het hoofd gestegen? :biertje:

Attachments

• settingnieuw.JPG
    settingnieuw.JPG
    29,8 KB · Bekeken: 133
dankjewel !!
uw hulp wordt zeer op prijs gesteld!
ik check het uit.

kerstelijke groeten!

jan

@scarum:
ik denk dat er een foutje in je tekening is geslopen.
je verbindt de midi-out van de mpc met de midi-thru van de juno.
Dat werkt nooit aangezien dit de verkeerde richting is.

@mush:
ik ken de MPC2000XL niet maar kan je midi-routeringen mee uitvoeren?
Indien dit gaat, kan je je machines aansluiten zoals ik ze op deze tekening aansloot.
Als die midiroutering niet mogelijk of te omslachtig is, zou ik je ook aanraden om een 2X2 midi-interface bij te plaatsen.

L

Attachments

• setting.jpg
    setting.jpg
    22,4 KB · Bekeken: 130
@ lcasei
das inderdaad juist nu je 't zegt, een thru is enkel een 'out' om data van een vorig module te laten passeren.

Ik zal es proberen om jouw connecties te checken, alhoewel ik ook denk dat deze combo moeilijk zal gaan, aangezien je op deze verbinding een 'thru' van de juno hebt verbonden met een 'in' van de M3X, wat zou betekenen dat de M3X enkel midi-data ontvangt vanuit de computer, aangezien die 'thru' de juno gaat.
Of kan 'thru' ook midi sturen van 't geen op dat moment op de juno wordt gespeeld? ik dacht van niet, als ik mijn midi info goed heb gecheckt.
in jouw setting lcasei kan de juno de M3X dus niet rechtstreeks aansturen denk ik...

ik kan in de MPC wel een en ander aanpassen betreft de midi kanalen, maar weet niet of 't daarmee zal lukken.

alvast bedankt,
ik check 't morgen uit!

@ lcasei
Of kan 'thru' ook midi sturen van 't geen op dat moment op de juno wordt gespeeld? ik dacht van niet, als ik mijn midi info goed heb gecheckt.
in jouw setting lcasei kan de juno de M3X dus niet rechtstreeks aansturen denk ik...

alvast bedankt,
ik check 't morgen uit!

Dit zou wel moeten werken juist. Het midi-signaal van de Juno (als masterkeys neem ik aan) gaat via een loopje via de MPC terug naar de computer en dan langs out (Motu) via thru (Juno) naar de MX3. Enige wat van belang is te zorgen dat op het moment dat je MX3 wilt aansturen het juiste midikanaal is toegewezen (in Cubase) zodat niet alle apparaten reageren.

Laatst gewijzigd:
Hi,

ik heb het schema van lcasei toegepast en dat lukt momenteel!
er zijn echter 2details opgedoken

situatie in ableton:
track 1: 1e external instr: juno
track 2: 2e external instr: m3x

ik kan de m3x nu besturen met de juno, maar als ik op ext2 iets inspeel
(met juno dus, maar bedoeling om m3x te horen)
dan hoor ik in de eerste run (bij loopje bv) de juno en pas vanaf de tweede run de m3x, dat is voor mij doenbaar, maar ik weet niet of dit normaal is...
moet ik normaal onmiddellijk de m3x horen spelen bij het aanslaan van de junotoetsen? of is 't normaal dat enkel na opname van de rif, de m3x hoorbaar is?

een tweede probleempje dat dan opduikt, maar dat ligt aan mijn te weinige ervaring in ableton denk ik...zal een instelling zijn:

als ik dan een derde track bijsteek, midi. en een drum inspeel via mijn mpc, dan neemt die derde track ook de midi-info over van ext1 en ext2.
nochtans staat in mijn 3e track ingesteld dat hij enkel midi-from zou mogen ontvangen van kanaal 1 (mijn mpc dus)
weet een ableton kenner hier de oplossing voor?

hartelijk dank! :halleluja

ik denk niet dat de problemen die je aanhaalt aan ableton liggen maar m.i. aan het feit dat je de mpc er tussen zit.

Om gemakkelijk te werken zou ik alsnog een midi-interface kijkopen... zal je heel wat gepruts besparen en kan je lekker zonder problemen muziek maken.

ik ken de macbeth niet maar ik vermoed dat hij 1 midikanaal wil? De Juno heeft ook genoeg aan 1 midikanaal. Dan blijven er nog 14 over voor de mpc en evt latere machines.

een 2X2 midisport zal je al heel wat vooruit helpen. een oude Roland A880 kan je ook verder helpen al lijkt dit nu wel overkill.

l

de mx idd 1 kanaal, de juno ook...

ik heb effe zo'n midisport 2x2 gecheckt.
dat is als ik 't goed begrijp een soort van patchbay maar voor midi...

maar die midisport werkt op usb, waar is die usb aansluiting voor nodig?
want aangezien ik die midisport eventueel tussen mijn motu en mijn modules zal steken, dan begrijp ik niet echt waar de usb nog voor nodig is, of is dat enkel voor de stroom?

hello...

ik heb me nu een midisport aangeschaft.
ik heb hem aangesloten, 'exact' zoals op de manual.
ik gebruik em niet als thrubox, maar als interface via usb dus.

dus de midi connecties naar de midisport gaan bij mij nu als volgt:
juno midi out naar midisport a-in,
midisport a-out naar juno-in,
midisport out-b naar M3X in,
+ mpc out naar midisport b-in.

nu, in ableton kan ik nu inderdaad mijn juno bespelen, of als ik wil op een andere track, mijn M3X racksynth die ik via mijn juno bespeel.
wat fantastisch is, en snel werkt...

maar ik krijg nu echter een enorme latency + de noten blijven soms hangen...of worden soms niet geregistreerd...
als die hangen betekent dat niet een verkeerde aansluiting? nochtans ik heb identiek gedaan wat de manual verwacht...

ook die latency is er niet uit te krijgen met compensation én de latency comp in de ext.instr. setting...
tis te zeggen, ze is eruit te krijgen als ik 200ms compenseer, maar dan kan ik geen live synth meer inspelen uiteraard,
want dan komen die noten veel te laat...

weet iemand waar mijn fout zit?

dank u zeer.

Laatst gewijzigd:
Back